Drážní slevomat

26. února 2013, 12:00 - Adam Junek
26. února 2013, 12:00

Občas se člověk nemůže ubránit cynismu. A to hned dvojnásobnému, když si přečte zprávu, že nový ministr dopravy Zbyněk Stanjura se rozhodl, že přestane dotovat studentské slevy ve vlacích a autobusech.

Abychom tomu rozuměli správně, u vlaků jde o nedotované tratě (na dotovaných je kompenzace za studenty už započítána), takže bez slevy se pojede v zásadě jen v případě trasy Praha-Ostrava, kde zuří konkurenční boj trojice podniků.

Celkem se státní kase ušetří podle výsledků z loňského roku přes 230 milionů korun. Tak to je teda skutečně pecka. Taková úspora při miliardovém rozhazování za dopravní stavby se skutečně vyplatí. Co na tom, že stát alespoň na oko hlásá podporu vzdělávání a rozhodně nechce, aby k němu měli přístup jen ti majetnější.

Anketa

Mělo by ministerstvo dotovat studentské jízdné?

Ano   86% Ne   14%

V anketě hlasovalo 1439 čtenářů.
Hlasování bylo ukončeno.

Nejsem přítelem různých subvencí a dotací na kdeco. Ale zrovna studentské jízdné mi nikdy nepřipadalo jako zhůvěřilost. Než se ale zloba a zášť studentstva otočí proti zánovnímu vládci dopravního resortu, je dobré si připomenout, proč ministerské kase narostly loni jen na kolejích náklady na cestující studentíky na sto milionů. Tedy dvojnásobek oproti předchozímu období.

Ona trojice konkurentů se pustila do cenové války o klienty. Speciální akce, slevy first, last a bůhvíjaký minute. Takže z Prahy do Ostravy se dá třeba s Leo Expressem dojet i za pouhých 137 korun. Jak ale vypočítáme kompenzaci od státu za poskytnutí studentské slevy, když zákon nařizuje ulevit alespoň o čtvrtinu? No přece z ceny plného jízdného přesahujícího pětistovku. A u Českých drah se taková kompenzace z velké části počítá raději jen odhadem.
Takže kdyby tři dopravci nebyli tolik nenasytní a nelibovali si, že tito sponzorovaní cestující jsou vlastně velmi lukrativní, možná by si nikdo na ministerstvu nevšiml, jak rychle stoupá dotace na studentské jízdné.

Študákům tak nezbude než doufat, že konkurence platí i stran studentstva, a trojice provozovatelů vlaků si je bude chtít udržet vlastními slevami. A nebo na trati Praha-Ostrava cestovat přískoky – tedy ve vlacích, kde jsou třeba krajské dotace. To má ovšem velkou logiku.


Čtěte další sloupky Adama Junka:

Jak dorazit ODS

Kdo to myslí vážně s korupcí

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Čínské turbulence na trhu s kryptoměnami
Nepovinný PES by měl podnikatelům usnadnit práci. V čem a jak?
Co je dobré vědět o superhrubé mzdě?
Polil vás v hospodě číšník? Kdo to zaplatí?
Auta
Malý crossover XC40 má po premiéře. Bude to první Volvo s…
Kolik toho doopravdy utáhne nový Land Rover Discovery? Možná se budete divit
Mitsubishi oživí jméno Evolution. Bude to koncept spojující vše, co fanoušci nenávidí
Lamborghini Huracán Super Trofeo Evo je „levná“ cesta k závodění
Člověk převlečený za sedadlo? Ano, i to je při vývoji autonomních vozů potřeba
Technologie
Další průšvih s 10nm procesem Intelu? Některé čipy Cannon Lake byly údajně odloženy
Děravý CCleaner byl nakonec zákeřnější. Cisco doporučuje obnovu systémů ze zálohy
Hotová informační průtrž. Google za dva týdny přestaví tyhle smartphony a počítače
Vyšla přelomová verze Minecraftu pro mobily, konzole a Windows 10
HEIF podporují Dropbox a Google Photos, zato OneDrive (a Windows 10) nikoli
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít