Drahá nafta nás ničí

19. září 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
19. září 2005, 00:00

DOPRAVCI Ceny pohonných hmot pomalu klesají, požadavky dopravců na zvýšení cen za přepravu ale stále sílí. Autodopravci, taxikáři, majitelé autoškol či spediční firmy si stěžují, že drahá nafta či benzin a nízké ceny dopravy ničí jejich živnosti.

DOPRAVCI Ceny pohonných hmot pomalu klesají, požadavky dopravců na zvýšení cen za přepravu ale stále sílí. Autodopravci, taxikáři, majitelé autoškol či spediční firmy si stěžují, že drahá nafta či benzin a nízké ceny dopravy ničí jejich živnosti. Podle údajů logistické firmy Gefco Česká republika tvoří ceny pohonných hmot 28 až 30 procent celkových nákladů dopravců. Přitom už v červenci byly ceny pohonných hmot o dvacet procent vyšší než loni. Cena za dopravu by se tak měla zvýšit o šest až sedm procent, což je pro dopravce téměř nemožné dosáhnout. „Malé firmy tak budou spíše krachovat a prodávat kamiony nebo se budou tvořit velké koncerny, které snáze rozpustí zvýšené náklady ve větším obratu,“ říká generální ředitel této společnosti Christophe de Korver. STAČILO BY 15 PROCENT

Sdružení autodopravců Česmad Bohemia dokonce požaduje na základě analýzy zvýšení cen ještě vyšší. Ideální by bylo navýšit cenu dopravy alespoň o 15 procent. Toto zdražení však nemůže být celoplošné, protože velká konkurence na některých trasách ceny zvýšit nedovolí. Navíc mnohým firmám brání v pohybu cen za dopravu dlouhodobé smlouvy. „Nemůžeme si jen tak dovolit navýšení cen a ukažte mi zákazníka, který na to dobrovolně přistoupí,“ říká autodopravce Karel Čermák. Autobusové dopravce zase svazují smlouvy s kraji. „Zvažujeme různá řešení celé situace. To je však poměrně složité, veškeré změny cen musíme konzultovat s krajským úřadem,“ uvedl ředitel dopravní společnosti Vydos Josef Vágner.

Jednou z nejaktivnějších skupin prosazujících vyšší ceny jsou taxikáři, a to zejména ti pražští. Odmítají jezdit za maximálně 25 korun na kilometr jako dosud, chtějí si účtovat dokonce až 70 korun na jeden kilometr. „Náklady na benzin tvoří jen zlomek našich nákladů, naše podmínky pro podnikání se stále zhoršují,“ tvrdí předseda Odborového svazu Taxi Praha Pavel Jelínek. Pražský magistrát chce jednat o navýšení plateb maximálně na hranici 30 korun na kilometr.

České dráhy chtějí kompenzovat dražší naftu vyššími dotacemi od státu, České aerolinie zatím se zdražením palivového příplatku nepočítají, i když je letos už drahý benzin stál miliardu korun nad plán.

Zdražit by ale mohly i některé další služby přímo související s dopravou, jako jsou například autoškoly. „Počkáme, jestli se cena neustálí na nějaké nižší hodnotě. Pokud ne, budeme muset zdražit. Teď je to na hranici únosnosti,“ uvedl provozovatel jedné z mělnických autoškol Zdeněk Krejča.

**TLAK NA OSTATNÍ CENY

Prezident Hospodářské komory Jaromír Drábek upozorňuje, že se zdražení pohonných hmot promítne i do cen ostatních výrobků a služeb. „Dopravci začali své ceny upravovat již nyní a předpokládám, že například energetika a chemický průmysl zareagují nejpozději do tří měsíců“, řekl. Dodal, že by se inflace mohla kvůli nynějšímu růstu cen energií zvýšit až na tři procenta.

Analytik společnosti Atlantik FT Petr Sklenář je naopak přesvědčen, že dopady zdražení motorových paliv nebudou tak výrazné: „V jiných odvětvích než v dopravě se zatím neprojevily a navíc se zdá, že úvodní panika už odeznívá.“

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče