Article, show

Do Evropské unie půjdeme s lehčími pytli

23. června 2003, 00:00 - Dušan Šrámek
23. června 2003, 00:00

Stavební firmy čeká významná změna. Od počátku letošního roku platí totiž vládní nařízení, podle kterého se má na stavbách postupně přecházet na používání pouze čtvrtmetrákových pytlů s cementem či vápnem. ČR tak musí reagovat na požadavky EU.

Nosit cement nebo vápno na zádech už nebude taková fuška

Stavební firmy čeká významná změna. Od počátku letošního roku platí totiž vládní nařízení, podle kterého se má na stavbách postupně přecházet na používání pouze čtvrtmetrákových pytlů s cementem či vápnem. ČR tak musí reagovat na požadavky EU.

Ruční zvedání a přenášení těžkých břemen ročně způsobuje množství úrazů páteře. Proto se EU v roce 1990 rozhodla upravit tuto oblast v rámci ochrany bezpečnosti práce. Direktiva byla včleněna do českého práva loni. Od letošního roku platí příslušné vládní nařízení, které chrání pracovníky před přetěžováním při manipulaci s těžkými předměty, a to i muže. Dosud totiž normy na váhu břemen chránily pouze ženy. Jedním z odvětví, které norma poznamená co nejcitelněji, je stavebnictví. Doposud bylo běžné, že se na stavbách manipulovalo až s padesátikilovými pytli. To sice norma neruší, zavádí však definici „občasné zvedání a přenášení“, což znamená, že padesátikilová břemena mohou nosit pracovníci pouze maximálně půl hodiny za celou osmihodinovou směnu. Lze ale těžko při případném úrazu prokázat, jak dlouho pracovník padesátikilogramové pytle nosil. Stavební firmy by proto měly ve vlastním zájmu přecházet na poloviční váhy. Na tuto váhu pytlů, tedy 25 kilogramů, přešla již řada západních států, včetně sousedního Rakouska či Německa, ale i Polsko. Na Slovensku je poměr mezi dvaceti pěti kilogramovými pytli a pytli o hmotnosti padesát kilogramů půl na půl. V ČR se pytle s cementem a vápnem v hmotnosti dvacet pět kilogramů dodávají pouze do supermarketů, odkud je berou spíše domácí kutilové než stavební firmy. O tom svědčí i rozsah produkce, kdy supermarkety tvoří pouze deset procent trhu s pytlovanými stavebními substráty. Změna v hmotnosti vyráběných pytlů se dotkne vedle stavebních firem i cementáren a vápenek. Tlak odběratelů, tedy stavebních firem, je bude nutit k plnění pytlů s poloviční hmotností. Úpravy si ale vyžádají i mnohé náklady, které bude představovat změna technologie plnění a větší spotřeba papíru. Poklesne ale úrazovost s často komplikovanými následky, provázené případnými žalobami za utrpěné zdravotní následky.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Papíry jsme jim nevytiskli aneb o reálném založení chovné stanice
Připojištění na dovolenou? Nutnost, nebo zbytečnost?
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Auta
Škoda odstartovala sériovou výrobu modelu Karoq. První…
První autonomní Kamaz bude nasazen během fotbalového mistrovství
Po Francii chce prodej aut se spalovacím motorem zakázat také Velká Británie
Galerie na středu: Na tyto tříválce vám nestačí ani půl milionu
Německo chce neupraveným autům z aféry Dieselgate odebrat registraci
Technologie
Podoba referenčního Radeonu RX Vega je venku. AMD ho chce stavět proti GTX 1080
Ransomware v posledních dvou letech vydělal přes 25 milionů dolarů
Chrome 60 lepí 40 děr a podporuje Touch Bar na nových Macboocích Pro
Core i7-8700K má prý turbo 4,7 GHz. I při zátěži šesti jader může běžet nad 4 GHz
Web si oddychne. Adobe plánuje ukončit vývoj a podporu a Flashe v roce 2020
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít