Do poslední kapky

27. ledna 2012, 11:38 - Vadim Fojtík
27. ledna 2012, 11:38

Ceny pohonných hmot strmě rostou. Motoristé kupují stále méně benzinu a nafty

Vydržím zhruba půl roku, pak to tady asi zavřu, tvrdí provozovatel čerpací stanice, která leží na hlavním tahu mezi Plzní a Klatovy. Kombinace stále rostoucích cen benzinu a nafty a obavy lidí z nastupující hospodářské krize jsou pro něj smrtícím koktejlem. „Ještě před Vánocemi byly autobusy, které vyrážely směrem na Plzeň, poloprázdné, lidé více jezdili auty. Teď jsou autobusy plné, většina radši omezí cestu autem na úkor pohodlí,“ tvrdí. O propadech prodejů hovoří také další prodejci pohonných hmot. A je jedno, zda jejich čerpací stanice patří do některého ze silných tuzemských řetězců anebo se řadí do kategorie malých a nezávislých.

Lepší hotovost než benzin

Motoristé jezdí méně především kvůli aktuálně vysokým cenám pohonných hmot. Ty v minulém týdnu opět lámaly historické rekordy. Z údajů společnosti CCS, která monitoruje ceny paliva, je patrné, že litr benzinu za týden zdražil o 56 haléřů na celorepublikovou průměrnou cenu 36 korun. Ještě markantnější byl nárůst ceny nafty, která za stejné období vzrostla o 68 haléřů na průměrných 36,69 koruny za litr. „Pokles prodejů je velmi patrný již delší dobu,“ tvrdí šéf Benziny Martin Durčák. Dle firemních statistik je nejhorší situace v prodeji benzinu, jehož odbyt jen za leden meziročně klesl o deset procent. U nafty zatím situace vypadá o něco málo lépe. „Propad prodejů se pohyboval kolem jednoho procenta, většímu poklesu zabránila stále ještě relativně dobrá kondice průmyslových firem,“ tvrdí Durčák. Nižší poptávce po benzinu nahrává, že se spotřebitelé bojí další vlny ekonomické krize, která na ně může dopadnout třeba ztrátou zaměstnání. „Lidé šetří, připravují se na horší časy, snaží se držet hotovost,“ je přesvědčen Durčák. Zatímco ještě před několika měsíci motoristé jednorázově za tankování u čerpacích stanic utrácely částky nad pět set korun, nyní jsou obezřetnější. „Jezdí k pumpě mnohem častěji, tankují benzin, ale i naftu, třeba za dvě tři stovky,“ prohlašuje Durčák. Podobné zkušenosti má z poslední doby rovněž provozovatel čerpací sítě na zmíněném tahu mezi Plzní a Klatovy. „Osmnáctiletí kluci s vytuněnými feliciemi pravidelně tankovali za tisíc korun a vyjížděli po kraji. Teď si do nádrže kápnou jen tolik, aby dojeli k rodičům o víkendu na oběd,“ tvrdí. Pokles prodejů pohonných hmot potvrzuje státní společnost Čepro v obou oblastech, v nichž působí: jak v síti čerpacích stanic, kterou provozuje pod názvem EuroOil, tak ve velkoobchodu. „Prodeje ve velkoobchodu se v lednu nevyvíjely dobře,“ konstatuje generální ředitel firmy Jiří Borovec.
Šéf konkurenční Benziny Martin Durčák upozorňuje, že obdobné propady hlásí takřka všechny firmy působící na českém trhu. „Máme signály, že prodej padá i čerpacím stanicím u hypermarketů. Lidé, kteří tam dříve nakoupili a před odjezdem nabrali plnou nádrž, teď jen nakoupí potraviny a jedou pryč,“ popisuje posun v přístupu zákazníků.
Stejně tak se mění chování spotřebitelů v obchodech, které jsou součástí čerpacích stanic. Právě ziskem ze zboží v „shopech“ pumpaři ještě před pár měsíci alespoň částečně kompenzovali propady v prodejích pohonných hmot. „Kupující nahrazují dražší tvrdý alkohol levnějším pivem, kvalitní víno méně kvalitním,“ vypočítá Durčák. Na odbyt nejdou ani kapaliny do ostřikovačů, které se hlavně v zimě a na jaře významnou měrou podílejí na doplňkových prodejích u pump.

Černý trh dává naději

Razantní propad ve spotřebě pohonných hmot registrují pumpaři zhruba od poloviny prázdnin. Paradoxně k tomu přispělo katastroficky špatné letní počasí. Část lidí totiž v touze po slunečních paprscích narychlo hledala alternativní dovolenou v zahraničí, přičemž v mnoha případech zvolila kvůli nízkým nákladům cestu autem k moři v Chorvatsku. „Dojeli za hranice, natankovali levnější benzin nebo naftu a stejně to udělali na cestě zpět. Do Česka dorazili s plnou nádrží, se kterou tady ještě měsíc až měsíc a půl vydrželi,“ říká Martin Durčák. Výhled na následující měsíce přitom lidi z oboru ani trochu netěší. „Prodeje letos poklesnou pod úroveň loňského roku,“ domnívá se Borovec a obdobně reagují zástupci dalších provozovatelů čerpacích stanic, které týdeník Euro oslovil. Přitom již loňský rok byl podle pumpařů jedním z nejhorších v historii. Česká asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) odhaduje, že se loni prodej benzinu propadl o deset procent zhruba na 2,214 miliardy litrů, což je nejhlubší sešup za posledních sedm let. Přitom mezi roky 2000 až 2009 celková spotřeba benzinu stoupla o devět procent. U prodejů nafty byl meziroční pokles dokonce nejvyšší za posledních deset let – přibližně o šest procent na 4,324 miliardy litrů. A to navzdory skutečnosti, že mezi roky 2000 až 2009 spotřeba vzrostla o sedmdesát procent. Propad prodejů pohonných hmot v Česku přesto nemusí být dle některých firem až tak velký, jak ukazují statistiky. Do tuzemska se totiž stále dováží poměrně velký objem nezdaněného benzinu či nafty, které se v oficiálních statistikách neobjeví. Šéf Benziny Durčák odhaduje velikost černého trhu na dvanáct až patnáct procent z celkových objemů pohonných hmot prodaných v Česku.
Je to i jeden z důvodů, proč se na tuzemském trhu drží tak vysoký počet čerpacích stanic. Část z nich totiž nelegálně vydělává na palivu, z něhož nebyla státu odvedena spotřební daň. „Není problém sehnat na trhu benzin o dvě a více korun levnější, než za kolik jej nabízejí rafinerie. Dokumentaci o dodávce máte v pořádku a víc vás zajímat nemusí. Pokud se na něco přijde, váš výhodný dodavatel zkrachuje. Za pár týdnů se ale objeví stejně výhodná nabídka od jiné firmy. To, že má stejnou matku jako ta původní zkrachovalá a stejné majitele, vás zajímat nemusí. Vy máte na všechno platné dokumenty,“ tvrdí jeden z provozovatelů čerpací stanice. A je to podle něj hlavní důvod, proč některé „bezejmenné“ pumpy mohou nabízet pohonné hmoty až o několik korun levněji než jejich nadnárodní konkurence (viz Podvody s DPH jsou z módy, začínáme pančovat).

Snižte si marže

Kvůli vysokým cenám pohonných hmot se dokonce možná schyluje k pořádné roztržce v politických kruzích. Ministr dopravy Pavel Dobeš už v diskusním pořadu České televize upozornil, že ve chvíli, kdy se cena benzinu a nafty přiblíží ke čtyřiceti korunám za litr, začne vláda debatovat o tom, jakým způsobem je Česko schopno problém řešit. Současně ale vyloučil patrně jediné dvě možné cesty, jak ceny ovlivnit: tou první je snížení daně z přidané hodnoty, druhou snížení spotřební daně. Prvně zmíněnou možnost ministr označil za nesplnitelnou a druhou rovnou odmítl. Obdobně reagoval prostřednictvím svého tiskového mluvčího i ministr financí Miroslav Kalousek.
Snížení spotřební daně naopak prosazuje ČSSD, která se o její pokles již jednou snažila. Zhruba před rokem, a neúspěšně. Spotřební daň u nafty se zvyšovala od ledna roku 2010 o korunu za litr. Stát tak v době zavádění úsporných balíčků počítal s tím, že díky zvýšení daně vybere do rozpočtu o sedm miliard korun víc. Takový předpoklad se ale nesplnil. Resort financí totiž nezahrnul do svých výpočtů odliv tranzitních zákazníků. Jinak řečeno, nepočítal s tím, že řidiči kamionů projíždějící Českem raději natankují levnou naftu za hranicemi. ČSSD považuje snížení spotřební daně za jedinou možnost, jak pomoci tuzemským řidičům. „Jediná šance vlády je snížit spotřební daň,“ sdělil serveru idnes.cz stínový ministr za ČSSD Milan Chovanec. Šance, že se opozici podaří ve sněmovně prosadit zákon o snížení spotřební daně, jsou ale minimální. Stejné opatření požadují provozovatelé čerpacích stanic, kterým vláda vzkázala, aby si namísto čekání na snižování daní srazili vlastní marže. Zásah do marží pumpaři pochopitelně odmítají. Tvrdí, že je mají zhruba na stejné úrovni, jako je tomu v ostatních zemích Evropské unie, tedy v průměru na úrovni dvou korun na litr pohonných hmot. „Jenže je nutné si uvědomit, že se z marží platí vše ostatní, co souvisí s provozem čerpací stanice,“ tvrdí šéf Společenstva čerpacích stanic v ČR Ivan Indráček, jež sdružuje menší nezávislé sítě. Od zmíněných dvou korun se mimo jiné odečítají poplatky, které si banky strhávají v případě platby klienta kartou, dále doprava pohonných hmot z rafinerie a podobně. „Z průměrné marže kolem dvou korun za litr pumpa může slušně vyjít,“ podotýká Indráček.

Konec OMV v Čechách?

Na českém trhu s pohonnými hmotami navíc dle informací týdeníku Euro ještě pořádně přituhne, a to nejen kvůli poklesu spotřeby. Některé firmy vyhlásily, že chtějí svoji pozici v Česku výrazně posílit. Mezi nimi jsou především silní hráči, jako je polský koncern PKN Orlen, který ovládá největší tuzemskou síť čerpacích stanic Benzina. Do dění na trhu by rád výrazněji promluvil také Slovnaft, součást maďarského koncernu MOL. Slovnaft provozuje čerpací stanice především v pohraničí se Slovenskem a již několikrát oznámil, že má eminentní zájem síť rozšířit do českého vnitrozemí. Relativně čerstvým hráčem na českém trhu je ruský Lukoil, který do boje o české klienty vyrazil s pomocí agresivní cenové politiky. Někteří hráči naopak z Česka patrně zmizí. Již delší čas se například spekuluje o odchodu rakouské společnosti OMV. Firma před nedávnem oznámila, že se hodlá zbavit části majetku, aby měla dostatek finančních prostředků na posílení svých aktivit v plynárenství, do jehož rozvoje hodlá investovat minimálně miliardu eur.
OMV už rozhodla o tom, že se stáhne z Chorvatska a Bosny a Hercegoviny, kde se zbavuje veškerých aktivit. Dle informací týdeníku Euro společnost navzdory svým prohlášením považuje za reálnou variantu, že do roku 2013 odejde také z českého trhu.
„Vyjednává o prodeji současně s několika zájemci,“ tvrdí zdroj obeznámený se situací, který s ohledem na to, že zastupuje jednu z firem vyjednávající o možné akvizici, nechtěl zveřejnit své jméno. V kuloárech se hovoří o tom, že nejblíže k dohodě je OMV s ruskou společností Lukoil. Některé zdroje dokonce prohlašují, že právníci obou firem již zpracovávají kupní smlouvu. „Lukoil má vždy zájem o dobré investiční příležitosti,“ netají se šéf tuzemského zastoupení Lukoilu Bulat Subaev. Současně ale trvá na tom, že jeho firma neuzavřela kontrakt o koupi čerpací sítě vlastněné OMV ani se k tomu v brzké době nechystá. Reakci rakouské firmy OMV se týdeníku Euro nepodařilo získat. Zájem o čerpací stanice OMV již v minulosti deklaroval také Slovnaft a PKN Orlen.

Kýžená konsolidace

Rakouská firma není jediná, která zvažuje odchod z tuzemského petrolejářského trhu. Shell například podle informací týdeníku Euro zvažuje prodej svého zhruba šestnáctiprocentního podílu v České rafinérské. Společnost již dříve oznámila částečný ústup z evropského trhu čerpacích stanic a nedávno prodala své pumpy ve Španělsku, které nyní provozuje nový majitel ve formě franšízy. Šéf Společenstva čerpacích stanic v ČR Ivan Indráček upozorňuje, že Shell a spol. fungují v oboru dlouhá desetiletí. Za pomoci zkušeností získaných za tak dlouhé období jsou schopny mnohem dříve a lépe než konkurence odhadnout směr, kterým se obor bude vyvíjet. „Může se stát, že za deset dvacet let odzvoní klasickým motorovým palivům a nahradí je alternativní zdroje energií,“ říká Indráček a dodává: „Prodat firmu je samozřejmě nejvýhodnější v okamžiku, kdy se ocitne na samém ekonomickém vrcholu. A získané peníze a svoji energii můžete vynaložit v nějakém perspektivnějším oboru.“ „Klesající spotřeba pohonných hmot a větší dohled finančního ředitelství a celníků nad jejich prodejem nastartují již dlouhá léta očekávanou konsolidaci trhu s benzinem a naftou. Následující dva až tři roky budou pro tento sektor v tuzemsku klíčové,“ soudí zdroj obeznámený se situací. V Česku je aktuálně v provozu zhruba 3600 veřejných čerpacích stanic. Dle statistiky, kterou vypracovalo CSC, je v tuzemsku jedna z nejhustších sítí čerpacích stanic v Evropě. Na tisíc obyvatel Česka připadá v přepočtu 0,34 pumpy, na sto kilometrů čtverečních je to 4,58 čerpací stanice. V sousedním Německu je to 0,18 stanice na tisíc obyvatel, respektive 4,05 na sto kilometrů čtverečních. Prodejci již dlouhá léta tvrdí, že je trh přesycen, a opakovaně předpovídají jeho konsolidaci. Odchod OMV, případně společnosti Shell, by jejich předpovědi mohl naplnit.

Kriminalita
Podvody s DPH jsou z módy, začínáme pančovat Nebojíte se jezdit na podezřelé čerpací stanice, které prodávají litr benzinu nebo nafty až o tři koruny levněji než jejich konkurence? Vážně se nebojíte, že u své „nounejmovky“ natankujete nekvalitní palivo, které vám nenávratně poškodí motor? Pokud jezdíte na naftu, možná byste se měli začít bát. Ve světě podvodníků s pohonnými hmotami totiž přichází nová módní vlna – pančování nafty. V posledních letech se většina podvodných firem „věnovala“ především dovozu pohonných hmot, které nakoupila v zemích Evropské unie a v tuzemsku rozprodala, aniž by státu odvedla DPH. Poté, co se České daňové zprávě a Generálnímu ředitelství cel podařilo v posledních měsících rozkrýt několik skupin, přecházejí podvodníci na novou strategii. „Teď skutečně hrozí, že se začnou přimíchávat do pohonných hmot třeba oleje dovezené z Polska,“ tvrdí šéf Společenstva čerpacích stanic v ČR Ivan Indráček. Obdobně reaguje šéf Benziny Martin Durčák: „Nacházíme se v jakémsi přechodném období. Čím více stát tlačí na podvody s DPH a kontroluje dovoz pohonných hmot, tím více se budou podvodníci soustředit na jejich pančování.“ Aktuální pančování se týká především nafty. Model, který přichází v úvahu, je následující: obchodníci nakoupí v sousedním Polsku oleje, které jsou sice vyrobeny z ropy, ale na rozdíl od nafty nepodléhají celnímu sazebníku. „Koupit se dají pod různým názvem, třeba jako mazací, transformátorový nebo ložiskový olej,“ tvrdí dobře informovaný zdroj. Polský olej podvodníci bez problémů dovezou do svého skladu v České republice. Tam jej namíchají s naftou a poté rozvezou na „spřízněné“ čerpací stanice.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče