Draze zaplacená bezpečnost

02. října 2006, 00:00 - FILIP ČERNOCH
02. října 2006, 00:00

DOPRAVAMezinárodní terorismus si v posledních letech vyžádal nejen tisíce obětí, vzestupnou křivku mají také jeho ekonomické dopady. Například Brusel v nejbližších dnech projedná balík bezpečnostních opatření v oblasti dopravy. Malé firmy protestují, náklady se prý vyšplhají na desítky miliard eur.

DOPRAVA Mezinárodní terorismus si v posledních letech vyžádal nejen tisíce obětí, vzestupnou křivku mají také jeho ekonomické dopady. Například Brusel v nejbližších dnech projedná balík bezpečnostních opatření v oblasti dopravy. Malé firmy protestují, náklady se prý vyšplhají na desítky miliard eur.

Bruselští úředníci chystají pravidla, jež z Evropské unie učiní první obchodní blok na světě, který v rámci nákladní přepravy zohlední i bezpečnostní dimenzi. „Napomůže to prevenci proti teroristickým útokům v Evropské unii,“ shrnuje očekávaný dopad připravované směrnice Jacques Barrot, viceprezident Evropské komise zodpovědný za dopravu.

S menším optimismem sledují jeho aktivitu ti, kteří by se legislativou nakonec měli řídit. „Dopravci čelí spleti pravidel a předpisů ohledně bezpečnosti a ztrácejí se v džungli nařízení. A zdá se, že současný návrh Směrnice tomuto zmatku jenom přidává,“ neskrývá obavy Bertil Dahlin, předseda odboru dopravy Mezinárodní silniční transportní unie IRU. Pochybnosti vyjádřil také o nákladech celého projektu, které IRU odhaduje na počátečních 47 miliard eur a následně dalších 38 miliard ročně.

Podobně se k návrhu vyjádřila i prezidentka Evropské aliance malých firem ESBA Tina Sommerová. Malé a střední firmy podle ní nebudou mít dostatek prostředků na splnění požadavků, a budou proto ve svém podnikání znevýhodněny. „Plán jenom vytvoří těžkopádný a byrokratický systém, který připraví řadu lidí o práci, aniž by současně zvýšil bezpečnost,“ dodává Sommerová.

NÁKLADY VÁM OSLADÍME

Základem návrhu je jednotné stanovení minimálních požadavků, po jejichž splnění firma obdrží celoevropsky platné označení „bezpečný provozovatel“. Typicky se to dotkne například kontroly nad osobami vstupujícími do podnikových prostor. Firma bude muset zajistit jednoznačné ověřování totožnosti zaměstnanců, návštěvníků nebo obchodních partnerů, kteří do zařízení vstupují, a zároveň pečlivě bránit vstupu jakýchkoliv neoprávněných osob.

Na oplátku by měl provozovatel získat řadu výhod, například by při bezpečnostních kontrolách v přístavech a na různých terminálech měl být jeho náklad zkontrolován přednostně a v rámci takzvaně zrychleného postupu vyřizování. Vyšší bezpečnostní standardy by se také mohly odrazit na výši pojistného u používaných nákladních aut. Bezpečnostní orgány jednotlivých států by se zase měly na tyto firmy zaměřovat jen v okrajových případech.

Podle Evropské komise připravovaná legislativa doplní další prvky v oblasti bezpečnosti letecké přepravy zboží a vyšších bezpečnostních standardů v rámci celního odbavování. Například se jedná o označení „známý odesilatel“ či „oprávněný hospodářský subjekt“. O kompatibilitě a propracovanosti návrhu ale někteří odborníci pochybují. „Není jasné, jak bude bezpečný provozovatel zapadat do schématu WCO nebo do unijního systému oprávněného hospodářského subjektu. Nemluvě už o akreditačním systému ISO nebo plánovaných CEN normách. Návrh je také velmi vágní v definování toho, jak bude zajištěno vzájemné uznávání bezpečnostních systémů mezi USA a Unií,“ vypočítává potenciálně problematická místa Bertil Dahlin.

Návrh v současné podobě počítá pouze s dobrovolnou účastí firem. V případě omezeného zájmu jednotlivých dopravců nebo při zhoršení bezpečnostní situace v Evropě ale Komise připouští možnost učinit celý systém pro podniky určité velikosti povinným. Na některé problémy s dobrovolností legislativy ale už dnes upozorňuje expert IRU na záležitosti Evropské unie Hubert Linssen: „Samotná idea nepovinné účasti na projektu je dobrá, ale možnost, že by členské státy mohly omezit přístup na transportní zařízení nebo infrastrukturu pouze na »bezpečné provozovatele«, celou dobrovolnost zpochybňuje.“

U JEDŮ SAMOZŘEJMĚ, ALE BANÁNY?

Zástupci českých firem nicméně zdůrazňují jiný problém. „Pokud by celý projekt byl dobrovolný, žádné zásadnější námitky proti němu nemáme,“ komentuje návrh mluvčí asociace dopravců ČESMAD Bohemia Martin Felix. „Pochybuji ale o jeho větším přínosu. Co se týče přepravy ADR, tedy výbušných, radioaktivních nebo jedovatých látek, tam Evropa zareagovala už před dvěma lety a legislativu zpřísnila. Dotyčné firmy mají tvrdší pravidla, musí mít vypracovaný plán cesty, mohou parkovat jen na určitých parkovištích, musí jít o prověřenou firmu, prověřeného řidiče. Na druhou stranu obávat se teroristického útoku kamionem s banány je trochu absurdní,“ dodává Felix.

Určitou podporu připravovaná směrnice získala u nejsilnějšího zástupce amerických společností v Evropě, Americké obchodní komory AmCham EU. Ta upozorňuje na možnou kompatibilitu systému s bezpečnostními prvky zaváděnými v USA, tedy například s prověřováním kontejnerů směřujících do Spojených států lodní cestou (CSI). I tato komora však zdůrazňuje nezbytnou vyrovnanost nákladů a přínosů celého projektu, jeho dobrovolnost a slučitelnost se stávajícími a fungujícími iniciativami.

Připravovaná směrnice se tak potýká se standardními problémy jakýchkoliv protiteroristických opatření kdekoliv na světě. Zabránit zneužití kamionu některé z více než milionu přepravních firem a firmiček fungujících v Evropě je prakticky nemožné a zcela určitě vysoce nákladné, na druhou stranu rezignace na jakákoliv opatření může případný útok pouze uspíšit. Přepravci jsou v každém případě připraveni v následujících měsících prosadit změnu směrnice do pro ně přijatelnější podoby.

PODMÍNKY PRO ZÍSKÁNÍ OZNAČENÍ „BEZPEČNÝ PROVOZOVATEL“Dopravce v rámci přípravy zboží k odeslání:* určení člena ostrahy k dohledu nad vstupem nákladu/expedicí nákladu* prověřování uchazečů o zaměstnání* informační školení zaměstnanců o otázkách bezpečnostiDopravní nebo zasilatelská společnost:* zavedení postupů pro zajištění neporušenosti pečetí a dalších bezpečnostních zařízení při předávání nákladu* sledování pohybu došlého a odchozího zboží a dopravních prostředkůProvozování skladů a vnitrozemských terminálů:* oddělení oblastí pro parkování soukromých a firemních vozidel* zavedení systémů komunikace, které umožní obrátit se na bezpečnostní službu nebo na policii* zajišťovací zařízení pro vnitřní a vnější dveře, okna, brány a ploty

Pramen: Evropská komise

HARMONOGRAM DALŠÍHO VÝVOJE SMĚRNICE* 12. října 2006 - Směrnicí se budou zabývat ministři dopravy členských zemí.* 13. února 2007 - Projednávání Směrnice v Evropském parlamentu.* 2011 - Evropská komise zváží, zda situace vyžaduje převedení systému z dobrovolného na povinný.

Pramen: Euractiv.com

* BUDE O NOVÉ BEZPEČNOSTNÍ OPRÁVNĚNÍ ZÁJEM?  Podle dosavadních průzkumů Evropské komise jeví o účast na připravovaném projektu bezpečný provozovatel zájem více než 900 tisíc společností. Ale zatímco z velkých firem o příslušné označení stojí 57 procent, u mikrofirem pouze jedno procento. U malých a středních firem jde o čtyři procenta, respektive 13 procent. Pramen: Euractiv.com

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče