Dopravci mají obavy, zda se stihnou připravit na německé mýtné

15. listopadu 2004, 00:00 - čtk
15. listopadu 2004, 00:00

Čeští dopravci mají obavy, zda sestihnou připravit na nový systém vybírání mýtného na německýchdálnicích.

Ten má začít platit od začátku příštího roku. Do tédoby musejí mít kamiony elektronické zařízení, které pomocísatelitní technologie měří vzdálenost ujetou na zpoplatněnékomunikaci. Pokud vozidla přístroje mít nebudou, jejich řidičibudou muset platit na terminálech nebo přes internet.

Terminálů je sice u čerpadel a na parkovištích v okolí dálnicmnoho, ze začátku však u nich lze očekávat nápor řidičů, řekl ČTKmluvčí sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martin Felix.

Do systému se zaregistrovalo 1100 českých dopravců, kteříprovozují přes 12.000 vozidel, uvedl na tiskové konferenci Hans-Christian Maass ze společnosti Toll Collect, která systém zavádí.Asi 8000 z nich si objednalo měřící jednotky. Namontováno je všakmá zatím jen 2600 vozidel.

Přitom ještě před vstupem do EU vyjíždělo do Německa zhruba2500 českých dopravců se skoro 25.000 vozidly, připomněl Felix.Po vstupu do unie jejich počet nejspíš ještě narostl, dodal.Podle jeho odhadu je tak nyní zaregistrována asi polovina českýchdopravců, kteří budou nový systém elektronického mýtného vNěmecku využívat.

Podle Maasse je jisté, že pokud se nyní dopravci zaregistrujía požádají o nainstalování jednotky, budou ji ve vozidlech mítještě letos. Především těm dopravcům, kteří nejezdí po německýchdálnicích pravidelně, se ale zřejmě nevyplatí, nechat si dovozidel přístroj instalovat. Výhodnější pro ně patrně bude platitpředem. U terminálů bude v prvních měsících obsluha, která budemluvit i česky a pomůže řidičům data do systému zadat.

U terminálů nebo na internetu se předem zadá plánovaná trasa,zařízení vypočítá mýtné a řidiči přímo zaplatí. Uživatelé, kteříbudou mít nainstalováno měřící satelitní zařízení, budou platitjednou měsíčně za vzdálenost, kterou jejich vozidlo ujelo.Dopravci platí jen instalaci přístroje nikoli samotné zařízení.

To, zda dálnice využívají jen vozidla, která zaplatila, budouhlídat elektronicky tzv. kontrolní lávky nad některými místy nadálnicích, ale také mobilní hlídky, a to přímo za jízdy.

V Německu se mělo začít mýtné platit loni. Zavedení systémuvšak provázejí komplikace a odklady. V Německu je 12.000kilometrů dálnic. Platit za ně budou vozidla nad 12 tun. Cenabude zhruba 2,88 až 4,48 koruny za kilometr, podle počtu náprav aemisní kategorie. Cena je zhruba poloviční proti Rakousku.

Mýtné podle Felixe výrazně zvýší náklady dopravců. Nenípřitom jasné, jak dalece se je podaří promítnout do cen.Především malým dopravcům se nemusí podařit prosadit si uodběratelů vyšší cenu kvůli zavedení mýtného. Vyšší cena dopravypak bude mít podle Felixe dopad na cenu převáženého zboží. V ČR stát připravuje zavedení mýtného teoreticky od 1. ledna2006. Pravděpodobnější však je, že se systém začne instalovat vroce 2006 a dopravci začnou platit od začátku roku 2007. Cena byměla být mezi německou a rakouskou.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
OECD: Jak vysoké je maximální zdanění na straně zaměstnance?
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
AdwCleaner 7.0 odhalí více breberek a skenuje rychleji
Projekt otevřeného ne-x86 počítače žije. Talos II bude ještě letos, s IBM Power9 a za míň
OneDrive rozšiřuje zálohování starších verzí na všechny typy souborů
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít