Dopravci mají obavy, zda se stihnou připravit na německé mýtné

15. listopadu 2004, 00:00 - čtk
15. listopadu 2004, 00:00

Čeští dopravci mají obavy, zda sestihnou připravit na nový systém vybírání mýtného na německýchdálnicích.

Ten má začít platit od začátku příštího roku. Do tédoby musejí mít kamiony elektronické zařízení, které pomocísatelitní technologie měří vzdálenost ujetou na zpoplatněnékomunikaci. Pokud vozidla přístroje mít nebudou, jejich řidičibudou muset platit na terminálech nebo přes internet.

Terminálů je sice u čerpadel a na parkovištích v okolí dálnicmnoho, ze začátku však u nich lze očekávat nápor řidičů, řekl ČTKmluvčí sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martin Felix.

Do systému se zaregistrovalo 1100 českých dopravců, kteříprovozují přes 12.000 vozidel, uvedl na tiskové konferenci Hans-Christian Maass ze společnosti Toll Collect, která systém zavádí.Asi 8000 z nich si objednalo měřící jednotky. Namontováno je všakmá zatím jen 2600 vozidel.

Přitom ještě před vstupem do EU vyjíždělo do Německa zhruba2500 českých dopravců se skoro 25.000 vozidly, připomněl Felix.Po vstupu do unie jejich počet nejspíš ještě narostl, dodal.Podle jeho odhadu je tak nyní zaregistrována asi polovina českýchdopravců, kteří budou nový systém elektronického mýtného vNěmecku využívat.

Podle Maasse je jisté, že pokud se nyní dopravci zaregistrujía požádají o nainstalování jednotky, budou ji ve vozidlech mítještě letos. Především těm dopravcům, kteří nejezdí po německýchdálnicích pravidelně, se ale zřejmě nevyplatí, nechat si dovozidel přístroj instalovat. Výhodnější pro ně patrně bude platitpředem. U terminálů bude v prvních měsících obsluha, která budemluvit i česky a pomůže řidičům data do systému zadat.

U terminálů nebo na internetu se předem zadá plánovaná trasa,zařízení vypočítá mýtné a řidiči přímo zaplatí. Uživatelé, kteříbudou mít nainstalováno měřící satelitní zařízení, budou platitjednou měsíčně za vzdálenost, kterou jejich vozidlo ujelo.Dopravci platí jen instalaci přístroje nikoli samotné zařízení.

To, zda dálnice využívají jen vozidla, která zaplatila, budouhlídat elektronicky tzv. kontrolní lávky nad některými místy nadálnicích, ale také mobilní hlídky, a to přímo za jízdy.

V Německu se mělo začít mýtné platit loni. Zavedení systémuvšak provázejí komplikace a odklady. V Německu je 12.000kilometrů dálnic. Platit za ně budou vozidla nad 12 tun. Cenabude zhruba 2,88 až 4,48 koruny za kilometr, podle počtu náprav aemisní kategorie. Cena je zhruba poloviční proti Rakousku.

Mýtné podle Felixe výrazně zvýší náklady dopravců. Nenípřitom jasné, jak dalece se je podaří promítnout do cen.Především malým dopravcům se nemusí podařit prosadit si uodběratelů vyšší cenu kvůli zavedení mýtného. Vyšší cena dopravypak bude mít podle Felixe dopad na cenu převáženého zboží. V ČR stát připravuje zavedení mýtného teoreticky od 1. ledna2006. Pravděpodobnější však je, že se systém začne instalovat vroce 2006 a dopravci začnou platit od začátku roku 2007. Cena byměla být mezi německou a rakouskou.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdy máte v práci nárok na placené volno?
Volby 2017: vše, co potřebujete vědět
Jak se rychle a snadno zorientovat v německých volbách
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Auta
Retro: Lada Niva, Škoda Trekka a další socialistické off…
Peugeot 208, 2008 a příbuzné Citroëny dostanou do dvou let elektrické verze
Porsche 911 GT2 RS údajně zajede Nordschleife pod sedm minut
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Technologie
Paměti DDR5 by se mohly objevovat už od roku 2019. Takt až 6,4 GHz, VRM na modulech?
Takhle bude vypadat retro ThinkPad. Lenovo jej nabídne k 25. výročí
Windows Store bude zřejmě přejmenován na Microsoft Store
Školství není připraveno na dobu, kdy budeme mít internet v těle
Je tu GeForce GTX 1080 Ti s upgradovanou pamětí: Evga vydává model s 12GHz GDDR5X
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít