Do světa přes Dubaj

29. ledna 2010, 11:04 - Ondřej Hergesell
29. ledna 2010, 11:04

Společnost KIT digital chce použít peníze z úpisu nových akcií na expanzi

Rychlost. Nic jiného společnost KIT digital, jejíž součástí je i původní česká firma Visual Connectionne, necharakterizuje lépe. Rychlé jsou produkty a služby, které prodává – řešení pro internetové videopřenosy, televizní a rozhlasová studia. Rychle se uskutečnila akvizice Visual Connection. A mimořádně rychle také firma uvedla akcie na pražské burze. Od prvního kontaktu s šéfem Burzy cenných papírů Praha (BCPP) Petrem Koblicem až po první obchodování na ní s akciemi firmy KIT digital uplynulo pouhých 27 dnů. „Rychlost je pro nás příznačná. Naše akvizice trvala pouhých šest týdnů,“ říká Tomáš Petrů, spolumajitel původního Visual Connection a současný ředitel KIT digital pro region Evropa, Blízký východ a Afrika (EMEA).

Rychlá akvizice

V létě 2008 byla společnost Visual Connection slibně se rozvíjející technologickou firmou se zhruba čtvrtmiliardovými tržbami a zákaznickým portfoliem zahrnujícím takřka všechny významné televize i rádia na českém a slovenském trhu. „Od roku 2003 jsme obrat zečtyřnásobili a směřovali jsme firmu k našemu dlouhodobému cíli – být součástí silné mezinárodní skupiny,“ vzpomíná Petrů. Očekávaný moment nastal na veletrhu televizní techniky IBC v září 2008, na němž se odehrál první kontakt s dubajskou firmou KIT digital. Již 8. října téhož roku Visual Connection oznamuje, že se za deset milionů dolarů (zhruba 180 milionů korun) stává součástí skupiny a že část transakce je vypořádána hotově a zhruba ze tří čtvrtin v akciích KIT digital.
Loni na podzim KIT digital vstoupila na hlavní trh technologické burzy Nasdaq, na nějž nedávno uvedla téměř tři miliony akcií v hodnotě přesahující 31 milionů dolarů. IPO, primární emise akcií, byla původně uvažována i pro BCPP, ale nakonec se KIT digital rozhodla v Praze uvést své cenné papíry pouze v rámci takzvaného duálního listingu. „Po televizní společnosti CME jsme druhým titulem na pražské burze, který se obchoduje v Česku a na hlavním trhu Nasdaq,“ upozorňuje Petrů. Důvod, proč firma uvedla akcie na BCPP, a nikoli na jinou evropskou burzu, je dle něho jednoduchý: „Dvě třetiny byznysu dělá KIT digital v Evropě a doma jsme v Praze – loni na podzim jsme přesunuli sídlo z Dubaje do České republiky. Proto jsme chtěli investorům pohybujícím se převážně v Evropě poskytnout platformu, jak se na našem byznysu podílet.“

Do Ruska a Indie

Dvě třetiny z inkasovaných peněz chce KIT digital investovat do expanze na nové trhy. „Zajímají nás především rychle se rozvíjející velké trhy, jako je Rusko, Čína, Brazílie či Indie. Nevylučuji však ani případné investice ve středoevropském regionu,“ řekl Petrů týdeníku EURO. On, jako šéf pro region EMEA, by se měl podílet především na hledání vhodných akvizičních cílů v Rusku a částečně v Indii. „Společnost KIT digital však nefunguje na rozčleněné regionální bázi. Jsme jeden globální, integrovaný tým. Tento týden například letí jeden český kolega na projekt do Los Angeles. Skupina německých manažerů řídí zakázku v Argentině. A příští týden sem k nám do Prahy přijede tým australských projektových kolegů.“ popisuje. „Flexibilita pracovní síly je v naší firmě mnohem vyšší, než je standardem,“ dodává.
Vstupem na burzu se nejen pro Petrů, ale ani pro jeho pražské podřízené nic výrazně nezměnilo. „Změnili jsme auditorskou firmu, a proto sem nechodí Češi, ale anglicky mluvící auditoři. Byznys, byť více než polovinu evropských zakázek děláme v Česku, je stejně globální jako naše firma,“ říká. A přidává příklad. „Získali jsme zakázku na zajištění přenosů televize pro arabskou komunitu v USA a Kanadě. Investorem je jedna egyptská společnost, obsah bude distribuován z arabského poloostrova – z Kataru, Ománu a Spojených arabských emirátů – technologicky vše zajišťuje pražský tým a obchodují kolegové v Severní Americe. Čí je to tedy zakázka?“ ptá se s úsměvem. Díky globálnímu pojetí byznysu a širokému mezinárodnímu zázemí je Petrů přesvědčen o budoucím úspěchu KIT digital. „Firem a potenciálních klientů s nadregionálními aktivitami je stále více. Ti všichni mohou profitovat z našich celosvětových zkušeností. Stejně jako jim mohou být zdrojem inspirace zakázky, které jsme uskutečnili u českých, technologicky pokročilých klientů,“ tvrdí Petrů.

Nejsme Klondike

Starosti Petrů nedělá ani vlažný start akcií na pražské burze. Na ní se totiž cenné papíry po počátečním nárůstu ceny vrátily ke dvěma stům korunám, na kterých v pondělí 25. ledna začínaly. „Akcie KIT digital nejsou spekulativním titulem, jak se někteří snaží podsouvat. Nejsme žádný Klondike, aby na našich papírech někdo zbohatl za několik dnů jen bušením do klávesnice počítače. Budoucí růst akcií se musí nějak odpracovat. Vlastně na něj musíme vydělat,“ tvrdí.
Ideální investor do cenných papírů by měl podle KIT digital být dlouhodobý, nespekulativní a institucionální, který ocení kontinuální rozvoj firmy a klientského portfolia. „Někteří analytici označují naše akcie za nejisté, neprodáváme však sliby jako všemožné firmy před splasknutím internetové bubliny. Máme za sebou rostoucí reálný byznys a klienty, jako je Google, Microsoft, Nasdaq nebo Česká televize,“ tvrdí. A sebevědomě dodává: „Sto procent našich zákazníků na nás spoléhá ve svém byznysovém procesu. Rozhodujeme o kvalitě jejich práce.“

Box:
Fakta o společnosti KIT digital

– Firma původně sídlila v Dubaji. Po akvizici české společnosti Visual Connection a jejím začlenění přesunula sídlo do Prahy.
– Specializuje se na distribuci videa prostřednictvím internetu a televizních přenosů na webu.
– Má pobočky ve čtrnácti zemích na celém světě a více než šest set klientů ve 40 státech.
– Mezi její zákazníky patří obří společnosti – Google (australská pobočka využívá technologie společnosti KIT digital pro marketingové kampaně), Nasdaq (televize pro investory), Microsoft, Yahoo!
– V Česku pracuje například pro Českou televizi (internetové vysílání, servery, produkční systém), Český rozhlas (audioprodukční systémy), TV Nova (výroba seriálu Ulice), televize Óčko, Telefónica O2 (přenosy hokejových utkání).
– Ještě jako Visual Connection zajišťovala kompletní systém pro reality show Odhalení (gorily v pražské ZOO).
– Celosvětové tržby přesáhly v roce 2009 hranici 47 milionů dolarů (asi 850 milionů korun). Plán na letošní rok počítá s nárůstem na 75 milionů dolarů.
– Více než 65 procent byznysu provádí v Evropě, z toho zhruba polovinu v Česku.
– Na přelomu roku uskutečnila firma IPO na burze Nasdaq v hodnotě 31,5 milionu dolarů (asi 570 milionů korun).
– Počet zaměstnanců se blíží ke třem stům, přičemž v Česku by se měl tým rozrůst ze současných 70 až na 120 zaměstnanců.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče