Dopravci se bez vozidel na plyn neobejdou

16. září 2002, 00:00 - Vít Smrčka
16. září 2002, 00:00

Evropská unie dala jasně najevo, že preferuje alternativní pohony Tuzemské automobilky zatím nemají ve svých výrobních programech vozidla s jinými pohony než na benzin a naftu. Do osmi let by mělo po silnicích v České republice jezdit 80 000 aut a autobusů na stlačený zemní plyn (CNG).

Evropská unie dala jasně najevo, že preferuje alternativní pohony

Tuzemské automobilky zatím nemají ve svých výrobních programech vozidla s jinými pohony než na benzin a naftu.

Do osmi let by mělo po silnicích v České republice jezdit 80 000 aut a autobusů na stlačený zemní plyn (CNG). Vyplývá to z plánu Evropské komise pro zavádění vozidel jezdících na čistá paliva. V cílovém roce 2020 bude v Evropě muset jezdit každé páté vozidlo na jiný pohon, než je benzin nebo nafta. EU tento akční plán přijala v listopadu loňského roku. Státní orgány ČR a výrobci nákladních a osobních aut zatím na tento celoevropský trend nereagují. Vozidel na CNG jezdí v České republice jen tři sta. Ze státního rozpočtu se nepodporuje výstavba sítě čerpacích stanic, nákup ekobusů ani případné přestavby starších dieselových vozidel. Přitom směrná čísla daná Bruselem pro použití jiných paliv než ropných se mohou ještě výrazně zvýšit. Ukázal to i nedávný summit v Johannesburgu, kde EU patřila k nejtvrdším zastáncům ochrany klimatu. Například pro zvýšení podílu obnovitelných zdrojů energie na výrobě elektřiny a tepla navrhla do roku 2010 vyšší směrná čísla, než sama nedávno přijala.

V autosalonu zákazník neuspěje

Karosa, Tatra nebo Škoda Auto nemají ve svých výrobních programech modely s pohonem na alternativní paliva. Tuzemské automobilky spoléhají na výpomoc v rámci koncernu. Například Karosa argumentuje tím, že dopravcům, kteří chtějí nakoupit plynové autobusy, může nabídnout Renault Agora dovezený přímo z Francie. Tam se prodává v hojném počtu. V České republice ale stojí dvakrát více než běžná Karosa. Jedná se o velkokapacitní autobus vhodný do velkých měst, který se ale ve městech okresních rozměrů neuplatní. Jedinou tuzemskou výjimkou je tak výrobce autobusů SOR Libchavy, který se nyní snaží ve spolupráci s ČSAD BUS Ústí nad Labem uvést na trh továrně vyráběný autobus s plynovým motorem. Zatím jezdí několik zkušebních vozidel. Podobná situace je u osobních aut. Zákazník, který si chce koupit auto na alternativní pohon, odejde z autosalonu s prázdnou a musí si nové auto dodatečně předělat. Zájemců přibývá, jen na LPG jezdí v České republice asi 200 tisíc osobních aut. Zájem by mohl být rovněž o stlačený plyn, který je LPG cenově blízký. Vedle nedostatku aut chybí ovšem u CNG i čerpací stanice, kterých je v současnosti jen asi deset. Navíc ne všechny jsou otevřeny pro veřejnost. V tuzemsku zatím jezdí jediné továrně vyráběné osobní auto s pohonem na zemní plyn, z Itálie dovezený Fiat Multipla. Jedná se o jednopalivové vozidlo, které nelze přepínat z benzinu na alternativní pohon. Dojezd 600 km na plnou nádrž umožňuje majiteli dojet dvakrát z Prahy na chalupu u České Lípy a zpět. V Praze může čerpat na dvou stanicích CNG, další je až v Liberci.

Firmy nemají autobusy

Kritická situace je nyní v dopravních podnicích, které před lety plynofikovaly autopark. V první polovině 90. let byly přestavovány z dieselového pohonu na plyn Karosy 734. Ty ale nyní již dožívají. Například v Havířově těchto autobusů jezdí 42. Jsou nasazovány na příměstské linky a meziměstský spoj do Luhačovic. „Nemáme autobusy,“ zlobí se Dalibor Drlík, ředitel osobní přepravy, že firma nemá u koho nakoupit autobus na plyn. Plynové autobusy, které v Havířově jezdí od roku 1991, potřebuje dopravce nahradit novými. Karosa je nedodá, takže zbývá jedině opět koupit přestavěnou karosu novější řady 934, která ale nemá osvědčení Euro III. To by se muselo ještě donedávna získat v zahraničí, protože potřebné zařízení v ČR chybělo a test stál milion korun. Dobrou zprávou pro dopravce je, že testovací zařízení bylo již zakoupeno do pražské zkušebny autobusových motorů, ale provedení testů ještě nějakou dobu potrvá. „Hlavní výrobce autobusy na plyn nenabízí,“ vidí rovněž podstatu problému v nedostatku továrních vozidel Jiří Psota, technický ředitel ČSAD Uherské Hradiště, kde začali s přestavbou autobusů jen o rok později než v Havířově. S postupujícím časem se vytrácí ekonomický přínos plynofikace, protože zastaralé autobusy mají vysokou spotřebu paliva, potřebují časté opravy, takže výrazně nižší cena plynu proti naftě přestává hrát významnější roli. Přestavby vozidel Psota již nepovažuje za vhodnou cestu, protože dopravcům pak chybí potřebná garance za servis.

Několik dopravců nic nezmůže

Experti se shodují, že do této situace by měl vstoupit stát a například vhodnými dotacemi podnítit zájem ostatních dopravců o nákup plynových autobusů. Tím by se vytvořil potřebný tlak na výrobce. Šest dopravců provozujících ekobusy nemůže situaci změnit. Například v Uherském Hradišti by potřebovali nakoupit pět plynových autobusů, v Havířově asi dvacet. Dohromady se jedná o několik desítek vozidel, v poměru k více než 1000 autobusům, které za rok vyrobí v Karose, je to zanedbatelná část. Již před lety Karosa upozorňovala, že zahájí výrobu plynových autobusů jedině za předpokladu, že dostane za rok objednávku nejméně na padesát vozů. Podle Jaromíra Večerka, jehož firma AFP-CZ provozuje čerpací stanici na zemní plyn v Uherském Hradišti, výrobce nikdo v tuzemsku nenutí, aby nabízeli vozidla s alternativním pohonem. Večerek připomíná, že jiná situace je v USA, kde se projevuje strach ze závislosti na ropě, a proto zájem o všechny alternativní pohony tam prudce narůstá. Například v San Diegu, které nedávno navštívil, místní komunální podnik přestavěl 120 vozidel pro svoz komunálního odpadu na zkapalněný zemní plyn během čtyř měsíců. A hned k tomu vystavěl tři čerpací stanice. V Kalifornii letos přijali velice razantní zákon na podporu alternativních pohonů. Od roku 2004 má v celé USA dojít k rozsáhlé záměně starších dieselových automobilů za plynové. „Můžeme pouze apelovat na výrobce,“ dodal k situaci v České republice Večerek.

Jak poroste podíl alternativních paliv v EU (v %)

Rok Biopaliva Zemní plyn Vodík

2005 2 méně než 1 méně než 1

2010 6 2 méně než 1

2015 7 5 2

2020 8 10 5

Pramen: archiv

Počet vozidel na stlačený zemní plyn ve vybraných zemích

Itálie 400 000

USA 110 000

Nový Zéland 13 700

Německo 13 000

Japonsko 5200

Francie 5000

Austrálie 2200

Mexiko 2100

Česká republika 300

Pramen: archiv

Jediné továrně vyráběné osobní auto s pohonem na zemní plyn, které u nás jezdí, je Fiat Multipla.

FOTO: ARCHIV

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Auta
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým…
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Nokia 8 je tady. Znovuzrozená značka konečně představila špičkový telefon
Technologie
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Asus se úplně zbláznil. Uvedl 6 až 12 nových Zenfonů 4
GPS, laser a bohatá sklizeň: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Postrach fotografů a fotobank. Google umí perfektně odstranit vodoznak
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít