Dopravci jsou nechráněný cíl

18. listopadu 2003, 00:00 - JAN ŠMÍD, politolog
18. listopadu 2003, 00:00

Autodopravci nedokázali přesvědčit premiéra Špidlu, aby zvyšoval daně z nafty alespoň trochu pomaleji. Novoroční zvýšení ceny o 1,80 Kč na litr tak zůstává v platnosti. Dopravci požadovali zvýšení o 50 haléřů. Jednání o cenách paliva bohužel končívají krachem zcela pravidelně. A nezačal s tím premiér Špidla.

Velké zvýšení daně z pohonných hmot nastalo v západní Evropě už po ropném šoku v roce 1973. Vlády mnoha zemí si tehdy myslely, že razantním zdražením paliva zamezí nadměrnému používání aut, a tím i závislosti svých ekonomik na ropě, a navíc sníží i nákupní cenu této suroviny. Vládní ekonomové se tehdy jako obvykle spletli, neboť aut jezdí čím dál víc. Zato se zjistilo, že nové daně z benzinu a nafty jsou výborným zdrojem peněz do stále nenasytnějších veřejných rozpočtů. Spotřební daně přitom nezvyšuje jenom levicový ministr financí Sobotka, ale dělala to dokonce také britská konzervativní premiérka Margaret Thatcherová. Její strana nechtěla zvyšovat daně z pozemků a z příjmů, protože proti tomu odjakživa bojovala. Stále se zvětšující potřeby státu nakonec museli uspokojit řidiči a dopravci. Politici jako by se spikli proti všem těm, kdo jezdí autem. Před sebou totiž mají nechráněný cíl. Módní trendy jako ekologie nebo třeba péče o zdraví jim nahrávají na smeč. Je také výhodné zdaňovat ty, kdo se o sebe umějí postarat. Jedno staré japonské přísloví praví, že rolníci jsou jako zrnka slunečnice. Čím více se drtí, tím více z nich lze získat. A přitom se dá vždycky ještě přitlačit. Možná by toto přísloví znělo jinak, kdyby tehdy znali autodopravce. Ti možná někde ucpou nějakou tu dálnici, ale nakonec jim stejně nezbyde, než se vrhnout s ještě větší vervou na vlastní živobytí; a státní cifršpioni si radostí zamnou ruce. Při zvyšování daní se spoléhá na to, že poptávka po palivu nezávisí na ceně. Ceny benzinu a nafty rostou stále výše, ale zájem o ně neklesá. Jezdit se musí a přitom není šance nahradit současná paliva nějakými jinými, na které by daně ještě nedopadly. Přesně s tím státní pokladníci počítají a už se na zdražení těší. Autodopravci se jej naopak děsí. Poptávka po službách je totiž pružnější než poptávka po naftě - zvýšení ceny za dopravu bude zákazníky motivovat, aby hledali výhodnější řešení; tedy zda by se ta či ona věc, dovážená zdaleka, nedala pořídit někde v blízkém okolí. Třeba i dráž, ale po zdražení dopravy vlastně levněji.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Retro na neděli: Ford T může za to, že jezdíme na benzín,…
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody zapůjčeného BMW i8
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Technologie
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Změny v pamětech cache a propojení jader. Jak se u Skylake-X zlepšil výkon na 1 MHz?
Aprílová GeForce GTX do USB skutečně existuje. Nvidia omezenou sérii rozdá
Google po letech ustoupil. Nebude číst vaše e-maily kvůli reklamě
Nvidia GeForce GT 1030 – jak se hraje na grafice za 2000 Kč (uživatelská recenze)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít