Do Ostravy soukromníci zatím nepojedou

01. října 2007, 00:00 - Tomáš Johánek
01. října 2007, 00:00

Už téměř deset měsíců měly spojovat Prahu s Ostravou soukromé rychlíky společnosti Railtrans. Zatím ale nejezdí a zřejmě hned tak nevyjedou.

Konkurence na železnici Už téměř deset měsíců měly spojovat Prahu s Ostravou soukromé rychlíky společnosti Railtrans. Zatím ale nejezdí a zřejmě hned tak nevyjedou.

Vlaky nazvané T-Express v režii soukromého dopravce firmy Railtrans měly původně mezi Prahou a Ostravou  vyjet v prosinci roku 2006. Firma však musela doslova pár hodin před jeho startem celý projekt zastavit kvůli neukončení schvalovacího procesu elektrických lokomotiv Siemens pro provoz v České republice.

Náhradní řešení s lokomotivami z 50. let minulého století bylo odmítnuto pro značné riziko poruch negativně ovlivňujících vnímání provozu vlaků RT-Express. A také pro nedostatečný počet dostupných vozidel mimo struktury dominantních dopravců v České a Slovenské republice.

Stát pomáhá Českým drahám

Mohutná lobby státního dopravce Českých drah prosadila do chystaného věcného záměru zákona o veřejné dopravě institut takzvaného regulačního stupně. Ten by umožnil odepřít přístup k trhu dopravci v případě, že komerční spoje svým provozem významným způsobem ohrožují provozování dopravy ve veřejném zájmu.

„Z jednání vlády o pokračující transformaci Českých drah přitom vyplynulo, že ve veřejném zájmu budou napříště objednávány nebo spíše dotovány i výkony vlaků kategorie Intercity a Eurocity. Což je v relaci Praha-Ostrava přímá konkurence projektu RT-Express,“ říká jednatel společnosti Railtrans Petr Šimral. Podle jeho výkladu by tedy mohl být v případě přijetí zákona zablokován jakýkoliv soukromý projekt na tratích, kde jeden dopravce provozuje vlaky ve veřejném zájmu.

Pod ochranou je i trať do Brna

Pokud by měl nějaký dopravce chuť provozovat soukromé rychlíky z Prahy do Brna (majitel společnosti Student Agency Radim Jančura to plánuje za přibližně dva roky), čekají ho problémy i na této trati. České dráhy zde totiž provozují rychlíkovou dopravu na objednávku státu, tedy ve veřejném zájmu. Navíc od letošního prosince chystají nové páry vlaků spojujících Prahu a Brno. Spojení mezi oběma městy chce navíc posílit autobusový dopravce Asiana, který se tak míní stát konkurencí společnosti Student Agency.

„Dotovaná konkurence nedotovaných autobusů se tak ››náhodou‹‹ objevuje po letech nezájmu o kvalitní železniční spojení mezi Prahou a Brnem právě v čase, kdy kvůli zahajované rekonstrukci železničního koridoru na východním okraji Prahy klesá kapacita tohoto úseku,“ říká dále Šimral.

RT-Expressy by tak musely vyjíždět ze stanice Praha-Smíchov a musely by jezdit přes Vršovice a Malešice, což by se výrazně projevilo na době jejich jízdy.

Ministerstvo: Chceme ulehčit dálnici

Soukromí dopravci či potenciální zájemci o provozování železniční dopravy tvrdí, že ministerstvo dopravy nemá právo objednávat další dotované spoje nejen od Českých drah bez řádného výběrového řízení, navíc u spojů dálkového charakteru. Ministerstvo se ale brání, že pouze chtělo ulehčit situaci na dálnici D1 a vypsání tendru by vypravení nových rychlíků oddálilo. „Pokud bude takové výběrové řízení vypsáno, dopravci by jistě nemohli zahájit provoz v horizontu pár měsíců, které zbývají do začátku platnosti příštího jízdního řádu,“ říká mluvčí tohoto rezortu Karel Hanzelka.

Dalším argumentem nevypsání tendru je, že by jeho případnému vítězi, pokud by to nebyly České dráhy, mohlo nějaký čas trvat, než získá soupravy a lokomotivy vhodné pro provoz požadované služby. „Úřady rozhodly, že nové expresní spoje budou objednány u Českých drah bez výběrového řízení. Ve stejnou chvíli měly rozhodnout o vypsání výběrového řízení a měla být dána šance soukromým dopravcům, aby nabídli lepší kvalitu a nižší cenu,“ odporuje Radim Jančura. Na druhou stranu právě zastavený projekt firmy Railtrans ukázal, že opatření si vhodného vozidla, které by mohlo jezdit na českých kolejích a jež by zajistilo dostatečnou kvalitu přepravy, může být problém.

**Liberalizace? Prázdná fráze

Zástupci společnosti Railtrans tvrdí, že výroky o zlepšování služeb prostřednictvím liberalizace železniční dopravy a konkurence mezi dopravci jsou v ústech zástupců českého státu v současnosti jen prázdnými

frázemi.

„Domníváme se, že smyslem veškerého konání není prospěch cestujících. Nejde o zmenšení požadavků na státní rozpočet tlakem na snižování cen ve výběrových řízeních a připuštěním nedotované konkurence tam, kde dotace nejsou potřeba,“ zdůrazňuje Petr Šimral. Tvrdí rovněž, že cílem je především potvrzení současného stavu a zachování ekonomických sfér zájmu vlivových skupin.

Prakticky stejný názor zastává i generální ředitel společnosti Veolia Transport ČR Petr Moravec. Jeho firma chce provozovat rychlíky na třech regionálních tratích v Česku a požaduje vypsání tendrů. Pokud nebudou, je připravena stěžovat si na postup státu až v Bruselu.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
OECD: Jak vysoké je maximální zdanění na straně zaměstnance?
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
AdwCleaner 7.0 odhalí více breberek a skenuje rychleji
Projekt otevřeného ne-x86 počítače žije. Talos II bude ještě letos, s IBM Power9 a za míň
OneDrive rozšiřuje zálohování starších verzí na všechny typy souborů
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít