Dopravce bojuje o holé přežití

19. listopadu 2007, 00:00 - Tomáš Johánek
19. listopadu 2007, 00:00

V loňském roce paralyzoval autobusovou dopravu v režimu základní dopravní obslužnosti na Ústecku spor mezi tehdy prakticky monopolním dopravcem a krajem. Ani letos zbraně neutichly. Obtížně se v tomto sporu hledá pravda.

Spor na severu Čech V loňském roce paralyzoval autobusovou dopravu v režimu základní dopravní obslužnosti na Ústecku spor mezi tehdy prakticky monopolním dopravcem a krajem. Ani letos zbraně neutichly. Obtížně se v tomto sporu hledá pravda.

Ústecký kraj loni jednostranně vypověděl smlouvu o zajištění základní dopravní obslužnosti autobusovou dopravou se společností Dopravní podnik Ústeckého kraje (DPÚK). Nechtěl totiž přistoupit na zvyšující se finanční požadavky tohoto dopravce. Krize vyvrcholila loni v srpnu, kdy na několika místech kraje přestaly jezdit autobusy. Výsledkem je, že u různých soudů leží vzájemné stížnosti, které ještě zbývá dořešit. Ani ty, ve kterých už verdikt zazněl, ale mnoho světla do celého případu nevnesly.

Licence až do roku 2011

Základní spor vyplývá z toho, že DPÚK má licence na provozování dopravy na zhruba 80 procentech linek v regionu do roku 2011. Na základě těchto licencí si tedy nárokuje právo provozovat autobusovou dopravu. Tu si ale objednává samospráva na základěvzájemné smlouvy s tím, že prý licence s existencí smlouvy o závazku veřejné služby přímo nesouvisí. Kraj sice dopravci smlouvu vypověděl, zástupci DPÚK ale tvrdí, že licence jsou i nadále právoplatné. Další však už mezitím získali ve výběrovém řízení dopravci jiní, kteří dnes v kraji zajišťují autobusovou dopravu. Na rozdíl od minulosti, kdy vše bylo v rukou téměř jediného dopravce, se nyní licence rozdělily mezi více firem.

Za přerušení dopravy v srpnu loňského roku musí DPÚK navíc zaplatit pokutu ve výši 700 tisíc korun, protože podle Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže firma zneužila dominantního postavení na trhu. O odstávce většiny autobusových spojů totiž měla krajský úřad informovat s předstihem. DPÚK své rozhodnutí zastavit provoz zdůvodňuje tím, že nedostal za provozování dotované autobusové dopravy loni několik měsíců zaplaceno a pokutu od antimonopolního úřadu napadl žalobou.

Oznámení prý přišlo pozdě

Šéf antimonopolního úřadu Martin Pecina sice připustil, že dopravce měl k přerušení své činnosti objektivní důvody. Na druhou stranu ale výše pokuty odráží krátkou lhůtu, ve které dopravce oznámil, že jeho autobusy nevyjedou. Konkrétně to bylo pouze pět dnů předem.

„Každý normálně uvažující občan chápe, že za pět dnů nelze nahradit autobusové linky v celém kraji,“ uvedl hejtman Jiří Šulc. Svým chováním navíc společnost podle antimonopolního úřadu poškodila cestující. Dopravce pokutu zaplatit odmítá s tím, že on splnil své zákonné povinnosti. Naopak žaluje kraj o zaplacení dlužných plateb prokazatelné ztráty, dále podal žalobu o určení neplatnosti výpovědi smlouvy o závazku veřejné služby ve veřejné linkové dopravě ze dne 31. ledna 2006 a oprávněnosti přerušení autobusové dopravy počátkem loňského srpna.

Spory stály miliony

Právní spory s DPÚK již Ústecký kraj stály více než 29 milionů korun. Ústecký kraj zatím vyhrál spor o užívání znaku kraje, dopravní společnost zažaloval také kvůli užívání slovního spojení Ústecký kraj. Hejtman Jiří Šulc pak podal žalobu na ochranu osobnosti kvůli údajně pomlouvačným výrokům firmy vůči jeho osobě. Kraj rovněž podal trestní oznámení pro podezření na vydírání a porušování závazných pravidel hospodářského styku kvůli přerušení autobusové dopravy ze strany DPÚK v srpnu loňského roku. Dopravce si naopak stěžuje i u Evropské komise. Podle mluvčího DPÚK Marka Ženkla stály spory firmu zhruba čtvrtinu toho, kolik zatím zaplatil kraj. „Jde o částku, kterou dáváme nejen za spory s krajem, ale i za právní kroky například proti České republice,“ uvedl Ženkl. Dodal, že Ústecký kraj u soudu již také prohrál. Podle něho dal Nejvyšší správní soud DPÚK za pravdu ve 13 případech kasačních stížností. Kraj to ale odmítá.

Na pokraji krachu

Samotný DPÚK prochází kvůli sporům krizí. Společnost musí zrušit od devátého prosince deset procent svých linek. Od loňského roku přišly o práci desítky zaměstnanců. Prodaly se některé autobusy. Od té doby provozuje DPÚK své linky jen na komerční bázi. To bez dotací přináší dopravci řadu problémů.

Firma se chce zbavit i svých ekologických autobusů, které patří ke špičce ekologické dopravy u nás. „Je logické, že moderní autobusy, které neohrožují lidské zdraví, musí jezdit,“ zdůraznil Ženkl. Dopravce má nyní asi osm desítek vozů poháněných zemním plynem. Autobusy možná skončí u některých jiných dopravců v severních Čechách, kde mohou přispět k menšímu zatížení již tak znečištěného ovzduší.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Papíry jsme jim nevytiskli aneb o reálném založení chovné stanice
Připojištění na dovolenou? Nutnost nebo zbytečnost?
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Která země má nejdražší tarify ve střední Evropě? ČR nebo Polsko?
Co je dobré vědět o základní daňové slevě?
Auta
Evropská komise vyšetřuje BMW, Mercedes a VW kvůli údajnému…
Mercedes vymění DTM za elektrické formule. Ostrý start plánuje na rok 2019
Subaru WRX STI proletělo Nürburgring téměř stejně rychle jako Porsche 918 Spyder
Mazda poprvé ukázala nový crossover CX-8. Bude to vlajková loď pro Japonsko
Bentley Continental GT Galene Edition je silniční jachta pro 30 movitých zákazníků
Technologie
AMD se díky kryptotěžařům a Ryzenu dostalo v druhém čtvrtletí do zisku – tedy skoro
Objevily se výsledky Radeonů RX Vega v 3DMarku. Start prodejů přesně za dva týdny?
Skype 5.4 pro Linux přidává podporu pro skupinové videohovory
Nvidia už má Tesly s čipy Volta, rozdala první karty výzkumníkům umělé inteligence
Čína blokuje WhatsApp, Rusko po jeho vzoru hodlá blokovat služby VPN a proxy
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít