Do Ameriky a zpět

24. října 2005, 00:00 - DANA RYBÁKOVÁ
24. října 2005, 00:00

HISTORIE Franšízový systém se osvědčil nejdříve v USA, odkud se rozšířil do desítek zemí. V Evropě je nejoblíbenější v Británii, Německu a zemi svého prapůvodu - Francii.

HISTORIE Franšízový systém se osvědčil nejdříve v USA, odkud se rozšířil do desítek zemí. V Evropě je nejoblíbenější v Británii, Německu a zemi svého prapůvodu - Francii.

Franšíza pochází ze středověké Francie, kde nejdříve znamenala osvobození od daní či cel. Od sedmnáctého století pak znamenala privilegium k výrobě nebo obchodu, které uděloval feudál.

Další stopu franšízingu lze nalézt v 60. letech devatenáctého století v Americe. Tam jej využila firma Singer Sewing Machine Company při prodeji šicích strojů.

Moderní franšízing pak zahájil éru počátkem minulého století v USA, kde začaly vznikat sítě distributorů automobilů, provozovatelů čerpacích stanic, drugstorů a motelů.

Opravdový rozkvět pak přišel po druhé světové válce, kdy se tato forma podnikání v USA zabydlela v oblasti služeb v hotelnictví, restauracích a hlavně v rychlém občerstvení. Charakteristické je intenzivní využívání značek. Ve Spojených státech zůstal populární i takzvaný výrobkový franšízing (například Coca-Cola). Ropná recese v sedmdesátých letech přinesla potíže mnoha malým a středním firmám a jejich řešením se stal právě franšízing. V současnosti je podle údajů z České asociace franšízingu v USA přibližně 1500 těchto sítí či značek a zhruba 760 tisíc poboček. Zaměstnává asi 9,7 milionu lidí.

V Evropě je toto podnikání nejpopulárnější v Německu, Franci a Velké Británii. Existují dvě základní kategorie franšízingu - jedna se týká prodeje výrobku, druhá, která bývá zastoupena silněji, se orientuje na poskytování služeb.

Ve Francii vznikla první novodobá franšíza už v roce 1927. Šlo o síť pro výrobu pletací vlny Pinguin. Rozšířenější je tu franšízing založený na prodeji výrobků než na službách. Nejvýznamnějším oborem je trh s textilem, na který připadá třicet procent. Ve službách zabírá také třicetiprocentní podíl a jedenácti procenty se podílí v hotelnictví a gastronomii. Největší hotelovou sítí je skupina Accor, kterou známe i v tuzemsku. V roce 2003 existovalo ve Francii více než 700 sítí a na 33 tisíc příjemců.

Podíváme-li se do Rakouska, zjistíme, že i tam se franšízingu daří. Prosazovat se začal v osmdesátých letech a od roku 1990 zaznamenává ročně osmiprocentní přírůstky nově vzniklých systémů. Vedou poskytovatelé služeb, následuje obchod. Dále móda, textil, zpracování kůže, za nimiž se s velkým odstupem uplatňuje gastronomie a řemeslné obory. Podle údajů české asociace bylo v Rakousku koncem roku 2002 celkem 330 těchto systémů s více než 4700 franšízanty.

Franšíza by se v Rakousku rozvíjela svižněji, jenomže podnikatelé se potýkají s restriktivními ustanoveními živnostenského zákona. Franšízant totiž často potřebuje k podnikání hned několik živnostenských listů.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče