Dobrý první dojem je k nezaplacení

27. října 2003, 00:00 - MICHAL ZACHAR, info@imageaudit.info
27. října 2003, 00:00

PRVNÍ DOJEM SE UKLÁDÁ DO NAŠEHO MOZKU NAVŽDY. DÁ SE ZMĚNIT, ALE TRVÁ TO VELMI DLOUHO. VSTUP DO FIRMY, UVÍTÁNÍ A OKOLNÍ PROSTŘEDÍ PŮSOBÍ NA KLIENTA SVOU ATMOSFÉROU A DOKÁŽOU MU NAZNAČIT CELKOVÝ CHARAKTER SPOLEČNOSTI I ENERGII, KTEROU FIRMA DISPONUJE.

PROSTOR KOLEM NÁS

Ihned po příchodu či příjezdu k budově by měli návštěvníci zjistit, zda jsou na správném místě. Umístění firemního štítu či orientačních tabulek tak, aby byly viditelné, je alfou a omegou identifikace. Sdílí-li společnost budovu s dalšími firmami, její jméno je třeba umístit na orientačním plánu budovy s označením patra. Čisté, jasné a pohostinný dojem vyvolávající prostory - to je jednoduchá nápověda k co nejlepší firemní recepci. Tmavá či zanedbaná vstupní hala naznačí klientům upadající či špatnou filozofii firmy a také zrána vyčerpává energii příchozích pracovníků. Velikost vchodu by měla být ideální v poměru k budově. Malé dveře do velké budovy nám nedovolí pohodlně vstoupit a budou vyvolávat dojem, že firma si drží vše hlavně pro sebe. Opak, tj. dveře, které jsou jako vrata do letištního hangáru budou sice umožňovat cirkulaci energie či, ale ta bude z budovy taky rychleji utíkat. Otáčecí dveře jsou vhodné, ale měly by se spouštět pouze s pohybem návštěvníků. Otevření vstupních dveří je okamžik, který rozhoduje mnohé. Jsou-li dveře masivní a těžké a nejdou snadno pootočit, vysávají energii už při vstupu. Snadný přístup do budovy je velmi důležitý i v případech, kdy se do společnosti často přinášejí dodávky zboží či zásilky. Přímo naproti vchodu se nedoporučuje umísťovat okna. Nejsou-li zastíněna, např. květinami či menším paravánem, dochází k rychlému úniku energie přímo ven. V Evropě se tomu říká, že: „není dobré, aby byl v budově průvan“. Co je však třeba vidět hned po vstupu do místnosti je stůl recepce. Neměl by pokud možno stát moc blízko dveří nebo naproti nim. To bude neustálý provoz recepčního velmi rušit. Velmi důležitá je pro recepčního i ergonomická a pohodlná židle. V zádech recepce by měla být pevná zeď. Přece jenom může dojít k „nájezdu“ nespokojeného klienta a pak je opora v zádech velmi vítána. Recepční by se měl zabývat prací, při které se neudělá na stole nepořádek. Dáte-li mu zabalit balík a současně do firmy vstoupí klient, je zle. Dojem pořádku ve firmě bude už jen velmi těžko navozen. Práce recepčního je v prvé řadě plnit požadavky návštěvníků. To má také vyšší prioritu i před potřebami spolupracovníků nebo před vyřizováním telefonátů. Právě tyto činnosti předávají na recepční s oblibou střední firemní kádry, které si tak ulehčují práci. Jinými slovy recepce je hájeným místem, kam si nechodíme zakouřit, popovídat s hezkou kolegyní ani zabalit balík. Recepční prostor by měl být vždy uklizený jako ze škatulky, vzduch by měl cirkulovat. Na škodu zde nejsou ventilátory, květiny ani různé vodní prvky (např. akvárium či vodní plocha). Můžeme zde umístit i zrcadla, ale spíše vedle, ne proti vchodu. Častým jevem recepcí jsou již zmíněné bazénky s rybami či akvária. Ty symbolizují bohatý a aktivní život firmy. Kromě toho poskytnou azyl oku návštěvníka, když čeká na pracovníka firmy.

Příště: Orientace ve firmě

Tato recepce má dobrou polohu a světlo, má kontrolu o svém prostoru, umožňuje volný pohyb a obsluhu klientů.

Ilustrační foto: archiv

Autor je vizážista a specialista na firemní image. Je členem sdružení PEI-Vaše inspirace. www.imageaudit.info

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče