Menu Zavřít

Do konce roku jsme v klidu

22. 10. 2008
Autor: Euro.cz

Faktický dopad finanční krize na své podnikání očekávají malí a střední podnikatelé až v příštím roce.

Podle průzkumu Profitu se nejvíce obávají zdražení bankovních úvěrů a poklesu zakázek.

Aktuálně většinu domácích firem světová finanční krize příliš nebolí. „Zatím je to taková bublina. Banky nekrachují, úvěry a jejich podmínky jsou letos zajištěné a spotřeba domácností se dosud nijak výrazně nesnížila,“ popisuje současný stav ekonomka Jitka Součková. „Ale s napětím čekáme, jaké podmínky nám nabídnou odběratelé na příští rok – především ti ze zahraničí,“ neskrývá obavy šéf českobudějovické Madety Milan Teplý. Mlékárenská firma z jihu Čech vyváží sušené mléko a syrovátku hlavně do arabských zemí a v posledních měsících prodělává kvůli krizi a nepříznivému kurzu koruny kolem 20 milionů korun měsíčně.

Rok 2009: opatrné investice

Výrobce kosmetiky pro špičkové hotely Pacific Direct pověsil kvůli krizi své investiční plány definitivně na hřebík. Zahraniční hotelové řetězce podle něj již rozjíždějí krizové plány a budou šetřit. „Nebudeme zde již stavět další areály jako skladové haly a výrobní části,“ prohlašuje Martin Samek, ředitel společnosti Pacific Direct. Firma se sídlem ve Velké Británii a jednou z továren v Holicích na Pardubicku tak dala vale investicím minimálně ve výši 25 milionů korun. Nedávno zde přitom postavili novou výrobní halu za 80 milionů korun. Část produkce se přesune do Číny.

„Máme tam výrobu stejného sortimentu, která je pro dolarové trhy výhodnější,“ hodnotí možnosti Samek. Nižší objem investic v následujících letech plánuje také česká pobočka americké společnosti Westvaco. Výrobce potištěných obalů ze Svitav postavil novou výrobní budovu už v roce 2007 částkou přibližně 300 milionů korun. „Nyní půjde zhruba o 40 milionů korun ročně na doplnění strojů,“ říká generální ředitel Tomáš Vavera. Podnik z 80 procent exportuje, a to především do států Evropské unie. „Zatím se ale nic neděje, poptávka po našich výrobcích je,“ dodává. Podniky mají dohodnuté exportní zakázky většinou do konce roku, o dalším osudu a případných ztrátách trhů se rozhodne v blízké době.

Lidé zatím nákupy neomezují

Internetový maloobchod většinou bývá první, který nezájem spotřebitelů pocítí. „Zatím se to ale neděje,“ říká Petr Palas ze společnosti Kentico Software. Češi navíc přes internet nakupují zejména spotřební elektroniku a kvůli přechodu na digitální vysílání rozhlasu a televize mají tyto obchody zájem klientů zajištěny.

„Čekáme, že krize na nás dopadne spíš v příštím roce, až budeme obnovovat provozní nebo investiční úvěry. Jestli peníze podraží, asi investice přehodnotíme,“ uvažuje obchodní ředitel jablonecké společnosti Miton Milan Zemánek.

Severní Čechy jsou přitom jedním z regionů, kde světovou krizi bedlivě sledují. Sídlí zde totiž velké množství subdodavatelů pro české i světové automobilky. Řada z nich už začala omezovat výrobu (více v Profitu č. 41/2008). „Už se snižuje počet objednávek, které naši výrobci dostávají ze zahraničí. Jedná se hlavně o subdodavatele pro automobilový průmysl,“ říká předseda Asociace exportérů Jiří Grund (na obrázku).

Šetřit se bude všude

Podle Grunda se dá očekávat pokles poptávky zejména v Německu a Francii, kam přitom směřuje značná část českého exportu. „Začíná velký tlak na ceny, všude se bude šetřit,“ souhlasí Jan Motlík, šéf Okuly Nýrsko, výrobce plastových výlisků pro vozidla.

„Kromě dodavatelů pro automobilový průmysl krizi pocítí i tuzemští skláři, textilní firmy či chemické podniky,“ myslí si Grund, který je dlouhodobým zastáncem myšlenky, aby stát exportéry aktivně podporoval.

Na koho finanční krize už skutečně tvrdě dopadla, jsou textiláci. Samozřejmě to je závěr dlouhodobého vývoje silné asijské konkurence a nepříznivého vývoje kurzu koruny. Minulý týden uzavřela továrnu společnost Slezan ve Starém Městě na východní Moravě. „Už vážně nejsme schopni konkurovat,“ komentuje zánik provozu personální ředitel Luděk Korč. Slezan přitom na Uherskohradišťsku vydržel jen o necelé tři měsíce déle než konkurent, OP Prostějov.

BRAND24

Češi na krizi mohou i vydělat

„Čeští subdodavatelé by ale mohli na probíhající krizi vyzrát,“ tvrdí optimisté. V minulém období vyráběly české automobilky podle analytika Raiffeisenbank Aleše Michla nad své poměry. O auta vyrobená v Česku by mohl nyní být naopak větší zájem. „Máme natolik chytré manažery, že to evropské zpomalení spíše využijí ve svůj prospěch. Uvidíme, jak dopadne rozjezd a odbyt Hyundai,“ míní Michl.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).