Do Ruska? Žádný strach

06. prosince 2004, 00:00 - PETR GOLA, publicista
06. prosince 2004, 00:00

EKONOMICKÉ SYSTÉMY EVROPSKÝCH ZEMÍ Cílem nedávné ruské reformy bylo snížení daňového břemene a vytvoření příznivého podnikatelského prostředí. Na daně z příjmů se nyní vztahuje jednotná sazba. Nehledě na obecné problémy postsocialistického hospodářství zůstává Rusko velmocí a má významný vliv na světovou politiku i ekonomiku.

EKONOMICKÉ SYSTÉMY EVROPSKÝCH ZEMÍ Cílem nedávné ruské reformy bylo snížení daňového břemene a vytvoření příznivého podnikatelského prostředí. Na daně z příjmů se nyní vztahuje jednotná sazba. Nehledě na obecné problémy postsocialistického hospodářství zůstává Rusko velmocí a má významný vliv na světovou politiku i ekonomiku. Je členem Organizace spojených národů, G8, Rady Evropy a dalších mezinárodních uskupení. Navíc je nejrozsáhlejší zemí světa - pokrývá víc než 10 procent veškerého povrchu planety. V roce 2001 proběhla v Rusku daňová reforma. Jejím cílem bylo snížení daňového břemene a vytvoření příznivého podnikatelského prostředí. Dlouhodobým problémem země je však nízká platební morálka poplatníků a kvetoucí „šedá ekonomika“. DANĚ Z PŘÍJMŮ Daň z příjmů právnických osob je stanovena v jednotné výši 24 %, v některých výjimečných případech může být její sazba snížena, nesmí však být nižší než 13 %. N ejvětší část daně z příjmů právnických osob putuje do státního rozpočtu (více než dvě třetiny vybrané částky), zbytek do rozpočtu regionálních institucí (jedna čtvrtina) a do místních rozpočtů (necelá desetina). V Rusku je zavedena rovná daň z příjmů fyzických osob ve výši 13 %. SOCIÁLNÍ POJIŠTĚNÍ Sociální pojištění odvádí pouze zaměstnavatel, a to z kumulovaných výplat svých zaměstnanců. Občané neplatí zvlášť sociální a zdravotní pojištění. V Rusku je zavedena pouze jedna sazba. Sociální pojištění kryje jak náklady na případné lékařské ošetření či léky, tak na sociální situace jako příspěvek na politiku zaměstnanosti či do státního penzijního systému. DAŇ Z PŘIDANÉ HODNOTY

V Rusku existují tři sazby daně z přidané hodnoty. Nulová je uplatňována při vyvážení zboží za hranice. Sazba ve výši 10 % platí u potravin, dětského zboží, knih a tiskovin, léků či výrobků pro lékařské využití. Ostatní zboží podléhá 18 % DPH.

BANKOVNICTVÍ A POJIŠŤOVNICTVÍ

Bankovní systém se rychle a dynamicky rozvíjí, ale pořád nestačí pokrývat potřeby trhu. Hlavní toky kapitálu se rozdělují zejména prostřednictvím velkých společností zaměřených na export surovin. Největšími domácími bankami jsou Sběrbank Rossii, Vněštorgbank, Gazprombank, Bank Moskvy a Měždunarodnyj Moskovskij Bank. Ani pojistný trh zdaleka nedosahuje úrovně členských zemí Evropské unie (zvláště životní pojištění). V nejbližších letech se ovšem očekává jeho rychlý růst a rozvoj, který již začal před pár lety. Největšími pojišťovnami jsou Stoličnoje strachovoje obščestvo, Ingosstrach, Kapital Strachovanie a ROSNO.

INVESTOVÁNÍ

Obchodní rizika při investování v Rusku jsou rok od roku nižší. Země vykazuje od roku 2000 trvalý růst hrubého domácího produktu. Investiční aktivita v posledních letech neustále roste. Nejvíce v Rusku investují Němci (18 % všech investic v zemi), Britové (13 %), Američané (9 %) a Francouzi (8 %). Celkové roční investice činily v loňském roce více než 30 mld. USD. Rusko je naprosto soběstačné v energetických zdrojích. N ejvíce exportuje ropu, zemní plyn, petrochemické výrobky a neopracované černé kovy, dřevní hmotu a celulózu. Prudce však začíná stoupat i vývoz strojů a zařízení (20 %). Na dovozu se nejvíce podílí stroje a zařízení (45 %), potravinářské výrobky a automobily. Hlavními plodinami v zemědělství jsou: pšenice, ječmen, oves, brambory, cukrová řepa a ovoce. Rusko se může pochlubit bohatými přírodními nalezišti. Rozloha lesů představuje třetinu světových lesů vůbec. Rusko patří mezi světovou velmoc v zásobách: zemního plynu, manganu, zlata, niklu, zinku, mědi či bauxitu.

INFRASTRUKTURA

Silniční doprava nejvíce zaostává za standardy západoevropských zemí. Rychle se rozvíjí a stát se snaží o vytvoření jednoho dopravního prostoru a propojení do mezinárodních dopravních systémů. Silniční doprava zajišťuje 9 % nákladní dopravy a 40 % osobní přepravy. Celková délka silnic činí 900 tisíc km. Městská hromadná autobusová doprava je zajištěna v každém městě a téměř každé obci. Celková délka pravidelných autobusových linek dosahuje dvou milionů kilometrů. N ejvýznamnější doprava v Rusku je však železniční. Zajišťuje 85 % veškeré nákladní dopravy a 45 % osobní dopravy. Celková délka železniční sítě je 86 tisíc km. V celém sektoru pracuje 1,6 mil. zaměstnanců. Nejrychleji se rozšiřující dopravním spojením je letecká doprava, která zajišťuje 15 % osobní dopravy. Při transportu zboží je též významná námořní a říční doprava.

RUSKÝ DAŇOVÝ SYSTÉM

FEDERÁLNÍ DANĚ * daň z příjmů právnických a fyzických osob * DPH * jednotná sociální daň * daň z kapitálu * a další REGIONÁLNÍ DANĚ

* daň z nemovitostí

* daň z prodeje

* silniční daň

* dopravní daň

* a další

MÍSTNÍ DANĚ

* daň z reklamy

* pozemková daň

* dědická daň

* a další

Vedle těchto tří skupin v Rusku existují také speciální daňové systémy. RUSKO * počet obyvatel: 145,7 milionu * hlavní město: Moskva * rozloha: 17 075 400 km2 * HDP na obyvatele: 2660 USD * měna: ruský rubl = 100 kopějek * střední délka života: muži 63 let, ženy 74 let Pramen: www.auswaertiges-amt.de  SAZBY SOCIÁLNÍHO POJIŠTĚNÍ

roční výplaty všech zaměstnanců sazba

(v rublech)

méně než 100 000 35,6 %

od 100 000 do 300 000 35 600 rublů + 20 % z částky převyšující 100 tis. rublů

od 300 001 do 600 000 75 600 rublů + 10 % z částky převyšující 300 tis. rublů

více než 600 000 105 600 rublů + 2 % z částky převyšující 600 tis. rublů

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče