Do ciziny od května jen s eurolicencí

08. března 2004, 00:00 - DAVID HAVLÍK, reportér ČT david.havlik@czech-tv.cz
08. března 2004, 00:00

ČEŠTÍ AUTODOPRAVCI BUDOU POTŘEBOVAT V EVROPSKÉ UNII ZVLÁŠTNÍ POVOLENÍ "EUROLICENCI" - DOKLAD BEZ NĚHOŽ NEMOHOU V UNII PODNIKAT. KDO HO NEBUDE MÍT, NESMÍ PO PŮLNOCI 1. KVĚTNA VYJET ZA HRANICE.

Včasné vydání tisíců povolení mají zajistit brigádníci ČEŠTÍ AUTODOPRAVCI BUDOU POTŘEBOVAT V EVROPSKÉ UNII ZVLÁŠTNÍ POVOLENÍ „EUROLICENCI“ - DOKLAD BEZ NĚHOŽ NEMOHOU V UNII PODNIKAT. KDO HO NEBUDE MÍT, NESMÍ PO PŮLNOCI 1. KVĚTNA VYJET ZA HRANICE. Eurolicence je doklad, který nahradí v současné době používaná zahraniční vstupní povolení. Bude opravňovat k provádění bilaterálních, tranzitních či třetizemních přeprav na území členských států Evropské unie. V silniční dopravě u nás podle ministerstva dopravy (MD) podnikalo v roce 2002 přes sedmdesát tisíc firem, z toho přes šest tisíc ve veřejné a 63 tisíc v nákladní dopravě. Nejméně třicet tisíc z nich jezdí pravidelně do ciziny, uvádí profesní sdružení dopravců Česmad Bohemia. Ti všichni budou potřebovat eurolicence. Autodopravcům je budou vydávat krajské úřady. „Ministerstvo dopravy nechalo vytisknout formuláře vycházející z počtu koncesí pro mezinárodní silniční dopravu, provozovaných vozidel a stanovené rezervy. V případě potřeby budou další průběžně dotištěny. Znamená to, že každý autodopravce, který o eurolicenci požádá, získá požadované doklady,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Ludmila Roubcová. JEN PRO FINANČNĚ ZPŮSOBILÉ

Autodopravci mohli o eurolicence žádat už od začátku března. Žadatel musí prokázat, že je finančně způsobilý. Tedy, že má dostatek peněz na poskytování přepravních služeb. Musí mít dobrou pověst, což znamená, že je bezúhonný a v posledních pěti letech nepřišel o živnostenské povolení. Poslední podmínkou je odborná způsobilost. Musí mít všechna oprávnění azkoušky k podnikání v silniční dopravě. Jinak jeho žádost úřad nevyřídí. „Pokud vím, tak jsme už tiskopisy od Ministerstva dopravy dostali. Jejich hromádky jsem viděl na příslušném odboru, ale nenapadlo mě kontrolovat, jestli jich máme dostatek. Předpokládám, že na území Jihomoravského kraje překročí počet žádostí o eurolicence deset tisíc,“ říká radní Jihomoravského kraje, odpovědný za dopravu, Jaroslav Pospíšil. Dodává, že povolení k provozování silniční dopravy má vkraji šest a půl tisíce podnikatelů. Podle radního se však dá předpokládat, že o licence budou žádat i ti, kteří dosud v mezinárodní dopravě nepodnikali. “ Při běžném obsazení úřadu není možné vydávání až deseti tisíc eurolicencí zvládnout. Přibrali jsme proto brigádníky a kdyby se ukázalo, že to nezvládáme, tak prodloužíme úřední hodiny. Můžu však zaručit, že povolení vydáme každému do patnácti dnů od podání žádosti. Tak, jak nám to ukládá zákon,“ ubezpečuje Pospíšil.

EUROLICENCE NEMÁ PEVNOU CENU

Za vydání eurolicence budou autodopravci platit. Stanovení ceny je plně v kompetenci dopravních úřadů jednotlivých krajských úřadů. Ministerstvo krajům žádnou částku nedoporučilo. Potvrdil to i mluvčí Česmadu Bohemia Martin Felix. Poplatek by podle něj měl odpovídat nákladům spojeným s vydáním eurolicence. „Tedy za jednu eurolicenci asi 200 korun a pak 50 korun za každé další vozidlo. Myslíme si, že je to cena přiměřená. Pokud se jí krajské úřady budou držet, nevidíme v tom problém. Samozřejmě, že by bylo lepší, kdyby byla jednotná, aby autodopravci nemuseli řešit, že v některém kraji je to dražší a někde zase levnější. Pokud se rozdíly nebudou pohybovat vřádech, myslíme si, že to nebude problém. Zatím nemáme signály, že by někde uvažovali o rapidním zdražování,“ říká Martin Felix.

POVOLENÍ NEPODLÉHAJÍ:

* Přeprava zboží motorovými vozidly, jejichž celková hmotnost, včetně celkové hmotnosti přípojného vozidla, nepřesahuje 6 t nebo jejichž užitečná hmotnost, včetně užitečné hmotnosti přípojného vozidla, nepřesahuje 3,5 t.

* Přeprava poštovních zásilek v rámci veřejné služby.

* Přeprava poškozených nebo havarovaných vozidel.

* Přeprava léků, zdravotnických přístrojů a vybavení, jakož i dalšího materiálu pro poskytování pomoci v naléhavých případech (zejména při živelních pohromách).

* Přeprava vlastního zboží z podniku do podniku, vlastními motorovými vozidly, řízenými vlastními zaměstnanci podniku.

Zdroj: Ministerstvo dopravy

KDO MUSÍ MÍT EUROLICENCI ?

„Kdo provozuje na území států Evropského společenství silniční motorovou dopravu nákladní mezinárodní vozidly, jejichž celková hmotnost přesahuje 6 tun nebo jejichž užitečná hmotnost přesahuje 3,5 tuny nebo silniční motorovou dopravu osobní mezinárodní autobusy, musí mít licenci Evropského společenství.“ (Dále jen „eurolicence)“.

Pramen: §33 zákona

č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě

KONTROLU MAJÍ ZAJISTIT OPISY

Platnost eurolicence je pět let. Autodopravce obdrží jeden originál a tolik úředních opisů, kolik má vozidel. Ať vlastních, nebo která provozuje na základě smlouvy o pronájmu nebo leasingu. Opisy eurolicence musí mít autodopravce pro případ kontroly ve vozidle. Na dopravním referátu krajského úřadu se také dozví, jak postupovat v případě, že eurolicenci nebo její opis ztratí nebo poškodí. Informace může najít i na internetových stránkách krajských úřadů. Tak jako v případě webu Jihomoravského kraje, kde se může dočíst: „V případě poškození či ztráty originálu eurolicence nebo jejího opisu požádá autodopravce o vydání duplikátu. V žádosti vrátí poškozený dokument nebo doloží úřední doklad o jeho zcizení.“ Pokud se autodopravce dostane do finančních potíží a zmenší svůj vozový park, musí dopravnímu úřadu vrátit opisy eurolicencí od všech vozidel, která už nepoužívá k podnikání. Při nedodržení těchto a výše uvedených povinností se vystavuje nebezpečí, že přijde o povolení k provozování živnosti.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče