Dobrá rada drahá

22. března 2004, 00:00 - admin
22. března 2004, 00:00

Cenná poučení, která získaly firmy v začátcích svého podnikání, jsou mnohdy platná i dnes. Jako třeba příklad, který zveřejnil Profit před deseti lety v čísle 13/1994: Moje firma vyrobila na zakázku zboží pro zákazníka, který se jevil jako solidní.

**PROFIT PO DESETI LETECH….

Po dva roky vždy platil v době splatnosti faktury, ani při odběru zboží se nevyskytly žádné problémy. Vždy šlo o menší zakázky v hodnotě okolo 30 tisíc korun. Vzhledem k této dobré zkušenosti jsme celkem bez obav přijali od téhož zákazníka objednávku na zboží za více než čtvrt milionu korun. A tady začaly potíže. Odběratel v době splatnosti faktury za zboží vystavil šek do banky, který ale nebyl krytý hotovostí na jeho účtu. Domluva se zákazníkem byla velmi ztížená, protože jsme znali pouze P. O. Box této zprostředkovatelské firmy, nikoli její adresu. Předtím, při přijímání zakázek, jsme se zástupci firmy jednali osobně. Na naše dopisy firma dlouho neodpovídala, až po několika urgencích vystavila nový šek. Ten však byl opět nekrytý. Od té doby se odmlčela, až na pohrůžku soudním projednáním se dostavil právní zástupce firmy. Vysvětloval, že jeho klient utrpěl velké ztráty a momentálně není schopen platit. Po termínu, na kterém jsme se dohodli, platba zase nepřišla. Napsali jsme novou urgenci. Poté se dostavili jiní zástupci inkriminované firmy a žádali, abychom dali pokoj, že dluh bude určitě uhrazen, jakmile budou k dispozici prostředky. Budeme-li otravovat, může se stát, že náš podnik vyhoří nebo dokonce někdo z nás dojde k újmě na zdraví či životě. Od té doby uplynulo již několik měsíců, ale zaplacení dlužné částky se neodvažujeme znovu urgovat. Přitom jen za materiál pro uvedenou zakázku jsme vynaložili přes 150 tisíc korun. Abychom mohli v práci pokračovat, museli jsme si vzít úvěr. Pokud nezískáme dlužné peníze zpět, hrozí nám bankrot. Poučení:

* Při větších zakázkách požadovat od zákazníka složení zálohy předem.

* Firmy, které nejsou ochotny uvádět svou celou adresu, ale jen P. O. Box, raději jako obchodní partnery nebrat. Když už ano, tak s maximální opatrností.

* Nedávat na první dojem, jakým na nás zákazník působí a pokusit se zjistit o něm něco víc.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Auta
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým…
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Nokia 8 je tady. Znovuzrozená značka konečně představila špičkový telefon
Technologie
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Asus se úplně zbláznil. Uvedl 6 až 12 nových Zenfonů 4
GPS, laser a bohatá sklizeň: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Postrach fotografů a fotobank. Google umí perfektně odstranit vodoznak
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít