Doblba! jsem dotočil a doblba žádáme o nový zákon

15. srpna 2005, 00:00 - ANDREA CERQUEIROVÁ
15. srpna 2005, 00:00

MAJITEL VAC PETR VACHLER: Petr Vachler vymyslel spoustu projektů, z nichž je nejznámějším Český lev. Říká, že české filmy vznikají v těžkých podmínkách. A zdůrazňuje, jaký význam má pro něj vegetariánství. Počátkem devadesátých let, kdy cena reklamy včetně honorářů dosahovala přibližně sedmnácti tisíc korun, točil Petr Vachler videoklipy k písničkám a reklamy na bundy.

MAJITEL VAC PETR VACHLER: Petr Vachler vymyslel spoustu projektů, z nichž je nejznámějším Český lev. Říká, že české filmy vznikají v těžkých podmínkách. A zdůrazňuje, jaký význam má pro něj vegetariánství.

Počátkem devadesátých let, kdy cena reklamy včetně honorářů dosahovala přibližně sedmnácti tisíc korun, točil Petr Vachler videoklipy k písničkám a reklamy na bundy. Přestalo ho bavit takové „paběrkování“, a tak založil vlastní agenturu.

„Živnostenský úřad tenkrát požadoval, abych do jejího názvu vtělil své příjmení. Název jsem proto vyrobil ze tří jeho začátečních písmen,“ vzpomíná. Společnost dostala název VAC - Vachler Art Company. Zůstal věrný reklamám i videoklipům. Průměrný počet jeho zaměstnanců za posledních deset let činí plus minus deset. Ti spolupracují s téměř třemi desítkami externistů.

„Během doby, po kterou fungujeme, jsme rozjeli projekty Kinobox či Prology. Spolupracovali jsme také s komerčními televizemi. Začali jsme tvořit i dokumenty - z těch nejvýznamnějších to byly třeba Tváře českého filmu. Pro ty jsme na pražském Žižkově koupili a zvelebili ateliéry, které dodnes fungují pod názvem Pokrok. Nedávno jsme tam natočili celovečerní film Doblba!,“ říká Vachler.

PREZENTACE FIREM VE FILMU DOBLBA! Zmíněný film je v současné době jeho největším projektem. Hlavní role v něm ztvárňují herci Jaroslav Dušek a Petr Čtvrtníček, premiéru bude mít 29. září. „Tabulkový rozpočet máme 36 milionů korun, z nichž musíme značnou část »vybartrovat« (vyměnit za protislužbu - pozn. red.),“ vysvětluje Vachler. Podle něj předkupní práva na film za výhodných podmínek koupila společnost Bonton. „Přistoupili jsme na distribuci v přibližně pětatřiceti kopiích. Máme též dobré mediální partnerství,“ tvrdí. Ideální prezentací pro spoustu firem je podle jeho slov začlenění se do filmu coby součást životního stylu. V ději to působí přirozeněji než v reklamních blocích. „Už se nám také ozvaly první společnosti, které by se chtěly stát případnými zástupci pro celosvětový trh. To je pro nás velká šance k navrácení části vložených finančních prostředků,“ raduje se Vachler. ČESKÁ KINEMATOGRAFIE JE POPELKOU K tomu však trpce dodává, že česká kinematografie je v Evropě popelkou. Ročně u nás vzniká průměrně asi patnáct filmů. To celkem jde. Horší jsou podmínky, za kterých filmy vznikají. „Podpora audiovizuální tvorby je u nás v bídném stavu. O nápravu žádáme skutečně doblba. Dám příklad: v malém Estonsku činí roční přímá podpora 100 milionů, v Bavorsku či Dánsku miliardu, ve Francii šest miliard a v Holandsku, Rakousku, Portugalsku přes 600 milionů. U nás je to teoreticky nula. Na nové filmy jde pouze jedna koruna z každé prodané vstupenky do kina plus poplatky ze starých českých filmů. To je asi 35-60 milionů korun ročně, přičemž jeden film vyjde na 20-40 milionů,“ říká Vachler. Doufá, že na podzim, kdy bude schvalován nový audiovizuální zákon, filmaři opět neokrouhají. Asi nejznámějším Vachlerovým projektem je předávání výročních filmových cen Český lev, inspirovaný kupříkladu americkým Oskarem. Loni měli televizní diváci poprvé možnost sledovat Elsu, v níž jsou oceňovány zase hudební počiny. „Stále to chce nové nápady. Není to jako vyrábět léta stejné ponožky a zajímat se, kolik se jich prodá. Vždy když zplodím miminko, musím ho dovést do dospělosti, a to bývá těžká cesta,“ říká Vachler. ŽIVOT NENÍ JEN VÝDEJ-PŘÍJEM Mimo komerčních záležitostí se věnuje i neziskovému sektoru. Před lety založil organizaci Zvíře v tísni. „Já i celá má rodina, včetně psa, jsme vegetariáni. Kromě jiného jsem proto již udělal dvě billboardové kampaně. První byla ve znamení hesla Máme volbu nejíst maso, máme volbu nechat žít. O tři roky později se na billboardech a tričkách tkvěl nápis Prosíme, nedělejte si ze svého žaludku hřbitov. Lidé by neměli přemýšlet jen stylem výdej-příjem,“ vysvětluje Vachler. Vegetariánstvím je proslulý i zmiňovaný Český lev. „Hosté našich rautů chápou, že není nutné oslavovat tak, aby se kvůli tomu zabíjelo. Pro některé je to možná zatím rarita, ale věřím, že jednou jim to přijde naprosto normální. Na rautech míváme narváno, vše je okamžitě vyjedeno. Vegetariánství má totiž samo o sobě daleko pestřejší jídelníček než masitá jídla, kde se vždy jedná o maso s přílohou. Vegetariánské hostiny bývají i dražší,“ dodává. Vachler se svěřuje s tím, že svět byznysu je mu občas vzdálený. Prostě má někdy chuť být „pouhým“ scénáristou a režisérem. „Produkování bych často tak rád předal někomu jinému. Co si však dnes v této branži neudělám sám, to nemám. A tak mi nezbývá než pokračovat,“ dodává. NEJZNÁMĚJŠÍ PROJEKTY VAC Český lev - předávání výročních filmových cenKinobox - televizní magazín Elsa - předávání výročních televizních cenNezisková organizace Zvíře v tísni - kampaně na ochranu zvířat, propagace vegetariánství. PETR VACHLER

Narodil se 29. ledna 1966 ve Strakonicích. Je absolventem Pedagogické fakulty UK,obor defektologie-vychovatelství. Tři roky studoval FAMU, kterou opustil z pracovních důvodů. V roce 1991 založil producentskou společnost Vachler Art Company, v roce 1995 Českou filmovou a televizní akademii. Je ženatý, má dvě děti.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče