Diskriminace zákazníků?

15. ledna 2009, 00:00 - Petra Sýkorová
15. ledna 2009, 00:00

Jeli jsme s manželkou a jednoročními dvojčaty nakupovat do Makra.

Protože jsme k dětem nesehnali hlídání, museli jsme je vzít s sebou. Tam jsme však zažili šok, protože nás s nimi vykázali ven, že tam děti nesmějí! Takže jsme tím ztratili spoustu času, nepočítaje výdaje za benzín a podobně. Zajímalo by mne, zda je možné takové jednání posoudit jako diskriminaci, a pokud ano, tak jak je možné se vůči němu bránit.

Václav Kučera

Zakazovat vstup do hypermarketu rodičům s dětmi by bylo za určitých okolností možné posoudit jako nerovné zacházení se zákazníkem na základě rodičovství. K tomuto názoru se kloní i Sdružení obrany spotřebitelů. Takové jednání je pak možné posoudit jako diskriminaci, kterou zakazuje § 6 zákona o ochraně spotřebitele (č. 634/1992 Sb.).

Ve vašem případě jste ale nebyl běžným zákazníkem-spotřebitelem, ale zákazníkem-podnikatelem. Zákon o ochraně spotřebitele se tudíž na vámi popsanou situaci nevztahuje. Chrání totiž pouze spotřebitele, zatímco v Makru nakupují pouze podnikatelé (jedná se o velkoobchod pro podnikatele). Vztahy, které vznikají mezi nakupujícími a Makrem jsou tedy obchodněprávního charakteru. Oběma stranami smluvního vztahu jsou podnikatelé. A těm, na rozdíl od vztahů s běžnými spotřebiteli, dávají zákony mnohem více prostoru. Spotřebitelé jsou na rozdíl od podnikatelů obecně považováni za slabší smluvní stranu, kterou je třeba chránit zákonem. Podnikatelé si naopak mohou své vztahy upravit do značné míry svobodně – smlouvou.

Každý, kdo se chce stát zákazníkem Makra, musí nejdříve podepsat souhlas s jeho obchodními podmínkami. Mezi ty patří i následující ustanovení: „Společnost si ve svých velkoobchodních střediscích vyhrazuje právo odmítnout zejména z bezpečnostních důvodů přístup dětem mladším dvanácti let.”

Kdybyste však nakupoval v běžné prodejně jako zákazník-spotřebitel, bylo by možné podobný přístup prodejce vyhodnotit jako zakázanou diskriminaci. Mezi „klasické“ diskriminační důvody patří kromě pohlaví, rasy či věku i rodinný stav. Pokud by však měl prodávající pro své jednání nějaký rozumný důvod – třeba nebezpečí úrazu, které malým dětem hrozí v jeho provozovně, patrně by se zakázané diskriminace nedopustil. Jeho jednání i důvody, které jej k němu vedly, by však mohla přezkoumat Česká obchodní inspekce.

Petra Sýkorová Profit

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kde vám zítra za vysvědčení dají slevu nebo dárek?
Kolik si koupíte za 1000 Kč na dovolené v Turecku nebo v Chorvatsku?
10 věcí, které by měl OSVČ znát o placení zdravotního pojištění
Hypotéky jsou více regulované a dražší, přesto zájem o ně roste
Co je třeba mít při silniční kontrole u sebe, abyste nedostali pokutu?
Auta
Totálka do šrotu? Kdepak. Z těchto vraků dělají v Rusku…
Pouštní supersport Zarooq SandRacer 500 GT jde do výroby. Stojí přes 10 milionů
Galerie: Range Rover nafocený na nejhezčích místech Severní Ameriky. Pokochejte se
BMW chystá ostré SUV X3 M jako soupeře pro Porsche Macan Turbo
Renault-Alpine A110 vypadá při testování na Nordschleife docela schopně
Technologie
iPhone slaví 10 let. Na svět přišel bez MMS, Javy, Flashe, GPS i videa
Potvrzeno: Samsung chystá duální foťák a okopíruje přitom princip od Huawei
Laserový projektor od Xiaomi vykouzlí 150palcový obraz jen 50 cm od stěny
NAND Flash se zápisem QLC je skutečností. Toshiba ji začíná vyrábět, jeden čip má 96 GB
Virtuál Kaktus zruší FB zdarma i zpomalené surfování. Data ale budou levnější
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít