Do letáků jdou miliardy korun

23. února 2004, 00:00 - DANA RYBÁKOVÁ
23. února 2004, 00:00

PODLE LETÁKŮ NEJČASTĚJI NAKUPUJÍ STŘEDOŠKOLÁCI, OBYVATELÉ VĚTŠÍCH MĚST A STARŠÍ GENERACE. PŘI STÁRNUTÍ ČESKÉ POPULACE JE TO ZŘEJMĚ SPRÁVNÁ CESTA K OSLOVENÍ SPOTŘEBITELE.

Pro obchodníky a dodavatele má tento způsob nabídky zásadní význam

PODLE LETÁKŮ NEJČASTĚJI NAKUPUJÍ STŘEDOŠKOLÁCI, OBYVATELÉ VĚTŠÍCH MĚST A STARŠÍ GENERACE. PŘI STÁRNUTÍ ČESKÉ POPULACE JE TO ZŘEJMĚ SPRÁVNÁ CESTA

K OSLOVENÍ SPOTŘEBITELE.

Cedule vyzývající kolportéry nabídkových letáků, aby své zásilky nedávali do schránek, a vedle poštovní schránky přetékající týmiž letáky - to je velmi častý obrázek. Proč obchodníci investují do jejich tištění a rozšiřování? Zřejmě proto, že se jim to vyplatí. Jinak by nejspíš vloni neutratili za tento typ komunikace se zákazníkem odhadem 7,5 miliardy korun, což je téměř tolik jako investice do televizních reklam. A to jde jen o přímé výdaje bez nákladů souvisejících se slevami, které letáky nabízejí. Podle projektu Retail Leaflet Annual Report společnosti Incoma Research jsou na letácích u potravin uváděny slevy z původních cen kolem deseti až dvaceti procent. Deklarované slevy nepotravinářského zboží jsou zpravidla větší. Kolísají mezi dvanácti až padesáti procenty. Z rychloobrátkového zboží se na letácích objevují nejčastěji nápoje. Největší prostor jim ve svých letácích věnují hypermarkety. V rámci nealkoholických nápojů obchodníci nejčastěji na letácích nabízejí sycené limonády, hlavně Coca-Colu. Mezi alkoholickými nápoji jednoznačně vede víno. Na druhém místě je pivo, nejčastěji Gambrinus a Radegast. Druhou nejčastěji nabízenou subkategorií potravin na letácích je maso. Více je touto formou inzerují hypermarkety a supermarkety než diskontní prodejny. Ty se zaměřují hlavně na koloniál, mléčné výrobky a cukrovinky.

NEJAKTIVNĚJŠÍ JE MAKRO N ejaktivnějším promotérem většiny potravinových kategorií je Makro. Mezi hypermarkety vede Globus, mezi supermarkety Delvita a v rámci diskontních prodejen Norma. Jednotlivé typy obchodů se ve svém přístupu k letákové komunikaci se spotřebitelem liší. Zásadní odlišností hypermarketů a supermarketů od diskontních prodejen je širší zaměření na čerstvé potraviny - ovoce, zeleninu, pečivo. N aproti tomu diskonty inzerují v letácích více trvanlivých potravin - konzervované maso, ovoce a zeleninu, trvanlivé pečivo. Hypermarkety se ve svých letácích na rozdíl od ostatních prodejen více specializují na alkohol, čokoládu, oleje, hotová konzervovaná a mražená bramborová jídla. Supermarkety se odlišují silnější propagací upraveného a čerstvého masa, nealko nápojů, sušenek a oplatek, majonéz a hotových mražených potravin. Diskonty se ve svých letácích zaměřují více než hypermarkety a supermarkety na trvanlivé mléko, kávu a čaj, bonbony, pochutiny, přísady a zmrzliny. ŽENY HLEDAJÍ SLEVY**

A kdo podle letáků nakupuje? Častěji si je prohlížejí ženy než muži (a také podle nich více nakupují.) Tendence nakupovat podle letáků pak roste s věkem. V populaci od 15 do 29 let přiznává nákup podle letáku 27 procent dotázaných. Ve věkové kategorii 60 až 69 let podle nich nakupuje 35 procent oslovených. Vysokoškoláci a lidé se základním vzděláním tvrdí, že si letáky často prohlížejí, ale moc podle nich nenakupují. Hlavními zákazníky, kteří se nechávají k nákupu inspirovat touto formou propagace, jsou středoškoláci. Častěji se přirozeně nechávají letáky ovlivnit obyvatelé větších měst, protože mají také k dispozici hustší obchodní síť.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Návod: 4 a více kroků, jak založit svůj vlastní stát
Potřebuje Fed skutečně snižovat svoji bilanci?
Porovnání cen másla v roce 1985 a 2017. Proč stojí máslo 50 Kč?
Adopce vs. pěstounská péče: svěří vám úřady dítě do péče?
Proč je v Česku drahé volání?
Auta
Tento Mercedes třídy E nevypadá na to, že by měl víc koní…
Revoluce? Už dnes si můžete objednat auto na solární pohon. Stojí 400 tisíc a ujede 30 km
Range Rover Velar nadchne už svým vzhledem. Ale tím to nekončí [první dojmy a velká galerie]
Španělský sourozenec Škody Kodiaq se bude jmenovat Donosti, Aran nebo Teide
Reálná spotřeba Bugatti Chiron? Není tak strašná, jak by se mohlo zdát
Technologie
Asus Lyra: Wi-Fi bez kompromisů (uživatelská recenze)
Cnews FM: S historicky prvním hostem o Firefoxu a Mozille [podcast]
Kompletní parametry Skylake-X s 12 až 18 jádry jsou venku. Takty mají překvapivě vysoko
LibreOffice 5.4 vyšel ke stažení. Generuje menší dokumenty a kvalitnější PDF
Na podzim skončí podpora Windows 10 v1511. Toto vydání už skoro nikdo nepoužívá
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít