Diskonty už předběhly supermarkety

24. července 2006, 00:00 - (pk, čtk)
24. července 2006, 00:00

MALOOBCHODNÍ TRENDY Diskontní prodejny již v tvrdém souboji o českého zákazníka předběhly supermarkety, které v 90. letech tuzemskému trhu dominovaly. Největší oblibě se ale stále těší hypermarkety. Supermarkety, které byly prvními mezinárodními řetězci v České republice, ztratily od 90.

MALOOBCHODNÍ TRENDY Diskontní prodejny již v tvrdém souboji o českého zákazníka předběhly supermarkety, které v 90. letech tuzemskému trhu dominovaly. Největší oblibě se ale stále těší hypermarkety. Supermarkety, které byly prvními mezinárodními řetězci v České republice, ztratily od 90. let téměř polovinu svých věrných zákazníků. Naopak diskonty dokázaly jejich počet zdvojnásobit. Vyplynulo to z nejnovějšího průzkumu společností Incoma Research a GfK Praha. Zatímco supermarkety v květnovém průzkumu jako hlavní nákupní místo potravin uvedlo 16 procent českých domácností, tak do diskontů chodí nakupovat již 22 procent lidí. „Hlavním nákupním místem českých domácností jsou sice stále hypermarkety, které ale již nezažívají tak prudký růst jako kolem roku 2000. V posledních letech jejich preference spíše stagnují, přestože se jejich celková prodejní plocha meziročně zvýšila o 17 procent,“ říká Zdeněk Skála ze společnosti Incoma Research. Hypermarkety nyní jako hlavní nákupní místo potravin preferuje 39 procent domácností. POKLES POČTU MALÝCH OBCHODŮ SE ZPOMALIL

Podle průzkumu se výrazně zpomalil pokles počtu nezávislých obchodníků a spotřebních družstev. Tyto menší prodejny stále zůstávají hlavním nákupním místem potravin pro každou pátou českou domácnost. Malé samoobsluhy a pultové prodejny jsou nejvíce využívané v Pardubickém kraji a na Vysočině. Hypermarkety jsou nejčastěji zmiňovaným hlavním nákupním místem v osmi krajích, jejich pozice je nadprůměrná v Ústeckém a Moravskoslezském kraji. Diskonty se staly hlavním nákupním místem pro nejvíce domácností ve Středočeském, Plzeňském, Královéhradeckém a Libereckém kraji. Supermarkety mají lepší pozici v Praze a Jihočeském kraji, přesto však v preferencích zůstávají až za hypermarkety. POMŮŽE ZMĚNA STRATEGIE? Supermarkety by podle odborníků mohly cenové válce hypermarketů a diskontních prodejen čelit pomocí změny své obchodní strategie, která by místo nízké ceny měla preferovat pohodlný nákup. Podle průzkumů lidem vadí hlavně přeplněné obchody, pomalé nákupy, fronty u pokladen či špatná dostupnost prodejen. Úroveň cen je - alespoň podle údajů, uvedených lidmi při dotazování - až na spodních místech tohoto žebříčku. Některé supermarkety proto „jdou“ blíže nakupujícím a otevírají nové obchody přímo v centrech měst. Jsou sice menší, ale zaměřují se více na zboží každodenní spotřeby a rostoucí poptávku po zdravé výživě. Větší důraz proto kladou například na pečivo, mléčné výrobky či ovoce. DO MENŠÍCH MĚST Obchodní řetězce v Česku již delší dobu svádějí o zákazníky neúprosnou cenovou válku. Provozovatelé hypermarketů se kvůli nasycenosti tuzemského trhu stále častěji ve svých expanzních plánech zaměřují i na menší města, která dosud byla doménou levných diskontních prodejen. Nájemci prodejen v některých obchodních centrech jsou rozladěni, že návštěvnost zdaleka nedosahuje očekávaných hodnot. Zlobí se hlavně na vedení těchto areálů, že s malým zájmem veřejnosti nic nedělá a údajně málo investuje do reklamy (podrobněji v Profitu č. 21/2006). Nejnovějším příkladem nesplněného očekávání je pražské centrum Novodvorská Plaza, otevřené letos v březnu. Developerská společnost Plaza Centers Europe se již dohodla na jeho prodeji s francouzskou společností Klépierre. „Tento krok nám umožní soustředit se více na stávající projekty v Plzni, Liberci a Opavě,“ říká ředitel Plaza Centers Czech Republic Tal Ben Yehuda. Výstavba zábavně-obchodního centra v Plzni má přitom již velké zpoždění (viz Profit č. 19/2006). Experti proto očekávají, že tvrdý konkurenční boj přiměje k odchodu z Česka další velké obchodní řetězce. Loni se z Česka stáhla společnost Julius Meinl, jejíž obchody koupil Ahold. Letos české prodejny německého řetězce Edeka a francouzské maloobchodní skupiny Carrefour koupil britský řetězec Tesco. |HLAVNÍ NÁKUPNÍ MÍSTO POTRAVIN **39 % hypermarkety 22 % diskontní prodejny 20 % menší prodejny 16 % supermarkety  3 % jiné |

Pramen: Incoma Research a GfK Praha, květen 2006

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče