Disney: Když si přejete nováčka

11. června 2008, 14:07 - Ronald Grover
11. června 2008, 14:07

Steamboat Ventures, fond rizikového kapitálu společnosti

Celý podtitul: Steamboat Ventures, fond rizikového kapitálu společnosti Walt Disney orientovaný na média, v tichosti pečuje o podnikatele

Společnost Walt Disney dokáže rozproudit jeden z nejlépe šlapajících marketingových strojů k propagaci svých snímků Hannah Montana nebo High School Musical. Avšak když přijde řeč na jeden z nejnovějších zdrojů jeho zisku, fond Steamboat Ventures, mediální gigant ubírá na publicitě. Se sídlem v neurčité budově dvě míle od ústředí Disneyho v Burbanku pečuje tato 575milionová firma rizikového kapitálu v tichosti o 25 začínajících společností. Agresivně se přitom snaží zasít nové myšlenky.
Disney se nechala inspirovat u technologických společností typu Intelu či Qualcommu a v roce 2000 rozjela vlastní fond, jehož cílem bylo najít rozvíjející se podnikatele a produkty v oblasti médií. Načasování však nebylo nejlepší. Všude se rozvíjely nové a nové internetové firmy. Nicméně Disney se zaměřil na zvuk a tento směr nyní jeho konkurenti z oboru následují. Společnost NBC Universal v minulém roce nastartovala podobný projekt, jehož hodnota se v dubnu vyšplhala na miliardu z původních 250 milionů USD. „Média se stala horkou půdou,“ říká Paul Kedrosky, senior partner mozkového trustu Kauffman Foundation, „Disney se tam pouze dostal jako první.“
Tento fond pojmenovaný po kresleném seriálu s Mickeym Mousem z roku 1928 Steamboat Willie funguje jako tradiční fond rizikového kapitálu. John Ball, který měl kdysi v konglomerátu Disneyho na starost rozvoj, nyní objíždí spolu se svým týmem konference a tráví čas u telefonu hledáním začínajících mediálních firem se slibnými produkty, technologiemi nebo službami v USA a v Číně. Do jednotlivých projektů jsou připraveni nalít dva až patnáct milionů dolarů. Když se rozhodnou investovat, jeden člen týmu se často stane členem rady společnosti nebo připravuje návrhy na najímání lidí. Po nákupu části Move Networks v loňském roce nutil fond Steamboat tuto úspěšnou firmu zaměřenou na vysílání po webu k tomu, aby si najala nového finančního ředitele. A ona tak učinila.
Svojí podobou si Steamboat udržuje velký odstup od matky a zachovává si vlastní právnické a PR týmy. Ačkoliv šéfové Disneyho mají v šestičlenném výboru fondu převahu, včetně výkonného ředitele Disneyho Roberta Igera a finančního šéfa Thomase Staggse, ještě se nestalo, že by nějaký investiční návrh zamítli. „Rozhodli jsme se, že chceme-li se dostat do byznysu rizikového kapitálu, musíme to udělat způsobem, který vypadá, voní a chová se jako disciplinovaný rizikový kapitalista,“ říká Ball. Zjednodušeně přeloženo to znamená, že členové týmu, kteří dostávají procenta z výnosů fondu, mají mít volnost, aby mohli přeskočit plot, aniž by je Disney příliš omezovala.

DOBŘÍ V OTEVÍRÁNÍ MOŽNOSTÍ Samozřejmě, být součástí společnosti Disney má své výhody. Steamboat někdy naťukne šéfy Disneye, aby pomohli nacházet investiční příležitosti. To je přivedlo k lidem ze zábavních parků, kteří jim pomohli koupit firmu Pure Digital Technologies, jež vyrábí digitální fotoaparáty na jedno použití. Disney také použil hit své televizní stanice ABC Ošklivka Betty k propagaci jedné z investic Steamboatu - internetové stránky Scrapblog určené k vytváření obrázkových alb. „Jsou opravdu dobří v tom, že pro vás otevírají možnosti,“ říká Michael Yavonditte, bývalý výkonný šéf onlinové reklamní společnosti Quigo Technologies, dalšího člena holdingu.
Ale ne vždy to šlo takhle snadno. Fond například prodělal na firmě PhotoTLC zabývající se obnovou fotografií. Letos v březnu ji musel zavřít. Loni v říjnu pak přistřihl křídla společnosti Industrious Kid. S jejím vedením se nemohl shodnout na tom, kolik bude její sociální síť na webové stránce imbee.com prodávat propagačních předmětů. Technologická firma totiž nechtěla být příliš komerční.
Přesto se zdá, že úspěchy dosud svým počtem převyšují selhání. Disney říká, že to dělá 37 milionů USD na odhadovanou šestimilionovou investici do firmy Quigo, kterou koupil loni v listopadu společnost AOL. Steamboat také vydělal na akciích výrobce plochých obrazovek Iridigm Display; celá společnost byla prodána Qualcommu za 188 milionů USD. První 75milionový fond Steamboatu očekává podle jemu blízkých zdrojů celkový výnos nejméně 150 milionů. Ve světě fondů rizikového kapitálu jde o průměrný výnos. Na fond, který začínal v hlubinách posledního propadu, však není nikterak špatný. A jak se to často děje s kasovními trháky, Disney neváhá a chystá pokračování. Již nalévá peníze do dvousetmilionového fondu v USA a plánuje další, jenž bude zaměřený na Evropu.

Tabulka
575 milionů USD
představuje majetek Steamboat Ventures, vzrostl přitom z 75 milionů USD v roce 2000
Premen: Walt Disney

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče