Dráhy předají úschovny soukromníkům

05. listopadu 2007, 00:00 - Petr Kučera
05. listopadu 2007, 00:00

Přes osm desítek úschoven zavazadel na vlakových nádražích zatím letos zrušily České dráhy. Ve výběrovém řízení zároveň hledají firmu, která provoz úschoven převezme.

Služby na nádražích Přes osm desítek úschoven zavazadel na vlakových nádražích zatím letos zrušily České dráhy. Ve výběrovém řízení zároveň hledají firmu, která provoz úschoven převezme.

Úschovny zavazadel na vlakových nádražích po celé republice by místo Českých drah mohla provozovat soukromá firma. Dráhy již vypsaly výběrové řízení na takzvaného síťového operátora. „Ten by pak sám rozhodoval o tom, kde zůstane klasická úschovna s obsluhou, a kde ji nahradí automatické úschovní schránky,“ řekl Profitu tiskový mluvčí Českých drah Ondřej Kubala.

Stačí hlavní stanice

První kolo výběrového řízení již skončilo. „Vybrané firmy nyní postoupí do druhého kola, kde předloží konkrétní nabídku,“ dodává mluvčí. Jméno případného nového provozovatele úschoven bychom mohli znát ještě do konce letošního roku.

Vybraná firma by měla povinnost zajistit provoz úschoven jakoukoliv formou jen ve stanicích nejvyšších kategorií, tedy s nejvyšším počtem nastupujících a vystupujících osob. V praxi to znamená, že i na největších nádražích mohou dosavadní lidskou obsluhu nahradit trezorové skříňky a na mnoha menších stanicích mohou být tyto služby úplně zrušeny.

Raději hernu

Jen v letošním roce zrušily České dráhy už přes osmdesát úschoven, i nadále jich však po republice provozují více než 600. „Některé ze zrušených úschoven s obsluhou jsme nahradili úschovními skříňkami, například na nádraží v Hradci Králové,“ říká Ondřej Kubala. Podobně je tomu například na brněnském hlavním nádraží.

Ve většině případů jsou však podle něj rušeny úschovny na menších stanicích, kde téměř nebyly využívány. „Například v Kunčicích nad Labem si za celý loňský rok lidé uschovali jen 25 zavazadel. Podobné to bylo ve stanici Trutnov-střed, kam si cestující odložili do úschovny za celý rok 2006 pouze 26 zavazadel,“ upřesňuje. Pro představu uvádí také tržby ve stanici Stará Paka, která od letošního ledna vybrala na úschovném jen 665 korun, nebo v Lázních Bělohrad, kde šlo o 595 korun.

Dráhy argumentují tím, že organizační a finanční zajištění této služby je velmi náročné – zejména jde o mzdové náklady a nájem prostor. Nádraží přitom paradoxně patří Českých drahám, nikoliv Správě železniční dopravní cesty, která vznikla nedávným rozdělením drah na firmu zajišťující přepravní služby a na společnost starající se o infrastrukturu.

Podle zdroje Profitu z generálního ředitelství Českých drah, který si nepřál být jmenován, sice dráhy neplatí nájem za prostory, ale přicházejí o možný zisk z jejich pronájmu komerčním subjektům. Například na nádraží v Prostějově tak České dráhy pronajaly prostor dosavadní nevýdělečné úschovny soukromé firmě, která v něm bude provozovat hernu.

Kolo si už neuschováte

Mluvčí Kubala připomíná, že úschovna zavazadel je pouze doplňkovou službou. Jiné takové služby ale tiskové oddělení výrazně propaguje. Typicky třeba půjčovny kol. Právě cyklisté přitom patří k nejvýraznějším zastáncům zachování klasických úschoven. „Do malého trezoru si kolo neschováte,“ řekl nám na brněnském hlavním nádraží asi dvacetiletý student Zdeněk, který úschovny po celé republice využívá právě pro krátkodobé odstavení kola.

S rostoucím počtem cestujících manažerů a podnikatelů využívali brněnskou službu také oni. „Přijel jsem na veletrh a tam dostal kila různých prospektů a materiálů. Ty jsem narval do větší tašky, kterou jsem si schoval na nádraží, a jenom s malým kufříkem jsem šel do centra města na další schůzky. Větší tašku jsem si vyzvedl až těsně před odjezdem vlaku do Prahy,“ vzpomíná další cestující, podnikatel v oboru informačních technologií.

Nevýhodou automatických trezorů je jejich menší kapacita i psychologická bariéra: Námi oslovení cestující se obávají, že vylomit zámek v nehlídaném prostoru skříněk je snadnější než ukrást zavazadlo z nepřístupné místnosti klasické úschovny, obsluhované zaměstnancem drah.

Šance pro soukromníky?

České dráhy pronajímají určité nádražní prostory zmíněným síťovým operátorům. Jednoduše řečeno jde o řetězce, které pak po celé republice provozují třeba novinové stánky, pekárny, květinářství a podobně. Stejně tak nyní chtějí řešit i provoz úschoven.

Podle studenta Zdeňka by úschovny mohly být daleko oblíbenější, kdyby je dráhy pořádně propagovaly. „Za nějakých 20 nebo 30 korun za den jste si tam mohli nechat prakticky cokoliv. Navíc většinou v dopravně dobře dostupném centru města. Klidně bych zaplatil i dvakrát tolik. Vždyť takovou službu jinde ve městě nenajdete,“ naznačuje možnosti využití pro nejširší veřejnost. „Nechápu, proč se nádraží už dávno nestala místem podobných služeb, třeba pro internetové kavárny jsou přímo ideální,“ říká.

Vedle provozovatelů jednotlivých dílčích služeb hledají dráhy také dlouhodobé nájemce a komerční partnery pro 120 nádraží v zemi. Projekt Živá nádraží ale zatím vedle zpoždění provází na mnoha místech i nezájem potenciálních nájemců. Například ani v opakovaných výběrových řízeních nenašly dráhy zájemce o dlouhodobý pronájem či partnery pro nádraží v Plzni, Olomouci nebo Žďáru nad Sázavou.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče