Dovozy ojetin letos trhají rekordy

23. července 2007, 00:00 - ERICH HANDL a ČTK
23. července 2007, 00:00

PRODEJE AUTOMOBILŮ Množství aut na českých silnicích se neustále zvyšuje. Vyplývá to ze statistiky za první pololetí letošního roku, kterou minulý týden zveřejnilo Sdružení automobilového průmyslu. Může za to hlavně zvýšený dovoz ojetin. Přibližně 4,2 milionu automobilů bylo v letošním červnu registrováno v České republice.

PRODEJE AUTOMOBILŮ

Množství aut na českých silnicích se neustále zvyšuje.Vyplývá to ze statistiky za první pololetí letošního roku, kterou minulý týden zveřejnilo Sdružení automobilového průmyslu. Může za to hlavně zvýšený dovoz ojetin.

Přibližně 4,2 milionu automobilů bylo v letošním červnu registrováno v České republice. Od začátku roku to znamená nárůst o 109 tisíc vozů. Statisticky má tedy téměř každý druhý člověk v Česku vlastní vůz. Ve skutečnosti se ale téměř polovina aut prodává jako vozy firemní.

Celkem letos v centrálním registru přibylo do pololetí téměř 177 tisíc aut, naopak vyřazení neuniklo 68 270 vozů. Na nových registracích se přitom více než 60 procenty podílely ojetiny z dovozu. Nových automobilů majitelé přihlásili jen něco přes šedesát tisíc. Dovoz ojetých aut se tedy proti loňskému roku zvýšil přibližně o třetinu.

Co nárůst způsobuje? „Dovoz aut starých deset a více let. Unijní legislativa umožnila neomezený dovoz ojetin, a tak řada zájemců o automobil hledá použitý vůz v zahraničí. Za celý rok by počet dovážených ojetin mohl stoupnout až na rekordních 240 tisíc,“ říká ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. Dovoz ojetin se podle něj týká hlavně osobních aut. „Například u registrací dodávek tvoří ojeté vozy 15 procent, u nákladních aut a autobusů je to kolem 28 procent. U motocyklů dosahuje podíl strojů z druhé ruky 46 procent,“ dodává.

Nejoblíbenější značkou dovážených ojetých aut byl v prvním pololetí Ford před Renaultem a Škodou. Ve stejném období lidé dovezli i třináct ferrari, šest maserati, dvě lamborghini nebo 59 vozů značky Jaguar.

U NOVÝCH VEDOU ŠKODOVKY

V rámci prodejů nových osobních aut nedošlo letos k žádnému většímu překvapení. Na prvních třech místech nejprodávanějších typů jsou tři škodovky – Fabia, Octavia a Roomster. Levné fabie první generace jsou ale na ústupu, prodalo se jich letos o pětinu méně než v první polovině loňského roku. Hodně lidí zřejmě čekalo na druhou verzi. Octavie si drží pevné stříbrné pozice a na bronzové příčce nastupuje loňský model Roomster, jehož se letos prodalo něco přes 3000 kusů.

Zajímavý je úspěch značky Ford. Čtvrtým nejprodávanějším vozem po škodovkách je jeho dodávka Transit, za ní se dotáhl model střední třídy Focus. Zřejmě zabraly letošní prodejní akce, v nichž byly focusy k mání s velkými slevami. K tomu se o 300 procent zvýšil zájem o model Fusion.

Dalším skokanem roku je levná Kia Cee’d, vyráběná na Slovensku a prodávaná za nižší cenu než Škoda Octavia. Auto se začalo vyrábět loni v prosinci a letos už má sedmnáctou příčku s více než 1000 prodanými kusy. Ztrácet naopak začal prodejní hit minulých let – levný Renault Thalia a méně než loni se také prodávaly VW Passat, Škoda Superb, výběhový Peugeot 206 nebo Renault Mégane.

NADPRŮMĚRNÉ CENY

Ceny nových aut v Česku letos přesáhly o procento evropský průměr. Levněji lze nyní auto pořídit v Polsku, Německu, Francii nebo Itálii. Vyplývá to ze statistiky RoadtoData. Na konci roku 2006 byly ceny v Česku na úrovni evropského průměru.

V celé Evropě vzrostly ceny v prvním čtvrtletí meziročně o 1,2 procenta. Nejvyšší nárůst cen zaznamenalo v posledním roce Maďarsko, kde auta podražila o 5,5 procenta. Důvodem bylo především oslabování forintu vůči euru. Ceny jsou nyní v Maďarsku na stejné úrovni jako v Česku.

Nejlevnější auta jsou ve Švýcarsku, kde ceny dosahují 87 procent průměru eurozóny. Následuje Řecko (92 procent) a Itálie se sedmi procenty pod průměrem.

Nejdražší je kvůli vysokému zdanění Dánsko s cenami 93 procent nad průměrem, dále Norsko a Irsko (60 respektive 28 procent nad eurozónou). Pokud se motorista rozhodne koupit například Volkswagen Golf 1,4 v základní výbavě, zaplatí v Česku 444 200 korun. V Dánsku by ho vůz ve stejném provedení vyšel na 224 810 dánských korun, tedy v přepočtu 852 tisíc českých. V sousedním Rakousku vůz vyjde na 470 380 korun, ve Švýcarsku na 435 530 a v Polsku na 451 245 korun.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče