Dostáváme nejen informace o zboží

10. února 2003, 00:00 - Pavel Verner, verner@profit.cz
10. února 2003, 00:00

Reklama je velmi ceněné umění přesvědčit o nezbytnosti zbytečného Historie reklamy provází periodické tiskoviny od dob jejich vzniku. Vedle prvních informací o zboží, které bude na tržištích k dostání, se brzy v tisku objevila placená sdělení obchodníků, že právě jejich zboží je nejlepší.

Reklama je velmi ceněné umění přesvědčit o nezbytnosti zbytečného

Historie reklamy provází periodické tiskoviny od dob jejich vzniku. Vedle prvních informací o zboží, které bude na tržištích k dostání, se brzy v tisku objevila placená sdělení obchodníků, že právě jejich zboží je nejlepší.

Nejstarším médiem, které bylo využíváno pro reklamu, byl tedy tisk. První inzerát uveřejnil anglický časopis The Continuation of Our Weekly News v roce 1625. Zpočátku si většinu oznámení zadávali především nakladatelé, knihkupci, lékaři, časem také obchodníci, podnikatelé všeho druhu. Prostřednictvím inzerátů byli hledáni zločinci, ale také nabízeny různé zázračné mastičky a pilulky, případně vynálezy.

První tištěná inzerce

V českých zemích se spolu s rozvojem tisku vytvářely podmínky pro vznik a rozvoj tištěné inzerce rovněž velmi rychle. První důkaz o tom, že některá oznámení v novinách mají inzertní charakter, přináší zpráva otištěná v závěsku Krameriových novin 20. února 1790. V ní vydavatel oznamuje, že v jeho listě výrobci a obchodníci „věci vypracované, neb takové, s kterýmiž obchod vedou, podle skrovného zaplacení v těchto novinách prohlásiti mohou.“ Již před dvěma sty lety kupovali tzv. space-brokeři v novinách a časopisech volný prostor na stránkách, který potom rozprodávali jednotlivým inzerentům. Před sto lety existovaly zavedené inzertní a reklamní agentury, které pracovaly prakticky stejným stylem práce jako ty dnešní. Společně s výrobními firmami se snažily přijít na trh v pravý čas se správným výrobkem za přijatelnou cenu - podle zásady marketingu: formulovat strategické cíle na základě analýzy silných a slabých stránek výrobce i trhu.

České prvenství v pořádání výstav

Jedním z novodobých druhů propagačního působení na veřejnost jsou výstavy. Vlastně zdokonalené někdejší trhy. Také v tomto oboru máme takřka světové prvenství. V roce 1754 se konala ve veltruském zámku hraběte Chotka možná první výstava na světě, bohužel se nedochovaly dostatečné důkazy o tom, že se nejednalo pouze o místní prodejní trh. Přitom pro výstavu svědčí určité indicie, například rozličné expozice manufaktur českého království či udělování medailí císařovnou Marií Terezií. Teprve o dva roky později Polytechnická společnost v Anglii uspořádala několikadenní akci, o níž se mluví jako o první výstavě průmyslového zboží na světě.

Letošní výstavy Reklama a Polygraf

Od té doby se snažíme držet tradice a poměrně se nám daří. V tisku, polygrafii, reklamě i výstavnictví. V letošním roce od 5. do 7. března se bude v Praze na Výstavišti v Holešovicích konat již desátý ročník odborné výstavy REKLAMA 2003. Jedná se o mezinárodní veletrh reklamních služeb, marketingu a médií. Výstavu budou doprovázet četné doprovodné výstavní akce. Souběžně bude probíhat výstava POLYGRAF 2003. Dávno již nejde jen o trhy či místa kontraktů v uvedených odvětvích. Současné výstavy „třetí generace“ jsou místy setkání a kontaktů odborníků, výroby, peněžnictví, středisky výměny technických a ekonomických informací, dějišti konferencí, seminářů a dalších doprovodných akcí. Některé mezinárodní výstavní akce přerůstají až ve veletrhy systémů a idejí. Novinkou letošního 10. jubilejního ročníku výstav POLYGRAF a REKLAMA 2003 bude Sekce Kancelářské a umělecké studio. V této části se počítá s oslovením výrobců a dovozců kancelářského zařízení a potřeb i výrobců a dovozců potřeb a pomůcek pro umělce (malíře, grafiky, designéry a sochaře). Dalším ucelením výstavní akce bude i účast vystavovatelů marketingových služeb a firem z oboru médií. V části médií se představí takřka plná šíře českých médií, z tištěných prakticky všech občasníků, časopisů, periodik a deníků, které se v ČR vydávají. Část výstavy POLYGRAF 2003 se více zaměří na společnosti v oblasti pre-press, materiálu a služeb pro polygrafický průmysl a obaly.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kde vám zítra za vysvědčení dají slevu nebo dárek?
Kolik si koupíte za 1000 Kč na dovolené v Turecku nebo v Chorvatsku?
10 věcí, které by měl OSVČ znát o placení zdravotního pojištění
Hypotéky jsou více regulované a dražší, přesto zájem o ně roste
Co je třeba mít při silniční kontrole u sebe, abyste nedostali pokutu?
Auta
Totálka do šrotu? Kdepak. Z těchto vraků dělají v Rusku…
Pouštní supersport Zarooq SandRacer 500 GT jde do výroby. Stojí přes 10 milionů
Galerie: Range Rover nafocený na nejhezčích místech Severní Ameriky. Pokochejte se
BMW chystá ostré SUV X3 M jako soupeře pro Porsche Macan Turbo
Renault-Alpine A110 vypadá při testování na Nordschleife docela schopně
Technologie
iPhone slaví 10 let. Na svět přišel bez MMS, Javy, Flashe, GPS i videa
Potvrzeno: Samsung chystá duální foťák a okopíruje přitom princip od Huawei
Laserový projektor od Xiaomi vykouzlí 150palcový obraz jen 50 cm od stěny
NAND Flash se zápisem QLC je skutečností. Toshiba ji začíná vyrábět, jeden čip má 96 GB
Virtuál Kaktus zruší FB zdarma i zpomalené surfování. Data ale budou levnější
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít