Domácí výrobci vánočních ozdob přežívají jen s obtížemi

22. prosince 2003, 00:00 - VÍT SMRČKA
22. prosince 2003, 00:00

Spoléhají na originální vzory a kvalitnější ruční práciČESKÉ OBCHODY ZAPLAVUJÍ LEVNĚJŠÍ, ALE MÉNĚ KVALITNÍ OZDOBY Z ASIE. NĚKTEŘÍ TUZEMŠTÍ VÝROBCI PROPOUŠTĚJÍ A SNÍŽENÍM NÁKLADŮ ČELÍ STÁLE OSTŘEJŠÍMU KONKURENČNÍMU BOJI.Na kontejnery se prodávají levné vánoční ozdoby dovážené z Číny, případně z dalších asijských zemí.

Spoléhají na originální vzory a kvalitnější ruční práci

ČESKÉ OBCHODY ZAPLAVUJÍ LEVNĚJŠÍ, ALE MÉNĚ KVALITNÍ OZDOBY Z ASIE. NĚKTEŘÍ TUZEMŠTÍ VÝROBCI PROPOUŠTĚJÍ A SNÍŽENÍM NÁKLADŮ ČELÍ STÁLE OSTŘEJŠÍMU KONKURENČNÍMU BOJI.

Na kontejnery se prodávají levné vánoční ozdoby dovážené z Číny, případně z dalších asijských zemí. Tradiční tuzemští výrobci ozdob čelí zahraniční konkurenci se stále většími obtížemi. S čínským zbožím se střetávají při prodeji doma, ale rovněž na trzích západní Evropy a USA, které přinášejí českým firmám největší tržby. „Rok od roku je konkurence větší,“ řekl Profitu předseda představenstva výrobního družstva Irisa Ivan Abdul. Za poslední dva roky muselo družstvo zavřít část provozů a propustit ve výrobě vánočních ozdob třetinu zaměstnanců. Jiní tuzemští výrobci skončili úplně. Na konci listopadu se například dražily výrobny vánočních ozdob v Popovicích u Jičína a ve Vísce u Frýdlantu. Předseda představenstva Irisy ale nepředpokládá, že by zahraniční firmy vytlačily Irisu úplně z trhu. Družstvo má tradici v ručně dekorovaných vánočních ozdobách. Ručně malované ozdoby jsou asi o 30 až 40 procent dražší než strojová produkce asijských firem, ale na některých trzích si přesto udržují zájem zákazníků. Z Irisy směřuje na export asi 95 procent zboží, zejména do západní Evropy, USA a Austrálie. Za vánoční ozdoby družstvo ročně utrží asi 40 milionů korun.

PLASTOVÉ NAPODOBENINY JDOU NA ODBYT

„Konkurují nám nejen ozdoby skleněné, ale i plastové, které na první pohled vypadají téměř stejně,“ uvedl k nástupu čínských firem pro ČTK ředitel divize dekorativního skla firmy Jablonex Filip Brogowski. „Nejsme schopni konkurovat. Tato konkurence je hlavním důvodem poklesu naší loňské a letošní výroby,“ potvrdil dopady čínské konkurence na tuzemské výrobce ozdob předseda družstva DUV ze Dvora Králové Miroslav Šorma. “ Lidé raději v posledních letech sahají po levných čínských dekoracích,“ potvrdila tato slova Šárka Urbancová, která plete vánoční ozdoby ze slámy. Malí výrobci se snaží prodávat přímo na velkých jarmarcích ve městech. Konzervativní domácí trh, jeho nízká koupěschopnost a především konkurence z Asie jsou podle výrobců hlavními důvody, proč stále intenzivněji hledají odbyt v zahraničí. V západní Evropě roste v poslední době českým sklářům konkurence nejen čínských firem, ale také od výrobců ozdob z Mexika a dalších zemí Latinské Ameriky.

ČEŠI JSOU VE VÝBĚRU

KONZERVATIVNĚJŠÍ Čechy považují experti ve srovnání se zahraničními zákazníky za konzervativní. V Česku se kupují hlavně ozdoby v základních barvách, červené, zlaté, stříbrné a modré. „Nejvíce prodáváme vánoční koule a ozdoby ve standardních tvarech zvonků a raket,“ řekl k tomu Brogowski. Naproti tomu zahraniční odběratelé podle odborníků vyžadují zejména vícebarevné ozdoby různorodých tvarů. Domácí výrobci volají po tom, aby se v Česku prosadil trend střídání vánočních témat a lidé vyhledávali více ozdoby s bohatými přízdobami ze skla, kovu a textilu. To by jim pomohlo i v konkurenčním boji. Takové výrobky jsou totiž, stejně jako například ručně dělané dekorace ze slámy, kvalitou na mnohem vyšší úrovni než čínské výrobky. Kvalitní bohatě dekorované ozdoby podle nich asijská konkurence vyrobit neumí.

MÓDNÍ SNĚHULÁCI A BOTIČKY

„Asijské firmy neudělají zákazníkům malé množství,“ upozorňuje na další slabinu asijské strojové velkoprodukce Vlasta Hábová z firmy Celebra z Jasenné. Podobně jako nedaleká vsetínská Irisa se tato firma soustřeďuje na ruční výrobu vánočních ozdob z foukaného skla. “ Záleží na vzorech, když máte hezké vzory, tak to lidi kupují,“ řekla Profitu Hábová. Firma zaměstnávající 17 lidí má po celý rok práci. Pouze v listopadu a prosinci vyrábí pro domácí trh. Ročně dodá do obchodu asi 250 000 ozdob. Přibližně 80 procent zboží jde do zahraničí, zejména Velké Británie a USA. Hábová se domnívá, že asi deset tuzemských výrobců ručně dekorovaných vánočních ozdob si na domácím trhu příliš nekonkuruje. „Každý má jiné vzory,“ vysvětluje, proč tomu tak je. Na letošní předvánoční výstavě ve vzorkové prodejně předvedla firma na 300 druhů foukaných skleněných baněk a dalších vánočních ozdob. Podle představitelů Celebry vkus zákazníků se v poslední době mění v neprospěch levných barevných ozdob bez dekoru. Největší poptávka na prodejních místech firmy je po takzvaných kusových baňkách. Módní jsou sněhuláci, koledníci, botičky a další vzory. Letošní vánoce by měly ovládnout ozdoby klasické červené a zlaté barvy.

Vánoční atmosféru si lze jen sotva představit bez stromku s ozdobami. Češi ale při jejich výběru upřednostňují levnější výrobky z dovozu.

foto: archiv

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče