Dopravní informace se výrazně zkvalitní

30. května 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
30. května 2005, 00:00

NOVÝ SYSTÉM Urychlit zásahy při nehodách, pružně reagovat na situaci a posílit bezpečnost silničního provozu je úkolem projektu Jednotného systému dopravních informací. Jeho vznik schválila vláda. Aktuální dopravní situaci se nyní řidiči dozvědí většinou pouze prostřednictvím rozhlasové stanice, kterou právě poslouchají.

NOVÝ SYSTÉM

Urychlit zásahy při nehodách, pružně reagovat na situaci a posílit bezpečnost silničního provozu je úkolem projektu Jednotného systému dopravních informací. Jeho vznik schválila vláda.

Aktuální dopravní situaci se nyní řidiči dozvědí většinou pouze prostřednictvím rozhlasové stanice, kterou právě poslouchají. Nemají ale jistotu, že jde o přesnou a ověřenou informaci. Kvalitní dopravní informace má přitom v rámci své působnosti k dispozici řada subjektů veřejné správy.

Ne vždy se však tyto informace dostanou na místo nejpotřebnější - k řidičům. To má změnit plánovaný Jednotný systém dopravních informací. „Projekt umožní, aby informace dorazily k řidičům, složkám Integrovaného záchranného systému i k dalším institucím,“ uvedl ředitel odboru pozemních komunikací ministerstva dopravy Jiří Nouza. Podle jeho slov musí stát zajistit koordinovaný sběr, zpracování, sdílení a předávání dopravních informací v jednotném datovém formátu.

INFORMACE NEJEN NA INTERNETU

Kompletní státem garantované dopravní informace najdou řidiči před cestou na Portálu veřejné správy (www.portal.gov.cz). V brzké době už je dostanou také řidiči přímo do svých vozů prostřednictvím technologie RDS-TMC (datový kanál terestricky šířeného rozhlasového vysílání) do speciálních navigačních přístrojů tak, jak je běžné v západní Evropě.

Tato nová technologie umožní přesnou lokalizaci dopravních problémů a následnou možnost navigace řidičů. „Řidič jedoucí po dálnici D 1 z Prahy do Brna tak bude dostávat pro něj důležité informace z tohoto úseku a ne například pro něj nepotřebnou zprávu o dopravní zácpě v Plzni,“ popsal systém Michal Hala z Ředitelství silnic a dálnic, které bude provozovatelem systému. Ten se postupně začne zavádět již během letošního roku a jeho kompletní realizace by měla být završena v roce 2007.

PŘÍKLADY VYUŽITÍ

Využití nového systému bude mnohostranné. Například při dopravních nehodách systém automaticky přijme informace o vzniku a dění na místě události od všech zainteresovaných složek.

Za autorizaci, ověřování a kontrolu bude centrálně odpovídat Středisko dopravních informací Ředitelství silnic a dálnic. Management zasahujících složek IZS bude poskytovat informace výhradně jemu. Středisko je vzápětí předá všem, kdo informace potřebují prostřednictvím datového distribučního rozhraní a na něj napojených dopravních informačních služeb soukromých i veřejných subjektů. Informace se zároveň objeví na Portálu veřejné správy. Řidiči se nebudou muset spoléhat jen na to, co viděl jejich projíždějící kolega.

Jednotný systém zajistí také vznik Národní evidence uzavírek a omezení obecného užívání, což bude neustále aktualizovaný všeobecně elektronicky dostupný přehled změn provozu na komunikacích v rámci celého Česka.

JAKÉ INFORMACE BUDE SYSTÉM OBSAHOVAT

* Dopravní nehody, překážky provozu

* Uzavírky, zácpy, intenzity provozu a průjezdnost

* Sjízdnost komunikací

* Počasí, povětrnostní vlivy

* Povodně, stupně ohrožení

* Poruchy světelné signalizace

* Požáry

* Společenské akce ovlivňující intenzitu silničního provozu

* Obsazenost parkovišť

Pramen: ministerstvo dopravy

Foto popis| Mnohakilometrové „štrůdly“ na dálnicích se možná stanou minulostí.

Foto autor| foto: Profit - Luděk Vycpálek

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak se rychle a snadno zorientovat v německých volbách
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Konec kvót na cukr - hrozba, nebo příležitost pro naše cukrovary?
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Auta
Peugeot 208, 2008 a příbuzné Citroëny dostanou do dvou let…
Porsche 911 GT2 RS údajně zajede Nordschleife pod sedm minut
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Chystá se další velký sportovní sedan. Lexus už brzy ukáže LS F s výkonem 600 koní
Technologie
AMD má možná kšeft od Tesly. Prý jí pomáhá vyvíjet AI procesory pro samořídící auta
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Windows 10 Insider Preview build 16296 opravuje drobné chyby. Pozor na jazykové balíčky
Cnews FM: Náhrada za reklamy a podivné počty Microsoftu [podcast]
GPU Vega 11 by mohlo mít 2048 shaderů, AMD s ním prý chystá Radeony RX Vega 32 a 28
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít