Dobře padnoucí kabát

10. prosince 2007, 18:39 - Karel Zaoral
10. prosince 2007, 18:39

Nová generace přináší zajímavé novinky za vysokou cenu

Příchod nové A4, která se začne oficiálně prodávat v polovině ledna, se nese v duchu velké okázalosti. Audi si totiž od nového modelu hodně slibuje. A4 má jednu zásadní vlastnost, kterou předchozí generace postrádala. Vůz dokáže řidiče vtáhnout do děje. To, co mezi konkurenty dříve běžně nabízela pouze řada tři od mnichovské automobilky BMW, tedy bezprostřední účast řidiče na dění na silnici, nyní servíruje i Audi v plném nasazení. Jízda s A4 je jako hlavní role v napínavém filmu, řidič už necestuje z A do B, spíše celou cestu bezprostředně prožívá jako sled momentů, během nichž si uvědomuje, že tudy to šlo rychleji, tady měl spíše podřadit a podobně. Nasednout do A4 je zkrátka jako obléknout se do dobře padnoucího oblíbeného kabátu. Vždycky přesně víte, kde jsou kapsy, kde končí límec a kde vlají klopy ve větru. Stejně tak ve voze má řidič pocit, že masa vozu je jeho vlastní tělo, při couvání intuitivně ví, kde auto končí, při ostře projeté zatáčce naprosto přesně cítí, jak daleko se dostal ke krajním možnostem automobilu. A4 je velmi dokonale sladěné a vyvážené auto, s nímž to konkurence bude mít těžké. Nejostřejší souboje lze očekávat se zmíněnou řadou tři. V zápolení A4 a BMW 3 se určitě projeví čerstvost audi, které má přece jen modernější design, a to jak exteriéru, tak i vnitřku vozu. Interiér překonává i poměrně mladý Mercedes třídy C, který přestože jde o vůz prémiového segmentu, používá v kokpitu něco tak neslýchaného, jako jsou imitace kovu levným plastem. Zvenčí se A4 a třída C utkají v ostrém boji, design obou je zajímavý. Rozhodovat budou subjektivní měřítka, nicméně styl A4 je poněkud sportovnější. Pokud jde o podvozky, ani jeden z těchto vozů není dokonalý. Poslední místo by patrně obsadila nejstarší řada tři, hlavně proto, že její podvozek je citlivý na nekvalitní cesty. A4 s pohonem všech kol quattro a rozdělením hnací síly 3:2 ve prospěch zadní nápravy je vhodná pro vyznavače precizní stopy a uplatní se při celoročním provozu, mercedes pohání zadní nápravu. V kombinaci s vymazleným podvozkem by se dalo očekávat, že auto poleze do zelí řadě tři a bude chtít přetáhnout na svou stranu sportovní typy, opak je však pravdou. ESP nelze vypnout, při pokusu o drift vás přiškrtí pásy a elektronika auto nemilosrdně srovná. Řada tři si tak i přes objektivně lepší podvozek mercedesu své pozice obhájí. Těžko soudit, co je lepší, zda drifty s BMW, nebo hladce, čistě a velmi rychle projeté zatáčky s A4 quattro. Podvozek A4 je v nové generaci plně nastavitelný systémem Drive select. Umožňuje klasické volby Comfort, Auto a Dynamic, doplněné ještě o neobvyklý typ Individual, kdy si řidič pomocí rozhraní MMI může navolit vlastní mix parametrů. Se systémem nastavení podvozku se pojí tvrdost tlumičů, nastavení řídicí jednotky motoru, převodovky a hlavně řízení. To v dynamickém módu reaguje na malé otočení volantem disproporčně větším natočením kol, takže sice nehrozí žádné ručkování po volantu v prudkých zatáčkách, ale chce to chvilku cviku, aby řidič dostal vůz do krve. Společně se systémem Drive select se do nové A4 dostávají také technologie, jež byly dříve obvyklé spíše v nejvyšších řadách limuzín, čímž Audi své konkurenty definitivně poráží. A4 lze objednat se systémem Side assist, který pomocí diod, integrovaných do zpětných zrcátek, upozorňuje řidiče na objekt v mrtvém úhlu pohledu. Lane assist zase pro změnu hlídá čáry na silnici, a když řidič z nějakého důvodu vyjíždí mimo ně, dá mu o tom vědět vibracemi volantu. Adaptivní tempomat je třetím příspěvkem do rodiny bezpečnostních systémů, který ovšem velmi zvyšuje spotřebu. Dá se ale vypnout. Za techniku si ale Audi nechá řádně zaplatit. Vůz s benzinovým vidlicovým šestiválcem, manuální šestistupňovou převodovkou, Drive selectem a ostatními technickými vychytávkami a quattrem přijde bezmála na milion a devět set tisíc. To je opravdu hodně. Přestože lidé od Audi tvrdí, že se ceny nové generace téměř nezvýšily, když si do auta objednáte vše, co vůz posunuje na špičku německého tria, bude výsledná cena výrazně prémiová.

Klady:
skvělý design
vynikající motor
vynikající podvozek
vynikající interiér
technologie
bezpečnost
obratnost

Zápory
vysoká cena

Audi A4
Motor: atmosférický benzinový vidlicový šestiválec do V
Objem 3197 ccm
Maximální výkon 195 kw Převodovka šestistupňová manuální
Nejvyšší rychlost 250
Zrychlení 6,2
Průměrná spotřeba 13,5/6,7/9,2
cena 862 400 Kč - základní cena

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče