Dobrý manažer je motorem

21. ledna 2008, 00:00 - Petra Sýkorová
21. ledna 2008, 00:00

Martin Wichterle si to ve firmě zařídil tak, aby mohl dělat jen to, co ho skutečně baví. Na to ostatní má lidi. Najít ty správné a naučit se s nimi pracovat je podle něj jeden z nejsložitějších majitelových úkolů. Ale jemu se podařil.

Majitel Wikov Industry Martin Wichterle Martin Wichterle si to ve firmě zařídil tak, aby mohl dělat jen to, co ho skutečně baví. Na to ostatní má lidi. Najít ty správné a naučit se s nimi pracovat je podle něj jeden z nejsložitějších majitelových úkolů. Ale jemu se podařil.

Co podle vás dovede majitele k rozhodnutí nechat se ve vedení své firmy nahradit profesionálem – najatým manažerem?

Obecně k tomu rozhodnutí majitele přivede pocit, že už ho vést firmu nebaví, nebo že na její vedení nestačí. V případě více spolumajitelů to bývá také skutečnost, že nejsou schopni se dohodnout na zásadních rozhodnutích. Ale to se manažer dostane do role jakéhosi arbitra a myslím, že mu není co závidět. Taková firma totiž nemá jasnou vizi. Manažer ji může jen udržovat, ale nemá moc šancí ji rozvíjet. Do takové firmy dobrého manažera asi nedostanete.

A jaké byly vaše důvody?

Už jsem byl vyčerpaný stoprocentní zodpovědností za provozní záležitosti firmy. Když to přeženu, musel jsem řešit i to, že do práce nepřišla uklízečka. Teď za provoz firmy zodpovídají manažeři a já už v práci nemusím být od rána do večera. Sice stejně jsem, jenže nikoli proto, že musím, ale protože chci – a to je příjemný rozdíl.

 

V čem teď spočívá vaše úloha? Daří se vám nezasahovat do práce manažera?

Firma funguje i beze mě. Vede ji generální ředitel. Já se mohu věnovat řešení investic, plánů a výhledů. Co dělám, je strategické rozhodování. Je to kreativní činnost, která mě baví.

Práci manažera se přitom snažím respektovat. Vztah manažera a majitele vždy závisí na domluvě a důvěře mezi těmi dvěma lidmi. Šťourání majitele do manažerových věcí považuji za nešťastné. Kdybych jako majitel firmy zaměstnancům přímo zadával úkoly, manažer by si mohl začít připadat zbytečný, a to by bylo špatně.

Kontrolujete manažerovu práci?

Kdyby byl jediným zdrojem mých informací o firmě její výkonný ředitel, stal bych se slepým. Proto se samozřejmě bavím i se zaměstnanci. Majitel by měl znát vnitřní procesy ve firmě a nemůže všechno nechat jen na řediteli – to už by bylo lepší firmu prodat.

Jak má kontrola vypadat?

Nejjednodušším způsobem, jak zkontrolovat práci manažera, je zjistit si čísla – výši obratu a další ekonomická data. Přicházejí ale se zpožděním – to, že se firma vydala špatným směrem, se na nich projeví třeba až s ročním nebo s dvouletým zpožděním. Proto je třeba mít přehled i o tom, co se manažer chystá udělat. Znát jeho obchodní, personální a investiční plány. To je sice náročnější, ale rozhodně se to vyplatí.

Jak hledáte lidi, kterým můžete firmu svěřit?

Když nemáme konkrétní tip, využíváme služeb specializovaných headhuntingových agentur, ale i ty se občas spletou. Při výběru manažera zohledňuji i osobní sympatie. Vím, že s tím člověkem pak budu v podstatě denně komunikovat, takže je důležité, abychom byli naladěni na stejnou vlnu. Zároveň se ale snažím k výběru přistupovat pragmaticky a vyhnout se „lásce na první pohled“.

Člověka prostě máte šanci poznat až po delším období. To, jak je člověk schopný, poznáte za půl roku. A to, že schopný není, poznáte samozřejmě často i rychleji.

Co podle vás dělá z člověka schopného manažera?

Důležitá je inteligence, charisma. Ale hlavně talent a ochota ho rozvíjet – stejně jako u umělců nebo sportovců. Člověk se může naučit firmu řídit, ale nemá-li talent, špička z něj nikdy nebude. Znalost oboru je samozřejmě výhodou, ale není nezbytná. Talentovaný manažer, který řídil třeba čokoládovny, může stejně dobře vést i automobilku.

A co manažera motivuje?

Především by to měl být růst a úspěch firmy. Ne jeho plat ani odměny – stejně většinou nemá dost času na to, aby si vydělané peníze užil.

Ten člověk musí chtít firmu někam dovést. S přístupem „do práce chodím, protože mě to živí“ nemůže manažer svůj úkol splnit dobře. On musí do zaměstnání chodit proto, že ho baví, a přesvědčit ostatní, že ta práce baví i je. Manažer by měl ve firmě fungovat jako motor.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče