Doprava lidí se firmám prodražuje

18. srpna 2008, 08:00 - L. Frantová, J. Němeček
18. srpna 2008, 08:00

DAŇOVÁ ZVÝHODNĚNÍ - Kvůli nedostatku vlakových a autobusových spojů je pro lidi v některých regionech téměř nemožné denně dojíždět do práce. Firmy jsou ochotny zaměstnance svážet, ale chtějí mít možnost si tyto náklady odečíst od základu daně.

Podnikatelé si už delší dobu stěžují na nedostatek pracovních sil, který jim znemožňuje rozšiřování výroby. Jednou ze změn, které by měly podle Hospodářské komory a Unie malých a středních podniků přispět ke zlepšení podnikatelského prostředí, je návrh daňových úlev pro dopravu zaměstnanců od jejich bydliště na pracoviště.

Úlevy se projeví na nižší nezaměstnanosti

Změnou zákona o daních z příjmů by mělo dojít zejména k vyjasnění situace, která je poznamenána nejasnou právní úpravou a nejednotným výkladem zákona. Podle současného znění zákona o daních z příjmů je poplatníkům umožněno odečíst od základu daně náklady na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů. „Finanční úřady nicméně v praxi náklady na dopravu zaměstnanců do místa výkonu práce v regionech s nedostatkem pracovních sil a špatnou dopravní obslužností za uznatelné nepovažovaly a snažily se argumentovat institutem cestovních náhrad,“ vysvětluje advokát Jan Hladký. Podle něj se aplikace právních norem odlišuje od samotného textu zákona, a proto by bylo třeba tento problém vyřešit. Nejasný výklad totiž vede k poškozování daňových poplatníků i zaměstnanců a přispívá ke špatné mobilitě pracovních sil. Pro řadu lidí z hůře dostupných míst se pracovat nevyplácí a zůstávají raději doma na podpoře nebo sociálních dávkách. Pokud dnes zaměstnavatel dopravu hradí, zvyšují se mu náklady a stává se nekonkurenceschopným. „Ale zároveň je třeba stanovit, aby takto získaný benefit nebyl zdaněn na straně zaměstnance. A také vyřešit otázku zbytečného příspěvku na dopravu zaměstnanců v zákoně o zaměstnanosti,“ dodává Hladký. Proto požaduje současně osvobodit od daně z příjmů nepřímý prospěch, který by zaměstnanec změnou získal.

I když by navrhovanou novinkou přišel státní rozpočet podle odhadů o jednu až dvě miliardy korun, státu by to přineslo i výhody. Odpadnou například náklady na příspěvek na dopravu zaměstnanců v rámci takzvané aktivní politiky zaměstnanosti. Díky vyšší zaměstnanosti stoupne výběr daní a naopak klesnou náklady na podporu v nezaměstnanosti.

Ministerstvo financí se proti navrhované změně nestaví. „Umím si představit, že když zaměstnavatel zajistí svoz zaměstnanců, bude si moci náklady odečíst z daní a současně to nebude považováno za příjem zaměstnance. A pokud to je považováno za příjem, bude osvobozen od daně,“ říká náměstek ministra financí Peter Chrenko. Nový zákon daně z příjmů, který ministerstvo připravuje a který podobnou změnu může přinést, má začít platit v lednu 2010.

Spojili se zástupci podnikatelů i odborníci

Návrh na novelu zákona o daních z příjmů připravila advokátní kancelář Havel & Holásek. Její zástupci jsou členy Pracovní skupiny pro zlepšení podnikatelského prostředí, která vznikla počátkem srpna. Jde o společný projekt Hospodářské komory a Unie malých a středních podniků, jehož cílem je práce na legislativních návrzích a doporučeních, které by měly usnadnit podnikání. Členy skupiny jsou zástupci podnikatelů, politici, odborníci, právníci i manažeři velkých firem.

„Skupina se bude scházet pravidelně jednou měsíčně a navrhne opatření, která povedou ke zlepšení podnikatelského prostředí. Ačkoliv se podmínky podnikatelům výrazně zlepšily, pořád ještě je spousta mezer, které můžeme vyplnit,“ vysvětluje předseda Unie David Šeich.

Pracovní skupina už navrhla několik témat, kterým by se chtěla věnovat. Prosazuje například zrušení daně z nemovitostí, zákonné upravení lobbingu, zvýšení ochrany spotřebitelů nebo změnu autorského zákona. Chce také zjednodušit zakládání společností, kdy by se změny nemusely dělat notářským zápisem, ale jen ohlašovací povinností.

Hospodářská komora chce také v novele o veřejných zakázkách lépe definovat kritéria výběru a stanovit dobu platby pro výherce výběrového řízení. „Podniky si vylepšují cash-flow, první platbu posílají i po více než sto dnech. Může to být start druhotné platební neschopnosti,“ upozorňuje prezident Hospodářské komory Petr Kužel. Komora také kritizuje drahé převody z eura na koruny, proto chce jednat s bankami, aby se platby za převody razantně snížily.

Na některých námětech skupina pracuje, jiné návrhy – jako například novela zákona o daních z příjmů nebo zrušení daně z nemovitosti – už mají podobu paragrafovaného znění. „Některé návrhy zkusíme předložit do legislativního procesu formou poslaneckých návrhů zákona už během podzimu,“ slibuje David Šeich.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Která 3 slova zachránila před pěti lety euro?
Zdraží v roce 2018 energie? A je dobré si cenu elektřiny nebo plynu fixovat?
Odstupné při odchodu z práce? 9 věcí, na které se každý ptá
Senátní výbor podpořil větší práva vlastníků bytů vůči neplatičům
Jak dlouho pracují Evropané na stát?
Auta
Sháníte dvanáctiválcové kombi? Aston Martin vám ho prodá,…
Galerie na středu: Nejlevnější rychlá kombi s výkonem od 200 koní na českém trhu
Honda Civic dostane naftový motor 1.6 i-DTEC. Koupíte ho ale až na jaře 2018
Řidičské průkazy: Skupiny, podskupiny, druhy vozidel a minimální věk pro udělení
BMW zveřejnilo první fotku nové Z4. Oficiálně se představí zítra
Technologie
GeForce na bázi Volty letos nebudou. Masová výroba na 12nm procesu začne koncem roku
Elektromobilů a hybridů u nás přibývá. Je jich přes jedno procento
Synology uvádí základní čtyřdiskový NAS. Je rychlejší a úspornější
Samsung za týden uvede Gear Fit 2 Pro, svůj nejlepší sportovní náramek
Tři virtuálové si chtěli nadále účtovat roamingové poplatky v EU
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít