Dobře prodejný obal neumíme

06. září 2004, 00:00 - JAKUB TUREK
06. září 2004, 00:00

SOUTĚŽ MLADÝCH DESIGNÉRŮ Českému obalu zvoní hrana. Tuzemské výrobky svým dílem propagují zahraniční designéři. Náskok zahraničních tvůrců ukázala soutěž Mladý obal - nejvýznamnější česká soutěž designerů, kteří experimentují s obalovou technikou.

Lepenkový obal na porcelánové šálky.

**SOUTĚŽ MLADÝCH DESIGNÉRŮ

Českému obalu zvoní hrana. Tuzemské výrobky svým dílem propagují zahraniční designéři.

Náskok zahraničních tvůrců ukázala soutěž Mladý obal - nejvýznamnější česká soutěž designerů, kteří experimentují s obalovou technikou. Mezi 341 autory do 30 let se z tuzemských autorů prosadila jen Kateřina Kobzová z Ostravské univerzity, která získala zvláštní cenu poroty za papírové šaty. Její práce se pohybovala na pomezí designu a výtvarného umění. Prakticky využitelné návrhy obalů však dělal někdo úplně jiný. Nejlepší středoškolák Jacek Szymanski z Vyšší školy umění a projektování v polské Lodži prezentoval lepenkový obal na dva porcelánové šálky s podšálky. Vítězka kategorie vysokoškoláků Yamada Sakiko z kanadské Medicine Hat College vyřešila ukládání drobných výrobků do kapes z rýžového papíru. Mezi mladými komerčními designéry se stal vítězem Nizozemec Spitshuis Lidewij za dárkovou pohlednici se semínky rostlin s ekologickým podtextem. Cenu ředitele Design centra získal Róbert Fulek z Vysoké školy výtvarných umění v Bratislavě za obal na drobnosti fungující na principu překvapení. Po stlačení molitanového obalu se na povrch dostane například šperk či drobný dárek. „V současném obalu se objevuje prostor pro experiment i ekologický rozměr materiálu,“ míní porotce Jiří Kočandrle. Zároveň se zvláště povedené obaly stávají nejen výtvarným prvkem, ale samostatným uměleckým dílem. „Škoda, že v soutěži Mladý obal odešla většina cen do zahraničí,“ dodává. „Letošní ročník soutěže přinesl velký skok v reálnosti a zároveň poetičnosti řady děl. To vše na úkor českých škol,“ zamýšlí se ředitel Design centra České republiky Karel Klabosil. „Musí přijít větší touha po vítězství, větší odvaha být na vítězství připraven.“ To se týká designerů, výrobců zboží i obalů a samozřejmě také prodejců.

Mohlo by vás zajímat

Další videa z Euro TV
  • Petr Čáp z GO parking: Jsme více než parkoviště

  • Krátké povídání s Dlouhým Vladimírem

  • Jiří Grund: Za předražené ceny mobilních tarifů mohou…

  • Firma s hypotékami za 22 miliard

  • Nejnadějnější český export: STRV vyvíjí z Prahy aplikace…

  • Petr Zahradník v Euro TV: Evropa se změní, brzo a hodně

  • Martin Komárek: Už nebudu klukem z plakátu

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

Hry pro příležitostné hráče
Zavřít