Drážní slevomat

26. února 2013, 12:00 - Adam Junek
26. února 2013, 12:00

Občas se člověk nemůže ubránit cynismu. A to hned dvojnásobnému, když si přečte zprávu, že nový ministr dopravy Zbyněk Stanjura se rozhodl, že přestane dotovat studentské slevy ve vlacích a autobusech.

Abychom tomu rozuměli správně, u vlaků jde o nedotované tratě (na dotovaných je kompenzace za studenty už započítána), takže bez slevy se pojede v zásadě jen v případě trasy Praha-Ostrava, kde zuří konkurenční boj trojice podniků.

Celkem se státní kase ušetří podle výsledků z loňského roku přes 230 milionů korun. Tak to je teda skutečně pecka. Taková úspora při miliardovém rozhazování za dopravní stavby se skutečně vyplatí. Co na tom, že stát alespoň na oko hlásá podporu vzdělávání a rozhodně nechce, aby k němu měli přístup jen ti majetnější.

Anketa

Mělo by ministerstvo dotovat studentské jízdné?

Ano   86% Ne   14%

V anketě hlasovalo 1439 čtenářů.
Hlasování bylo ukončeno.

Nejsem přítelem různých subvencí a dotací na kdeco. Ale zrovna studentské jízdné mi nikdy nepřipadalo jako zhůvěřilost. Než se ale zloba a zášť studentstva otočí proti zánovnímu vládci dopravního resortu, je dobré si připomenout, proč ministerské kase narostly loni jen na kolejích náklady na cestující studentíky na sto milionů. Tedy dvojnásobek oproti předchozímu období.

Ona trojice konkurentů se pustila do cenové války o klienty. Speciální akce, slevy first, last a bůhvíjaký minute. Takže z Prahy do Ostravy se dá třeba s Leo Expressem dojet i za pouhých 137 korun. Jak ale vypočítáme kompenzaci od státu za poskytnutí studentské slevy, když zákon nařizuje ulevit alespoň o čtvrtinu? No přece z ceny plného jízdného přesahujícího pětistovku. A u Českých drah se taková kompenzace z velké části počítá raději jen odhadem.
Takže kdyby tři dopravci nebyli tolik nenasytní a nelibovali si, že tito sponzorovaní cestující jsou vlastně velmi lukrativní, možná by si nikdo na ministerstvu nevšiml, jak rychle stoupá dotace na studentské jízdné.

Študákům tak nezbude než doufat, že konkurence platí i stran studentstva, a trojice provozovatelů vlaků si je bude chtít udržet vlastními slevami. A nebo na trati Praha-Ostrava cestovat přískoky – tedy ve vlacích, kde jsou třeba krajské dotace. To má ovšem velkou logiku.


Čtěte další sloupky Adama Junka:

Jak dorazit ODS

Kdo to myslí vážně s korupcí

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Auta
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým…
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Nokia 8 je tady. Znovuzrozená značka konečně představila špičkový telefon
Technologie
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Asus se úplně zbláznil. Uvedl 6 až 12 nových Zenfonů 4
GPS, laser a bohatá sklizeň: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Postrach fotografů a fotobank. Google umí perfektně odstranit vodoznak
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít