Drahý plyn jako palivo hraje Viadrusu do ruky

14. července 2003, 00:00 - Dana Rybáková
14. července 2003, 00:00

Největším odběratelem bohumínské firmy je PolskoŽDB a hlavně závod Viadrus zaznamenávají zvýšený zájem zejména o malé kotle na tuhá paliva, jejichž vývoz se letos má významně zvýšit. Firma vyhledává i další netradiční obchodní možnosti.Vývoj cen plynu, který uživatelé považují za drahé palivo, zvýšil poptávku po kotlích na tuhá paliva.

Největším odběratelem bohumínské firmy je Polsko

ŽDB a hlavně závod Viadrus zaznamenávají zvýšený zájem zejména o malé kotle na tuhá paliva, jejichž vývoz se letos má významně zvýšit. Firma vyhledává i další netradiční obchodní možnosti.

Vývoj cen plynu, který uživatelé považují za drahé palivo, zvýšil poptávku po kotlích na tuhá paliva. Což je dobrá zpráva například pro závod Viadrus akciové společnosti Železárny a drátovny Bohumín. Ten vyrábí topenářskou techniku a díky výše zmíněné vyšší poptávce prodal letos do konce května ve srovnání s prvními pěti měsíci roku 2002 přibližně o třetinu více kotlů pro vytápění domů, domků, chat, chalup a provozoven. Export malých kotlů vzrostl letos o 29 procent.

Do Polska půjdou hlavně kotle

Pravidelnými zahraničními odběrateli kotlů jsou Poláci. Letos by měl Viadrus vyvézt k severním sousedům zboží za zhruba 110 milionů korun. A největší část exportu by měla připadat právě na malé kotle, kterých chce firma vyvézt o šedesát procent více než loni. To prodala v Polsku malých kotlů téměř za 48 milionů korun. Zvýšení exportu do tohoto teritoria však očekává Viadrus i v případě zakázkových odlitků, litinových radiátorů a velkých kotlů.

Polští zákazníci si potrpí na kvalitu

Polský trh je dnes podle ředitele závodu Viadrus Jaromíra Michalíka náročností srovnatelný s trhem Evropské unie. Globalizace trhu pokračuje a polští zákazníci již akceptují pouze evropskou úroveň kvality a cen. Se vstupem zemí střední a východní Evropy do Unie lze proto podle něho očekávat zvýšení konkurence, pro kterou je čtyřicetimilionové Polsko tradičně zajímavým teritoriem.

Viadrus se dal i do rotopedů

Viadrus vyváží kotle, radiátory, litinové a ocelové odlitky. Letos v květnu se stal také dodavatelem specifického spotřebního zboží. Ve Velké Británii získal zakázku na odlitky setrvačníkových kol, která se montují do rotopedů. Ještě do konce letošního roku má Viadrus do Británie dodat nejméně osm tisíc kusů setrvačníkových kol. Cílový objem dodávek by měl v příštím roce činit třicet tisíc kusů.

Firma bude likvidovat renaulty

Ani mateřská bohumínská ŽDB nezůstává ve vyhledávání neobvyklých zakázek pozadu. Letos v červnu uzavřela rozsáhlý kontrakt na likvidaci ojetých automobilů. Se společností Renault ČR se dohodla, že letos recykluje přibližně čtyři tisíce ojetin, které vykoupí tuzemští prodejci značky Renault. Vedení firmy odhaduje, že z každého tisíce recyklovaných ojetin by v ŽDB měli vyrobit kolem 350 tun oceli. Produkce oceli ze starých vozů se tak stane unikátním ekologickým projektem, kterým firma naváže na obdobnou aktivitu z roku 2000. Tehdy se podílela na likvidaci starých vozidel východoevropských značek a zpracovala auta o celkové hmotnosti 4548 tun. ŽDB vyváží topenářskou techniku, topenářské i netopenářské odlitky na zakázku, profilovou a tyčovou ocel, ingoty, dráty a výrobky z drátů do Evropy, severní Ameriky, severní Afriky a na Blízký východ. Pětina exportovaných výrobků směřuje do Polska, o něco méně pak do Německa, Itálie, Nizozemska, Slovinska a na Slovensko. Z exotických zemí pak odebírají produkty z bohumínské společnosti zákazníci v Alžírsku, Libanonu, Panamě či Maroku.

FOTO: ARCHIV

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdy máte v práci nárok na placené volno?
Volby 2017: vše, co potřebujete vědět
Jak se rychle a snadno zorientovat v německých volbách
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Auta
Socialistická auta, která byla (aspoň v něčem) lepší než ta…
Land Rover míří také na silnice. Road Rover bude luxusní elektromobil
Test: Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G160 AWD
Retro: Lada Niva, Škoda Trekka a další socialistické off-roady
Peugeot 208, 2008 a příbuzné Citroëny dostanou do dvou let elektrické verze
Technologie
Paměti DDR5 by se mohly objevovat už od roku 2019. Takt až 6,4 GHz, VRM na modulech?
Takhle bude vypadat retro ThinkPad. Lenovo jej nabídne k 25. výročí
Windows Store bude zřejmě přejmenován na Microsoft Store
Školství není připraveno na dobu, kdy budeme mít internet v těle
Je tu GeForce GTX 1080 Ti s upgradovanou pamětí: Evga vydává model s 12GHz GDDR5X
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít