Dobře padnoucí kabát

10. prosince 2007, 18:39 - Karel Zaoral
10. prosince 2007, 18:39

Nová generace přináší zajímavé novinky za vysokou cenu

Příchod nové A4, která se začne oficiálně prodávat v polovině ledna, se nese v duchu velké okázalosti. Audi si totiž od nového modelu hodně slibuje. A4 má jednu zásadní vlastnost, kterou předchozí generace postrádala. Vůz dokáže řidiče vtáhnout do děje. To, co mezi konkurenty dříve běžně nabízela pouze řada tři od mnichovské automobilky BMW, tedy bezprostřední účast řidiče na dění na silnici, nyní servíruje i Audi v plném nasazení. Jízda s A4 je jako hlavní role v napínavém filmu, řidič už necestuje z A do B, spíše celou cestu bezprostředně prožívá jako sled momentů, během nichž si uvědomuje, že tudy to šlo rychleji, tady měl spíše podřadit a podobně. Nasednout do A4 je zkrátka jako obléknout se do dobře padnoucího oblíbeného kabátu. Vždycky přesně víte, kde jsou kapsy, kde končí límec a kde vlají klopy ve větru. Stejně tak ve voze má řidič pocit, že masa vozu je jeho vlastní tělo, při couvání intuitivně ví, kde auto končí, při ostře projeté zatáčce naprosto přesně cítí, jak daleko se dostal ke krajním možnostem automobilu. A4 je velmi dokonale sladěné a vyvážené auto, s nímž to konkurence bude mít těžké. Nejostřejší souboje lze očekávat se zmíněnou řadou tři. V zápolení A4 a BMW 3 se určitě projeví čerstvost audi, které má přece jen modernější design, a to jak exteriéru, tak i vnitřku vozu. Interiér překonává i poměrně mladý Mercedes třídy C, který přestože jde o vůz prémiového segmentu, používá v kokpitu něco tak neslýchaného, jako jsou imitace kovu levným plastem. Zvenčí se A4 a třída C utkají v ostrém boji, design obou je zajímavý. Rozhodovat budou subjektivní měřítka, nicméně styl A4 je poněkud sportovnější. Pokud jde o podvozky, ani jeden z těchto vozů není dokonalý. Poslední místo by patrně obsadila nejstarší řada tři, hlavně proto, že její podvozek je citlivý na nekvalitní cesty. A4 s pohonem všech kol quattro a rozdělením hnací síly 3:2 ve prospěch zadní nápravy je vhodná pro vyznavače precizní stopy a uplatní se při celoročním provozu, mercedes pohání zadní nápravu. V kombinaci s vymazleným podvozkem by se dalo očekávat, že auto poleze do zelí řadě tři a bude chtít přetáhnout na svou stranu sportovní typy, opak je však pravdou. ESP nelze vypnout, při pokusu o drift vás přiškrtí pásy a elektronika auto nemilosrdně srovná. Řada tři si tak i přes objektivně lepší podvozek mercedesu své pozice obhájí. Těžko soudit, co je lepší, zda drifty s BMW, nebo hladce, čistě a velmi rychle projeté zatáčky s A4 quattro. Podvozek A4 je v nové generaci plně nastavitelný systémem Drive select. Umožňuje klasické volby Comfort, Auto a Dynamic, doplněné ještě o neobvyklý typ Individual, kdy si řidič pomocí rozhraní MMI může navolit vlastní mix parametrů. Se systémem nastavení podvozku se pojí tvrdost tlumičů, nastavení řídicí jednotky motoru, převodovky a hlavně řízení. To v dynamickém módu reaguje na malé otočení volantem disproporčně větším natočením kol, takže sice nehrozí žádné ručkování po volantu v prudkých zatáčkách, ale chce to chvilku cviku, aby řidič dostal vůz do krve. Společně se systémem Drive select se do nové A4 dostávají také technologie, jež byly dříve obvyklé spíše v nejvyšších řadách limuzín, čímž Audi své konkurenty definitivně poráží. A4 lze objednat se systémem Side assist, který pomocí diod, integrovaných do zpětných zrcátek, upozorňuje řidiče na objekt v mrtvém úhlu pohledu. Lane assist zase pro změnu hlídá čáry na silnici, a když řidič z nějakého důvodu vyjíždí mimo ně, dá mu o tom vědět vibracemi volantu. Adaptivní tempomat je třetím příspěvkem do rodiny bezpečnostních systémů, který ovšem velmi zvyšuje spotřebu. Dá se ale vypnout. Za techniku si ale Audi nechá řádně zaplatit. Vůz s benzinovým vidlicovým šestiválcem, manuální šestistupňovou převodovkou, Drive selectem a ostatními technickými vychytávkami a quattrem přijde bezmála na milion a devět set tisíc. To je opravdu hodně. Přestože lidé od Audi tvrdí, že se ceny nové generace téměř nezvýšily, když si do auta objednáte vše, co vůz posunuje na špičku německého tria, bude výsledná cena výrazně prémiová.

Klady:
skvělý design
vynikající motor
vynikající podvozek
vynikající interiér
technologie
bezpečnost
obratnost

Zápory
vysoká cena

Audi A4
Motor: atmosférický benzinový vidlicový šestiválec do V
Objem 3197 ccm
Maximální výkon 195 kw Převodovka šestistupňová manuální
Nejvyšší rychlost 250
Zrychlení 6,2
Průměrná spotřeba 13,5/6,7/9,2
cena 862 400 Kč - základní cena

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Dotace na fotovoltaiku: Od září až 150 tisíc korun na větší systémy
5 aplikací, které Vás ochrání před otravnými telefonáty
Jak mohou soukromé kuřácké kluby a spolky zničit restaurace, hospody i jejich majitele
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Auta
Na Audi RS Q5 už čekat nemusíte. K dispozici je SQ5…
Retro na neděli: Ford GT40 vznikl jako pomsta značce Ferrari
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Technologie
Xbox One X bude stát 13 500 Kč. Do obchodů půjde i limitovaná edice Scorpio
Až přijdou těžaři. Zásoby lithia v Krušných horách jsou velké, ruda ale není vydatná
První 120Hz 4K monitor je tu. S nižším rozlišením umí i 480 Hz a vyrábí ho dva nadšenci
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít