Druhá generace Škody Octavia

15. března 2004, 00:00 - IVANA SMUTNÁ, VLASTIMIL BAUMAN, PETR VETCHÝ
15. března 2004, 00:00

NEJEN EVROPSKÝM TRHEM DLOUHO NAPJATĚ OČEKÁVANÁ PREMIÉRA DRUHÉ GENERACE ŠKODY OCTAVIE SE ODEHRÁLA NA 74. ROČNÍKU AUTOSALO NU V ŽENEVĚ. PODLE ZÁJMU NOVINÁŘŮ I VEŘEJNOSTI BYLA OCTAVIA II. JEDNÍM Z NEJVÝRAZNĚJŠÍCH TRHÁKŮ TOHOTO ROČNÍKU.

  

Zvenčí podobná, na zcela nové podvozkové základně bude stát od 424 900 korun

Na první pohled se druhá generace dobře známého vozu až překvapivě drží své předlohy. Teprve při bližším zkoumání vychází najevo, že skutečně jde o delší vůz na zcela nové podvozkové základně. Příď je ještě o něco mohutnější a se zvýrazněným šípovitým prolisem kapoty motoru. Další linie dost výrazně „běží“ celým bokem vozu a končí až ve sdružených koncových světlech. (Podobného prvku - ovšem podstatně výraznějšího - užívalo iV olvo.) N ovým prvkem - společným mimo jiné s novým Golfem - jsou směrová světla integrovaná do vnějších zpětných zrcátek. Zaznamenat lze i výrazněji zaoblené rohy oken. Podstatnější změna je u zadních světel - po rozsvícení zůstane neúčinný jen střed s blikači a světly zpátečky. Výsledný efekt je červené světlo tvaru „c“. Interiér nese největší eso v prostoru pro cestující vzadu. Je jím prostor, který Octavia II. získala oproti své předchůdkyni navíc a který byl převážně věnován právě sem. Pohodlí pro cestující vzadu v nové Octavii mírně připomíná prostorové podmínky Superbu. N a předních místech je inovace patrná především v designu. Tak například přístroje jsou ve sportovnějším dekoru s tradičně zeleným podsvícením, nový je ivolant. Zcela čerstvým prvkem jsou lišty v podobě matovaného kovu. Rovněž dveře nové Octavie nesou inovaci - zcela již postrádají kolíčky zámků. Nahradila je jediná červená dioda na vrchní straně lemu plné části dveří u řidiče. Zavazadlový prostor je ještě větší, než ho měl původní model. To je další silný trumf nového auta z Boleslavi. Nyní má kufr základní objem 560 litrů a zvětšit se dá až na 1350. K dispozici je slušný síťový program a na místech jsou i čtyři úchytná oka. Škoda je připravena nabídnout hned v první den prodeje pětici motorů: tři benzinové a dva diesely. Základním agregátem bude zážehový 1.4 MPI 55 kW. Nabídka výkonově vyvrcholí vznětovým 2.0 TDI 103 kW. K většině z motorů bude k dispozici automatická převodovka, přičemž k oběma dieselům lze objednat i technologicky mimořádně vyspělou automatickou převodovku DSG. Hybnou silou prodejnosti je v současnosti bezpečnost nabízeného vozu. Octavia II. má proto hned v základu čtyři airbagy a antiblokovací systém ABS. V nejnižší výbavě je navíc k dispozici centrální zamykání, nastavitelný volant a výškově i sedadlo řidiče. Ve vyšších stupních výbavy jsou k dispozici další elektronické systémy včetně stabilizačního ESP. Naopak xenonové reflektory, aktivní opěrky hlavy nebo parkovacího asistenta bude nezbytné platit vždy zvlášť.

TECHNICKÉ PARAMETRY

délka 4572 mm

šířka 1769 mm

výška 462 mm o

bjem zavazadlového prostoru 560/1350 l

objem palivové nádrže 55 l

pohotovostní hmotnost 1320-1360 kg

motor 1.4 MPI

výkon 55 kW

točivý moment 126 Nm

maximální rychlost 170 km/hod.

zrychlení 0-100 km/hod 15,5 s

spotřeba* 5/5,5/6,9 l/100 km

motor 1.6 MPI

výkon 75 kW

točivý moment 148 Nm

maximální rychlost 190 km/hod.

zrychlení 0-100 km/hod 12,3 s

spotřeba* 9,8/5,7/7,2/100 km

motor 1.6 FSI

výkon 85 kW

točivý moment 155 Nm

maximální rychlost 198 km/hod.

zrychlení 0-100 km/hod 11,2 s

spotřeba* 8,7/5,4/6,6/100 km

motor 1.9 TDI-PD

výkon 77 kW

točivý moment 250 Nm

maximální rychlost 192 km/hod.

zrychlení 0-100 km/hod 11,8 s

spotřeba* 6,4/4,2/5,0/100 km

motor 2.0 TDI-PD

výkon 103 kW

točivý moment 320 Nm

maximální rychlost 208 km/hod.

zrychlení 0-100 km/hod 9,6 s

spotřeba* 7,2/4,6/5,5/100 km

* spotřeba je udávána: v městě/mimo město/kombinovaná

HISTORIE

Vůbec první Octavia byla vyrobena v roce 1959. Šlo tehdy o dvoudveřovou konstrukci s místem pro čtyři pasažéry. Tento automobil dal mimo jiné základ pro vznik tolik oblíbeného Spartaku v šedesátých letech. Octavií bylo celkem do roku 1964, kdy jejich produkce skončila, smontováno 365 tisíc kusů. Vystřídal je vůz Škoda 1000 MB. Jméno Octavia začala Škoda užívat opět až v roce 1996. Modelu z tohoto roku se prodalo již přes milion kusů.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče