Dráhy hledají partnery pro obnovu nádraží

21. listopadu 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
21. listopadu 2005, 00:00

REKONSTRUKCE ŽELEZNIČNÍCH STANIC České dráhy již vybraly partnerské firmy pro revitalizaci nádraží v Plzni, Ústí nad Labem, Teplicích a Praze-Holešovicích. Další tendry projektu Živá nádraží zatím na vítěze čekají. Cílem projektu Živá nádraží je přebudovat většinou stoleté prostory významných železničních stanic v moderní zóny s nabídkou služeb a obchodů.

REKONSTRUKCE ŽELEZNIČNÍCH STANIC České dráhy již vybraly partnerské firmy pro revitalizaci nádraží v Plzni, Ústí nad Labem, Teplicích a Praze-Holešovicích. Další tendry projektu Živá nádraží zatím na vítěze čekají.

Cílem projektu Živá nádraží je přebudovat většinou stoleté prostory významných železničních stanic v moderní zóny s nabídkou služeb a obchodů. České dráhy (ČD) si v těchto zónách ponechají jen minimum prostoru nutného pro zajišťování železniční dopravy. Pro tyto účely tedy uvažují buď o vzniku společných podniků pro rekonstrukci a další provoz nádraží (rekonstrukce stanic Praha-Masarykovo nádraží a Praha-Smíchov), nebo hledají partnera pouze pro obnovu železniční stanice.

Z tendru na obnovu pražského holešovického nádraží vyšla vítězně firma Navatyp. V Plzni firma Intercora odkoupí část dnes nevyužitých pozemků a vybuduje na nich moderní obchodní zónu s návazností na nádraží a městskou dopravu. Na projekty naváže vlastní modernizace nádražních budov a přilehlých objektů.

V Ústí nad Labem se na rekonstrukci komerčních objektů bude podílet firma Viamont. Společnost Bostas bude zase modernizovat staniční prostory a pro komerční účely využívat volné pozemky u nádraží Teplice v Čechách.

TENDRY POKRAČUJÍ

Dráhy hledají formou výběrových řízení partnery pro nádraží v dalších velkých městech. Jde zejména o železniční centra, kde se denně pohybuje obvykle kolem pěti tisíc cestujících. V mnoha případech se jedná o společné terminály s městskými spoji nebo linkovou autobusovou přepravou.

V současné době se hledá partner pro modernizaci železničních stanic Karlovy Vary dolní nádraží (v blízkosti lázeňského centra), Přerov, Kolín, Praha-Čakovice, Pardubice a Hradec, Františkovy Lázně a Havlíčkův Brod. Modernizací by měla projít také nádraží Praha-Krč, Praha-Braník, Liberec a Most.

Za několik dnů skončí termín pro vznik společného podniku zaměřeného na rozvoj stanice Přerov či na rekonstrukci stanic Kolín a Praha-Čakovice. Formou založení společného podniku se budou obnovovat i nádraží v Pardubicích či Hradci Králové.

ŠIROKÁ NABÍDKA INVESTORŮM Vyhlášení výběrových řízení na partnery projektu Živá nádraží v dalších lokalitách předpokládají ČD počátkem příštího roku. V této souvislosti ale mluvčí největšího českého železničního přepravce Petr Šťáhlavský zdůraznil, že dráhy jsou připraveny jednat také o nabídkách na rozvoj a modernizaci dalších stanic a lokalit, které zatím sice do projektu Živá nádraží zapojeny nejsou, ale potenciální investoři mají zájem o rozvoj takových míst. „Investoři zajímající se o další stanice dosud nezapojené do projektu Živá nádraží by měli kontaktovat buď společnost ČD Reality, nebo přímo Odbor majetkového podnikání Českých drah,“ říká Šťáhlavský. To se koneckonců netýká jen vlastní obnovy nádraží. Dráhy totiž zároveň formou výběrových řízení hledají partnery na provozování obchodů a služeb v rekonstruovaných stanicích. „Naším cílem je zvýšit kvalitu poskytovaných služeb a přeměnit nádraží na respektovanou součást městských center, kam lidé budou chodit nejen v případě, že někam cestují,“ zdůrazňuje generální ředitel ČD Josef Bazala. V PRAZE SE ZAČNE NA JAŘE Součástí projektu Živá nádraží je i pět významných železničních stanic, které už partnery dávno mají a stavební práce jsou ve fázi finální přípravy. Největší zakázkou ČD v tomto směru je rekonstrukce pražského hlavního nádraží, kterou zajistí italská společnost GrandiStazioni. Tady by se mělo během čtyř let proinvestovat kolem 660 milionů korun. Stavební práce by měly začít na jaře příštího roku. Stejný partner zajistí i obnovu nádraží v Karlových Varech a Mariánských Lázních. Společné podniky založily dráhy se soukromými firmami i pro obnovu dalších dvou pražských nádraží - Masarykova a smíchovského. Ve všech pěti případech by měly špinavé a omšelé prostory nahradit multifunkční prostory s obchody, restauracemi a dalšími službami. VYHLÁŠENÉ TENDRY |stanice|datum odevzdání nabídky**|

 Karlovy Vary - dolní nádraží 24. 11. 2005 
 Přerov 24. 11. 2005
 Kolín 24. 11. 2005
 Praha-Čakovice 24. 11. 2005
 Pardubice 28. 11. 2005
 Hradec Králové 28. 11. 2005
 Františkovy Lázně 15. 12. 2005
 Havlíčkův Brod 15. 12. 2005
 Praha-Krč únor 2006
 Praha-Braník únor 2006
 Liberec březen 2006
 Most březen 2006
 Chomutov březen 2006
 Nymburk hl. n. březen 2006
 Poděbrady březen 2006

Pramen: České dráhy

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče