Dohoda o volném obchodu - Bariéry padnou?

18. ledna 2012, 10:33 - Josef Vrbenský
18. ledna 2012, 10:33

Nižší cla a méně papírování. I to má přinést Dohoda o volném obchodu mezi Indií a Evropskou unií. Původně se měla uzavřít už do února nadcházejícího roku, kdy se obě strany sejdou na velkém summitu v Dillí. I když se tenhle termín asi nestihne, úleva pro evropské a potažmo české vývozce je na spadnutí.

Foto: Profimedia.cz

Pro Českou republiku je Indie jedním z nejvýznamnějších mimoevropských obchodních partnerů, se kterým vzájemný obrat – při dlouhodobě aktivní bilanci – v letošním roce přesáhne hodnotu 1,5 miliardy dolarů. Čeští vývozci se však při vstupu na indický trh potýkají jak s vysokými cly, tak především i s mnoha netarifními bariérami. Všechny tyto překážky by měla ale postupně odstraňovat Dohoda o volném obchodu mezi EU a Indií, označovaná zkratkou FTA.

Česká republika podpořila iniciativu Evropské komise, která při pomalu postupujících multilaterálních jednáních v rámci Mezinárodní obchodní organizace a Rozvojové agendy z Dohá navrhla v roce 2006 přistoupit k uzavření ambiciózních bilaterálních dohod o volném obchodu s některými významnými obchodními partnery včetně Indie.

Do únorového summitu se dohoda asi nestihne

Jednání s Indií probíhají od poloviny roku 2007. Jde o komplexní dohodu, a tak jsou jednání poměrně složitá a relativně pomalá. Vyjednávání bylo zpomaleno i krizí v letech 2008 a 2009, která v řadě zemí včetně Indie vyvolala protekcionistické nálady. Přesto postupně vzniká text a existuje reálná naděje, že dohoda bude dokončena v průběhu roku 2012, i když ne do původně předpokládaného data 10. února, kdy se bude v Dillí konat pravidelný Summit EU – Indie.

FTA by měla především snížit celní zatížení obchodovaných výrobků. Jako příklad lze uvést automobily a jejich komponenty, které jsou současnou nejvýznamnější položkou českého vývozu do Indie. Dovoz automobilů do Indie je zatím zatížen celní sazbou 60 procent a dalšími poplatky, které způsobují, že importér zaplatí indickým orgánům celkem víc než 100 procent hodnoty dováženého automobilu. Evropští vyjednavači usilují o to, aby projednávaná dohoda postupně zcela odbourala tuto celní bariéru.

Významné postavení ve vzájemném obchodě mají služby a jejich role do budoucna poroste. Současný indický trh se službami je však limitován řadou zákazů, omezení, licencí a složitými administrativními předpisy. Proto je také tato oblast zevrubně řešena projednávanou dohodou. Výsledkem by mělo být maximální zjednodušení vstupu na trh se službami.

Veřejné tendry zatím nejednotné

Vládní zakázky – to je další oblast, která je pro české exportéry velmi zajímavá, ale současně velmi neprůhledná a komplikovaná. Je o to komplikovanější, že v Indii neexistuje jednotná politika vládních zakázek na centrální úrovni. Dohoda se snaží napomoci k postupnému sjednocení pravidel a především ke zvýšení transparentnosti v této oblasti.

Významnou komplikací pro vzájemný obchod jsou technické překážky obchodu a komplikované předpisy u sanitárních a fytosanitárních opatření. Rozdílné technické normy a mnohonásobné a zdlouhavé testování a certifikace často obchodníka od vývozu do Indie odradí. Proto je kapitolám o této problematice v FTA věnována vysoká pozornost.

Velká pozornost je věnována i ochraně duševního vlastnictví včetně ochrany geografických značení výrobků. Někteří evropští výrobci váhají dodávat své zboží do Indie z obavy, aby nebylo okopírováno. Proto budou do dohody začleněna taková ustanovení, která budou zavazovat vlády na obou stranách k maximální dosažitelné ochraně duševního vlastnictví a zamezení kopírování a výroby padělků.

Autor pracuje na odboru mimoevropských zemí Ministerstva průmyslu a obchodu.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Ceny volání v České republice, Německu, Polsku a u dalších sousedů
Co je dobré vědět o základní daňové slevě?
Co je dobré vědět o exekucích? 2. díl: dědictví, společné jmění manželů a rozvod
Jaké je zadlužení českých domácností?
Nejzadluženější státy světa
Auta
Bentley Continental GT Galene Edition je silniční jachta…
Suzuki Swift Sport nové generace se ukazuje na prvním obrázku. Atmosféra je minulostí
Jaguar XJR575: Nejrychlejší verze modelu XJ v historii zvládne až 300 km/h
BMW slaví 40. let řady 7 výroční edicí. Vznikne pouze 200 exemplářů
Test ojetiny: Ford Mondeo je už v letech a nabídka pěkných aut se zmenšuje
Technologie
Threadrippery budou nakonec bez chladiče. Možná jich nebude dost a další informace
Opera 48 developer přidává snímání webů. Nezvládne ale vyfotit celou stránku
Telegram 4.2 nabízí přepracovaný editor fotografií a samozničení multimédií po zobrazení
Které funkce budou odebrány z Windows 10 Fall Creators Update?
Seagate se vrací na trh běžných SSD, s diskem Nytro 141 pro PC, NAS a levné servery
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít