Diskontní prodej v potravinách posílí

15. září 2003, 00:00 - (dr)
15. září 2003, 00:00

ČEŠTÍ ZÁKAZNÍCI NAKUPUJÍ STÁLE VÍCE POTRAVINY V DISKONTNÍCH A VELKOPLOŠNÝCH PRODEJNÁCH A STÁLE MÉNĚ CHODÍ DO SUPERMARKETŮ, NEMLUVĚ JIŽ O MALÝCH PRODEJNÁCH.

ČEŠTÍ ZÁKAZNÍCI NAKUPUJÍ STÁLE VÍCE POTRAVINY V DISKONTNÍCH A VELKOPLOŠNÝCH PRODEJNÁCH A STÁLE MÉNĚ CHODÍ DO SUPERMARKETŮ, NEMLUVĚ JIŽ O MALÝCH PRODEJNÁCH.

Podíl zákazníků, kteří utratí nejvíc v supermarketu, klesl o pět procent pod 19 %. O tři procenta na téměř 19 procent naopak vzrost podíl lidí, kteří dávají přednost diskontním řetězcům. Oba prodejní formáty tak mají nyní vyrovnanou pozici. Vyplývá to ze studie Supermarket 2003 společností Incoma Research a GfK Praha. Nárůst diskontního segmentu přišel ještě před zahájením provozu prodejen Lidl. Podle odborníků se dá díky tomuto novému řetězci na českém trhu očekávat v následujících letech další posilování diskontního segmentu. Hypermarkety si polepšily za jediný rok o šest procent a staly se nejdůležitějším typem prodejny pro téměř čtyřicet procent českých rodin. Podíl malých obchodů klesl na 22 procenta. Ve srovnání s rokem 1998 to znamená propad o 36 procent. Při výběru řetězce rozhoduje šíře sortimentu, ceny, prostředí a také skutečnost, zda mají zákazníci prodejnu poblíž domova či při cestě do zaměstnání. Nejlépe hodnotí lidé šíři sortimentu v hypermarketovém řetězci Globus, dále v Intersparu, Tesku, Hypernově a Carrefouru. Pokud jde o cenovou úroveň, nejlepší hodnocení dostaly diskonty Penny Market následované řetězci Kaufland, Makro, Globus a Plus Diskont. Supermarketové řetězce Albert, Billa, Delvita, Julius Meinl a další hodnotí zákazníci v cenách jen jako průměrné. Silnou stránkou většiny supermarketů je jejich blízkost zákazníkovi kombinovaná s postačujícím výběrem zboží. Zde se však otevírá prostor pro expanzi nového moderního formátu, který na českém trhu zatím chybí - convenience prodejnám. Ty staví hlavně na maximální blízkosti zákazníkům, vysokém standardu služeb a kvalitní nabídce potravin. Právě expanze nových typů prodejen může podle odborníků v budoucnu znovu změnit českých maloobchod.

Vývoj hlavního nákupního místa potravin

(% respondentů)

Období hyper- super- diskont malé jinde

market market samoobsluhy

a pultové

prodejny

Květen 1998 2 29 10 58 1

Květen 1999 10 27 15 46 2

Květen 2000 23 26 15 34 2

KKvěten 2001 25 25 15 33 2

Květen 2002 33 24 16 25 2

Květen 2003 39 19 19 22 2

Pramen: Supermarket 2003

Z TABULKY JE JASNĚ PATRNÉ, JAK SE ZÁKAZNÍCI ODVRACEJÍ OD TRADIČNÍCH PRODEJEN. PŘISPÍVÁ K TOMU JISTĚ I FAKT, ŽE HYPERMARKETY VYRŮSTAJÍ VE „SHLUCÍCH“ A NEZAPOMÍNAJÍ ANI NA ZÁBAVU PRO ZÁKAZNÍKY. DÍKY TOMU PŘIBÝVÁ I VÍKENDOVÝCH RODINNÝCH „VÝLETŮ“ POD HESLEM: UDĚLÁME SI KRÁSNÝ DEN - POJEDEME NAKUPOVAT DO HYPERMARKETU.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Technologie
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít