Dostavbu brzdí peníze a spory

04. dubna 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
04. dubna 2005, 00:00

PRAŽSKÝ SILNIČNÍ OKRUH Tisíce kamionů dnes a denně blokují pražskou Jižní spojku, jedinou přímou spojnici dálnic D1 a D5 v okolí metropole. Řešení je naplánováno už dlouho: Dostavba pražského silničního okruhu. Stále však zůstává jen na papíře. Z plánovaného pražského silničního okruhu je zatím v provozu jen malá část.

PRAŽSKÝ SILNIČNÍ OKRUH

Tisíce kamionů dnes a denně blokují pražskou Jižní spojku, jedinou přímou spojnici dálnic D1 a D5 v okolí metropole. Řešení je naplánováno už dlouho: Dostavba pražského silničního okruhu. Stále však zůstává jen na papíře.

Z plánovaného pražského silničního okruhu je zatím v provozu jen malá část. Již několik let mohou řidiči jezdit po jeho západní části mezi Ruzyní a Slivencem, na východě pak mezi Satalicemi a Běchovicemi.

Na lepší časy se začíná blýskat na jihu a jihozápadě - letos má začít stavba úseku mezi Slivencem a Lahovicemi a následně mezi Lahovicemi, Jesenicí a dálnicí D1. Právě tyto úseky mají ulehčit Barrandovu a Jižní spojce, protože řidiči dostanou jiné přímé spojení mezi výpadovkami na Brno, Příbram, České Budějovice, Plzeň, Karlovy Vary i Chomutov. „Kdyby všechno šlo ideálně, mohlo by se mezi Slivencem a dálnicí D1 jezdit už na přelomu let 2008 a 2009,“ říká mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Hoření.

Velké problémy však má plánovaný okruh na severu Prahy, který mimo jiné propojí dálnice D5 a D8. Zúčastněné subjekty se stále nemohou shodnou na konkrétním vedení trasy v úseku Ruzyně-Suchdol-Březiněves s pokračováním do Satalic. Součástí tohoto úseku bude nový most přes Vltavu.

Protesty ekologů, některých obcí i nedostatek peněz však mohou oddálit výstavbu nejen zmíněné severní části.

S FINANCEMI POMŮŽE EVROPSKÁ UNIE

Na pokračování výstavby obchvatu kolem Prahy v úseku LahoviceSlivenec již uvolnil Fond soudržnosti Evropské unie přes 3,1 miliardy korun. To je ale pouze 30 procent celkových uznatelných nákladů. Na spolufinancování nákladů se má podílet stát prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury. Počítá se rovněž s využitím úvěru Evropské investiční banky ve výši 315 milionů eur, který již banka schválila. „K urychlení výstavby sice díky penězům z Unie nedojde, ale dobrá zpráva je, že kvůli nedostatku financí nedojde k jejímu zpoždění,“ uvedl pražský radní pro dopravu Radovan Šteiner.

Stavba 6,03 kilometru dlouhého úseku by měla začít ve druhé polovině letošního roku. Zahrnuje mimo jiné komplikovanou mimoúrovňovou křižovatku kolem strakonické výpadovky či tunel dlouhý přes 1,6 kilometru.

PROTESTUJÍ NEJEN EKOLOGOVÉ

Šteiner je optimistou a věří, že celý přibližně osmdesátikilometrový okruh by mohl být hotov do deseti let. Podmínkou však je vyřešení pravidelného přísunu peněz a protestů proti jednotlivým stavbám.

Nedostatek financí chce Ředitelství silnic a dálnic řešit dalšími žádostmi o dotaci z fondů Evropské unie. Okruh totiž patří mezi dopravní stavby s nejvyšší prioritou, na které mohou proudit evropské peníze.

Horší je to s připomínkami ekologů a občanských sdružení. Přestože ministerstvo pro místní rozvoj před rokem zamítlo odvolání občanského sdružení Ateliér pro životní prostředí proti stavbě dálničního okruhu mezi Slivencem a Jesenicí, sdružení protestuje dál. „Podali jsme správní žalobu. Stavbu jako celek nezpochybňujeme, ale rádi bychom, aby plánovaná estakáda měla nižší portál a aby tah podešel chráněné území,“ říká o záměrech sdružení jeho právník Petr Kužvart.

Proti plánované trase severní části okruhu protestují nejen ekologové, ale také obyvatelé a zástupci přilehlých obcí. Nelíbí se jim, že by dálnice měla vést přímo za jejich humny. Podle odborníků by však požadovaný posun okruhu dále od Prahy nic nevyřešil, protože by pak řidiči raději volili průjezd městem.

OBCHVAT PRAHY

Satalice-Běchovice: v provozu - Běchovice-D1: Zpracována dokumentace o vlivu na životní prostředí, nyní se zpracovává dokumentace pro územní rozhodnutí. Předpokládá se zprovoznění do roku 2010 - D1-Jesenice: Projednána dokumentace o vlivu na životní prostředí a hotova dokumentace pro územní řízení.

Předpokládané dokončení: do roku 2010 - Jesenice-Lahovice: Probíhá územní řízení. Předpokládané dokončení: 2008. - Lahovice-Slivenec: Letos by se mělo začít stavět. Předpokládané dokončení: 2008.

- Slivenec-Třebonice: v provozu - Třebonice-Řepy: v provozu - Řepy-Ruzyně: v provozu - Ruzyně-Suchdol, Suchdol-Březiněves, Březiněves-Satalice. Teprve se vybírá nejvhodnější trasa, jednání brzdí protesty některých obcí i ekologických sdružení.

Zdroj: ŘSD

mapa: ŘSD

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče