Dovozci zažili dobrou sezonu

17. ledna 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
17. ledna 2005, 00:00

PRODEJE AUTOMOBILŮ Český trh zaznamenal loni mimořádný nárůst zájmu o lehká užitková vozidla. Prodalo se jich meziročně o téměř 48 procent více. Prodeje nových osobních automobilů naopak o zhruba 11 procent klesly.

Pětici nejúspěšnějších prodejců lehkých užitkových vozů uzavírá automobilka Citroen. foto: citroen

PRODEJE AUTOMOBILŮ Český trh zaznamenal loni mimořádný nárůst zájmu o lehká užitková vozidla. Prodalo se jich meziročně o téměř 48 procent více. Prodeje nových osobních automobilů naopak o zhruba 11 procent klesly. Dovozci užitkových vozů (o přibližně 200kusové domácí výrobě je téměř zbytečné mluvit) loni prodali 26 734 nových vozidel. Jedná se zároveň o vůbec nejlepší výsledek prodejů této kategorie vozidel v posledních dvanácti letech. Nejúspěšnějším dovozcem je značka Volkswagen, která loni v Česku prodala 4286 nových lehkých užitkových vozů (LUV), následují Ford (4125 kusů), Peugeot (2886 vozů), Renault (2816 automobilů) a Citroen (2032 vozidel).

NEJEN VLIV DPH

Opakovat, že za loňským boomem prodejů vozů kategorie LUV stojí zejména nemožnost uplatnit odpočet DPH u osobních automobilů, které se využívají pro podnikání, by bylo pouhým nošením dříví dolesa. Faktorů, které ovlivnily větší zájem o LUV, je celá řada. Tajemník Sdružení dovozců automobilů (SDA) Pavel Tunkl se domnívá, že především roste česká ekonomika a stále lépe se daří i menším firmám, které rozšiřují nebo obnovují vozové parky. Rozšiřují se také možnosti financování těchto vozových parků, malým a středním podnikatelům pomáhá rozvíjející se operativní leasing. Přesto všechno však dovozci připouštějí, že velkou měrou se na prodejích podílejí osobní vozy přestavěné do podoby, ve které plní požadavky na zařazení do kategorie LUV a může se tedy u nich uplatnit odpočet daně z přidané hodnoty. Kdyby se tedy do jedné kategorie zařadila jak osobní, tak užitková auta, klesly by loňské prodeje o 4,7 procenta na 159 707 prodaných aut.

ZKRESLENÁ DATA

Čísla udávající počet prodaných vozů jednotlivých značek však mohou být více či méně zkreslená. Až do konce loňského roku se totiž tvořily statistiky z dat, které dodávali sami dovozci, bez jakékoliv možnosti tyto údaje nějak ověřit. Právě možnost prezentace nepravdivých výsledků se během roku 2004 stala předmětem sporů mezi některými dovozci. Od letošního roku se tedy metodika statistiky změní a nebudou se počítat prodaná, nýbrž zaregistrovaná motorová vozidla. V praxi to znamená, že SDA bude vycházet z centrálního registru motorových vozidel. „Na základě loňského zkušebního porovnání prodaných a zaregistrovaných vozidel jsme napočítali o sedm tisíc registrací méně, než mělo být prodaných aut,“ informoval Tunkl.

DOVOZ OJETIN STAGNUJE

Dalším aspektem, který ovlivňuje prodej nových podnikatelských aut na českém rávě v počtu dovezených ojetin patří Česko mezi evropskou elitu. Zatímco v případě osobních aut se loni v Česku zaregistrovalo 123 579 nových vozů a prakticky stejné množství ojetin v průměrném stáří 6,8 roku, z celkového počtu 34 570 v roce 2004 nově zaregistrovaných LUV jich ojetých bylo pouze 6540 kusů s průměrným stářím 4,89 roku.

NEJPRODÁVANĚJŠÍ JE STÁLE ŠKODA

Letmý pohled na prodeje dalších kategorií motorových vozidel v loňském roce říká, že nových osobních aut se loni prodalo celkem 132 973, což je o již avizovaných 11,08 procenta méně než loni. Prim patří domácí značce Škoda s prodanými 64 500 auty a tržním podílem 48,51 procenta, následují značky VW, Peugeot, Ford a Renault. Kategorie nákladních automobilů naopak zaznamenala v loňském roce meziroční nárůst prodejů o 18,63 procenta na 7767 prodaných vozů. Nejlépe si zde vedou značky Mercedes Benz, Iveco a Man. Segmentu autobusů, který loni zaznamenal pokles o 3,27 procenta na 945 prodaných kusů, vévodí domácí výrobci Karosa a SOR Libchavy.

POČET REGISTRACÍ NOVÝCH A OJETÝCH VOZIDEL

Kategorie 2003 2004 rozdíl (v%)  
 Nová OA144 849123 579-14,68
 Ojetá OA115 894121 852+5,14
 Nová LUV18 38228 030+52,49
 Ojetá LUV6 4686 540+1,11
 Nová OA + LUV  163 231151 609-7,12
 Ojetá OA + LUV122 362128 392+4,93 
 Nové NA6 2867 781+24,14
 Ojeté NA2 6433 189+20,66
 Nové BUS 9311 270+36,41
 Ojeté BUS12288-27,87
 Nové moto 9 72510 327+6,19
 Ojeté moto8 2657 142-13,59
 Celkem nová180 155170 987- 5,09
 Celkem ojetá133 392138 811+4,06

OA - osobní automobily,

LUV- lehká užitková vozidla,

NA- nákladní automobily,

BUS - auto
bus,

moto- motocykly.

Pramen: Sdružení automobilového průmyslu

PRODANÁ NOVÁ VOZIDLA V LETECH 2003 A 2004

Kategorie 2003 2004 rozdíl (v %) 
 Osobní auta 149 546132 973-11,08
 Užitková auta18 110 26 734+47,62
 Osobní + LUV 167 657159 707- 4,74
 Nákladní auta6 5477 767+18,63
 Autobusy977 945 -3,27 
 Motocykly14 137  17 861+5,12 

Pramen: Sdružení automobilového průmyslu

VEDE FORD TRANZIT

Vůbec nejprodávanějším modelem lehkých užitkových vozů v Česku byl loni již poněkolikáté v řadě Ford Tranzit, kterého se na českém trhu prodalo 1582 kusů.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče