Dopravu paralyzoval spor

21. srpna 2006, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
21. srpna 2006, 00:00

ÚSTECKÝ KRAJ Spor o veřejnou dopravu na Ústecku pomalu končí. Může se podobný několikadenní kolaps autobusové dopravy opakovat i v dalších krajích? Autobusovou dopravu v krajích České republiky zřejmě v současné době nečeká podobný kolaps, který v uplynulých týdnech sužoval Ústecký kraj.

ÚSTECKÝ KRAJ Spor o veřejnou dopravu na Ústecku pomalu končí. Může se podobný několikadenní kolaps autobusové dopravy opakovat i v dalších krajích? Autobusovou dopravu v krajích České republiky zřejmě v současné době nečeká podobný kolaps, který v uplynulých týdnech sužoval Ústecký kraj. Ve většině regionů panuje mezi samosprávou a dopravci dohoda v otázce dotací, jejichž výše stála na počátku krize v Ústí. Někteří provozovatelé autobusových linek nicméně hlásí, že pro příští rok budou žádat navýšení vzhledem k rostoucím cenám nafty. JÁDRO PUDLA

Dopravní podnik Ústeckého kraje (DPÚK) a České dráhy letos požadovaly výrazně vyšší dotaci na zajištění základní dopravní obslužnosti než byl kraj ochoten akceptovat. Zatímco jednání s drahami skončilo uzavřením dohody, s DPÚK kraj k 1. květnu rozvázal smlouvu. Autobusový dopravce ale ani po vypovězení smlouvy nemůže podle zákona přestat provozovat veřejnou dopravu, jestliže kraj nemá náhradu. Trpělivost zástupcům podniku došla až koncem července, kdy jednání s krajem o uhrazení ztráty z provozu autobusové dopravy po vypovězení smlouvy nevedla k ničemu. Mezitím Ústecký kraj vypsal koncesní řízení na nového dopravce, jehož vítězem se stala firma ČSAD Česká Lípa. Ta ale může začít jezdit až od 8. září. PŘÍLIŠ DRAHÁ DOPRAVA

Ústecký kraj zaplatil loni autobusovým dopravcům 231,048 milionu korun, z toho Dopravnímu podniku 181,106 milionu. „Cena výkonu za jeden kilometr se pohybuje od 21,50 do 40,49 koruny. DPÚK měl položky kolem 39 korun. Letos se to každý měsíc měnilo, nebyl totiž podepsán dodatek ke smlouvě,“ říká mluvčí kraje Šárka Roudnická. Prokazatelná ztráta na jeden kilometr je pak podle ní od 10,14 do 20,40 koruny, DPÚK uvádí kolem 22 až 24 korun. „Jestli to dopravcům stačí, je spíš dotaz na ně. Jde o to, jak hospodaří s penězi. Všechna jednání jsou o dohodě. S ostatními dopravci dohoda byla a je možná, s DPÚK nikoli,“ doplňuje mluvčí. Zástupci firmy DPÚK ale odmítají, že by chtěli po kraji více peněz než je jejich prokazatelná ztráta. DPÚK požadoval za letošek na uhrazení ztráty z autobusové dopravy 315 milionů korun. Loni dostal 180 milionů. POMOHL PRODEJ AUTOBUSŮ

Až po zastavení autobusové dopravy se ledy hnuly a kraj na účet DPÚK poukázal zálohu 16,4 milionu korun za provozování autobusové dopravy touto firmou i po vypovězení smlouvy. Samotná firma musela podle svého mluvčího Marka Ženkla prodat tři autobusy, aby vůbec mohla pokračovat. Mezitím pokračují spory mezi dopravcem a firmou, v nichž se obě strany vzájemně obviňují z porušování zákona. Podle Ženkla může být pro DPÚK sporné například rozhodnutí kraje, že do svého nařízení o obnově autobusové dopravy nezahrnul zhruba 560 spojů, jejichž provoz dopravce nepřerušil. DPÚK se také obrátil na Ústavní soud s požadavkem, aby zrušil výpověď a nařídil kraji úhradu ztráty dopravce. „Ústavní soud nemohl v rámci svých kompetencí posuzovat skutkový stav, jenž byl předmětem ústavní stížnosti. Stěžovatel nepožadoval zrušení rozhodnutí orgánu veřejné moci, neboť zde žádné nebylo,“ informuje mluvčí soudu Michal Spáčil. KDE SE STALA CHYBA**

Kolaps autobusové dopravy v Ústeckém kraji zavinily podle odborníka na veřejnou dopravu Jana Kašíka ze společnosti Babtie obě strany sporu. Ústecký kraj se snažil minimalizovat dotace na dopravní obslužnost a DPÚK na to reagoval snahou zvýšit náklady. „Problémem je, že obě strany využívají do krajnosti svého výlučného postavení, nerespektují oprávněné zájmy druhé strany a z různých důvodů porušují zákony,“ řekl Kašík.

Příspěvky na dopravu přidělují jednotlivé kraje, které ročně mezi autobusové a železniční dopravce v Česku rozdělí přes osm miliard korun. Veřejnou autobusovou dopravu v zemi nabízí 286 dopravců. Na obnovu autobusového parku letos stát vynaloží 438 milionů korun, což je zhruba stejná částka jako loni.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče