Dráhy sázejí na automaty

05. března 2007, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
05. března 2007, 00:00

OSOBNÍ ŽELEZNIČNÍ PŘEPRAVAČeské dráhy chtějí nové zákazníky přilákat alternativními možnostmi nákupu jízdenek. A to zejména prostřednictvím internetu či prodejních automatů, kde by šlo platit i kartou. Tvrdí to náměstek generálního ředitele drah Jiří Kolář.

OSOBNÍ ŽELEZNIČNÍ PŘEPRAVA České dráhy chtějí nové zákazníky přilákat alternativními možnostmi nákupu jízdenek. A to zejména prostřednictvím internetu či prodejních automatů, kde by šlo platit i kartou. Tvrdí to náměstek generálního ředitele drah Jiří Kolář. Pasažéři Českých drah si občas stěžují na poněkud nepřehledný systém slev na jízdném. Lze už očekávat nějaké změny?

Osobně si myslím, že Českým drahám scházejí jednoduché cenové moduly, ve kterých by se naši zákazníci mohli jednoduše orientovat. V loňském roce jsme se zaměřili na produktové balíčky pro business klienty. Letos to chceme dále rozšířit i na další cílové skupiny a pracovat s tarify tak, aby na prvním místě byl zákazník a jeho poptávka.

Počítáte s dalším rozšiřováním prodeje jízdenek přes internet?

Samozřejmě, je to jeden z našich hlavních cílů v tomto roce. Loni jsme začali prodávat jízdenky přes internet pouze na vlaky kategorie SuperCity. Letos už to je i na vlaky EuroCity a InterCity, v prvním pololetí chceme přidat lehátka a lůžka. Je to naše priorita, protože dnešní mladý člověk si běžně objednává letenky přes internet a chce si takto koupit i jízdenku na vlak. V budoucnu by mělo být možné koupit si prostřednictvím internetu jízdenku na jakýkoliv vlak.

Rozšíří se také možnost platit za jízdenky bankovními kartami?

U pokladen ano. Letos se ovšem chceme prioritně zaměřit na nákup prodejních automatů, kde bude možné platit nejen korunami, ale také eurem či právě bankovními kartami. To tady schází. Odstranili jsme všechny zastaralé automaty, momentálně řešíme výběr automatů nových. Slibujeme si od nich, že přispějí nejen ke zlepšení služeb, ale také k vnitřní racionalizaci. Pokud budeme mít kvalitní automat, který dokáže prodat všechno, nemusí tam být osobní pokladní.

Kdy a kde se objeví první automaty?

Momentálně jsme na začátku a vybíráme dodavatele. Je to otázka letošního roku, v současné době ale nelze říci nic podrobnějšího.

Jaké další nové služby chystáte na letošní rok? Vedle avízovaného rozšíření prodeje jízdenek po internetu bychom také rádi pokračovali v prodeji zákaznických in-karet. Chceme rovněž zapracovat na vytvoření zákaznických standardů pro produkty IC a EC. Chystáme také vnitřní novinku, a sice vybudování odboru marketingu v osobní dopravě. Ten by měl mimo jiné mapovat konkurenci a vymýšlet jednoduché, lehce zákaznicky uchopitelné slevy. Další novinkou je autovlak do Splitu, který bude jezdit v letní sezoně jako pravidelný každodenní spoj. Projevilo se nějak na počtu přepravených cestujících v lednu zavedení mýta na dálnicích a s tím související zvýšení ceny autobusových jízdenek?

Žádná taková čísla zatím neevidujeme. Samozřejmě mapujeme autobusovou konkurenci a registrujeme zdražení jízdného, ale žádným masovým nárůstem počtu našich cestujících se to neprojevilo. Máme nárůst spíše kontinuální už od minulého roku.

Jaký máte pro letošní rok plán počtu přepravených cestujících?

Loni jsme opět po nějaké době přepravili více než 180 milionů cestujících. Rádi bychom pokračovali v narůstajícím trendu. Máme možnosti, jak zlepšit komunikaci s cestujícími. Chceme se cíleně zaměřit na konkrétní klientelu, na manažerskou, i zákazníky příměstských doprav. Hodláme také dále rozvíjet integrované dopravní systémy.

Jaká skupina cestujících je pro vás nejzajímavější?

Myslím si, že hodně rezerv máme stále v business klientele. Vlaky Pendolino ale ukazují, že umíme nabídnout nadstandardní služby. Rádi bychom toto uvažování rozšířili i na vlaky kategorie EC a IC a nabídli právě této klientele rozšíření možnosti cestovat bez použití auta. Zejména pro business klientelu jsme nyní zavedli novou službu, a sice půjčovnu aut ve stanicích, kde zastavuje Pendolino. Chystáme se ji nabídnout i v dalších stanicích.

Jedna otázka je Pendolino, otázka druhá vlaky na dalších tratích. Plánujete posílení možností cestování manažerů i na jiných tratích, například z Plzně do Prahy? Náš jízdní řád je natolik provázaný, že ke každému vlaku vyšší kvality existuje řada přípojů z dalších měst. Nejprve se totiž vždy dělá jízdní řád dálkové dopravy, a na to navazuje jízdní řád regionálních vlaků. Manažer má dnes také možnost půjčit si auto a dojet k Pendolinu. Tady ale nejde ani tak o jízdní řád, ale o kvalitu vlaků. Ty mají do Pendolina poměrně daleko. Rozhodně se neomezujeme na naši vlajkovou loď. Modernizujeme i vozovou flotilu zejména na těch nadstandardních vlacích typu EC a IC. Tyto vozy by měly oslovit také business klientelu. Je to zatím o prioritách, dnes máme velmi dobře provázané vlaky vyšší kvality z Děčína do Prahy s přípojem na Pendolina. Například již zmíněnou trať do Plzně ale vlaky vyšší kvality prakticky opustily. Proč? Problém je v tom, že Správa železniční dopravní cesty modernizuje síť kolejí a my musíme respektovat její stavební omezení. Tam, kde se staví, musíme omezit provoz. To platí třeba i v Praze pro Nové spojení, které po dokončení umožní zajíždění více spojů až do centra města na Hlavní nádraží. Pendolina nyní jezdí do Ostravy, Bratislavy a Vídně. Jak dlouho bude platit současný model jejich nasazení? Předpokládáte jejich provoz i na jiných tratích? V současné době je nasazení Pednolin do Ostravy velmi úspěšné. Hodnotit provoz do Bratislavy a Vídně je poněkud předčasné, vlaky tam jezdí teprve necelé tři měsíce. Bratislava se ale již nyní chová podobně jako Ostrava. Zatím naše plány s jejich nasazením neměníme, je to otázka obchodní strategie. Zajíždění těchto jednotek do Německa tedy zatím nebude?**

Ne, ale nikoliv pouze z důvodu naplnění současné kapacity sedmi jednotek. Tam je problém ještě v tom, že kolem Drážďan se stále ještě rekonstruují tratě a Němci tam nechtějí zatím pouštět žádné nové vlaky. Platí ale, že Pendolina budeme nasazovat na ty spoje, kde nám budou největším přínosem. A kde jsme také schopni zákaznicky využít to, že nabízíme cestujícím jízdu rychlovlakem a balíček špičkových služeb pod značkou SC Pendolino.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče