Domácí hypoteční trh se bude strukturovat,

22. března 2004, 00:00 - PETR BÝM
22. března 2004, 00:00

POMINEME-LI ČSOB, KTERÁ SE NA TRH HYPOTEČNÍCH ÚVĚRŮ PŘED KRÁTKÝM ČASEM OPĚT VRÁTILA, JE e BANKA JEHO NEJMLADŠÍM HRÁČEM. O AKTUÁLNÍM STAVU TOHOTO SEGMENTU A O JEHO VÝHLEDECH JSME MLUVILI S VEDOUCÍM HYPOTEČNÍHO ODDĚLENÍ e BANKY PETREM BERANEM.

tvrdí Petr Beran z eBanky * Hypoteční úvěry poskytuje eBanka zhruba půl roku. Jaké zkušenosti vám ten půlrok přinesl? V té nejobecnější rovině jsou to dva poznatky. Především sami prakticky vidíme, že hypoteční trh má velký potenciál, poptávka je silná. Na druhé straně je to poptávka stále kvalifikovanější - zákazníci jsou nároční, nezřídka požadují nestandardní postupy iřešení, což je nepochybně důsledek poměrně ostrého konkurenčního boje. * Oč konkrétně jde?

Výše úroku už není jediným parametrem, který klient vnímá a zvažuje. Velkou roli začínají hrát celkové podmínky úvěru, mezi nimi samozřejmě hlavně výhody třeba v podobě životní pojistky poskytované v rámci hypotéky, smluvně zaručeného odkladu plateb, možnosti předčasné úhrady celého úvěru bez penále a podobně.

* Úroveň úrokových sazeb nicméně jistě bude i nadále hlavním prodejním argumentem. Už nějaký čas jsou patrné tendence k jejich vzestupu - neovlivní to poptávku? To je opravdu těžké předvídat, tím spíše že ani ta tendence, o které mluvíte, není zase tak zřetelná. Stejně jako před lety karty hypotečního trhu nedávno zase zamíchala Česká spořitelna, jejíž nový hypoteční produkt Hypohit možná takový vývoj zastaví nebo alespoň zpomalí. Ale jak jsem již řekl, úrok už není jediným parametrem, podle kterého klient volí. * Podle čeho tedy vybírat? Trh hypotečních úvěrů se bude strukturovat. Tak jako všude jinde bude jistě časem přibývat těch, kteří budou ochotni akceptovat vyšší cenu, tedy úrok, za větší komfort a „vedlejší“ benefity, o nichž jsem již mluvil. Dojde také k jeho věcnému rozdělení. Zatím hypotéky sloužily pouze k nákupu nemovitostí, zanedlouho bude možné získat také neúčelový hypoteční úvěr - lze předpokládat, že chování zákazníků na těchto paralelních trzích, které se budou lišit úročením ijinak, bude v některých ohledech různé. Banky samotné budou také jistě ve větší míře zvýhodňovat své klienty, tedy ty, kteří u nich mají běžný účet, čerpají spotřebitelský úrok či jsou pojištěni u jejich dceřiné společnosti. Pro věřitele je takový klient dobře čitelný, mají zmapovanou jeho platební morálku, proto bude celý proces úvěrování snadnější a tudíž i levnější. Na trhu tedy větší roli bude hrát zákaznická loajalita. * A co získá takový „věrný“ klient?

Vlastně totéž co věřitel. Urychlení a zjednodušení všech procesů, které s poskytnutím hypotéky souvisí. A v konečném důsledku jistě i výhodnější cenu.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče