Digiodchod

30. července 2009, 17:45 - Ondřej Hergesell
30. července 2009, 17:45

Cena za vysílání v DVB-T se pro televizi Óčko zvýšila o sto procent

Televize Óčko, jediná česká hudební stanice, minulý týden ukončila vysílání v pozemní digitální síti DVB-T. Od 1. srpna je možné ji naladit jen prostřednictvím satelitu, IP televize, v sítích kabelových operátorů a na internetu. Důvody tohoto činu, na první pohled nepříliš logického, jsou jednoduché – peníze. „Za současných podmínek se nám přítomnost v DVB-T jednoduše nevyplatí. Za šíření signálu v digitálním multiplexu platíme desítky milionů ročně. A tyto náklady neustále rostou, aniž by adekvátně vzrůstal počet diváků, kteří nás přijímají prostřednictvím DVB-T,“ vysvětluje generální ředitel Óčka Jiří Balvín. Výpadek diváků, který by se měl pohybovat okolo deseti, maximálně čtrnácti procent, chce televize „dohnat“ během tří měsíců. Především s pomocí satelitního vysílání.

Jiné podmínky, vyšší cena

O vystoupení z DVB-T začali manažeři Óčka uvažovat již loni v prosinci. Tehdy prý společnost Czech Digital Group (CDG), provozovatel multiplexu 3, sítě, na níž Óčko vysílalo od roku 2002, radikálně změnila podmínky za šíření digitálního signálu – finanční i vysílací. „Původní nabídka z října nám dávala možnost vybrat si lokality, ve kterých budeme vysílat. S tím byly pevně svázané i naše náklady na šíření signálu v DVB-T,“ vzpomíná Balvín. Na základě těchto údajů Óčko vytvořilo byznysplán na následujících pět let. Odsouhlasil jej i majitel televize, mediální skupina Mafra. „Pak se však změnila pravidla hry. Nabídka na sestavení vlastní sítě vysílačů přestala platit a ocitli jsme se v roli ber všechno, nebo neber nic,“ říká Balvín.
Klíčové se ukázalo pokrytí České republiky signálem multiplexu 3. Zatímco CDG začalo nově směřovat výstavbu své sítě k úrovni pokrytí 95 procent, Óčko nechtělo platit za signál pokrývající víc než 70 procent obyvatel. „Víc už pro nás není efektivní. Nejsme plnoformátová televize, ale tematická, zaměřená na určitý druh diváka. Nepotřebujeme signálem DVB-T pokrývat téměř všechny obyvatele Česka. Proto se nám hodila původní nabídka na možnost výběru vysílačů,“ vysvětluje výkonný ředitel televize Hynek Chudárek.
V návaznosti na předpokládané zvýšené pokrytí vzrostla i cena za šíření signálu v multiplexu CDG, kterou by Óčko mělo platit. „Během několika měsíců, mezi první cenovou relací loni na podzim a začátkem letošního roku, se cena zvýšila téměř o sto procent. To pro nás nebylo akceptovatelné. Nemůžeme přece platit stejné peníze za šíření signálu jako velké, bohaté a plnoformátové televize,“ řekl Balvín týdeníku EURO.

Čtrnáctiprocentní úbytek

Protože dva multiplexy Českých radiokomunikací jsou plně obsazené kanály České televize a komerčních stanic a multiplex Telefóniky O2 se ještě nezačal budovat, nemělo Óčko jinou možnost než na nové podmínky přistoupit, nebo z DVB-T odejít. Druhá varianta se naplnila před několika dny. „Na základě interních analýz, jednání s mediálními agenturami a různých průzkumů jsme zjistili, že po opuštění mutliplexu přijdeme o deset až čtrnáct procent diváků. Jsme přesvědčeni, že tento úbytek doženeme do konce října s pomocí jiných vysílacích platforem,“ vypočítává Balvín. Óčko v současnosti denně sleduje 264 tisíc lidí, týdenní sledovanost dosahuje téměř tři čtvrtě milionu. „Každý měsíc nám přibývá 40 až 50 tisíc nových diváků prostřednictvím satelitu. Neustále se rozvíjí IPTV, tedy vysílání prostřednictvím internetu,“ tvrdí Balvín. Televize se neobává propadu reklamních příjmů od inzerentů. „Ani v současné ekonomické krizi nedosahujeme reklamních ztrát jako velké televize, které mají propad až 30 procent. Tento krok se nás prakticky nedotkne,“ dodává Balvín. Jeho slova potvrzuje Tomáš Bičík z mediální agentury Mediaedge:cia. „Odchod z DVB-T nevnímám jako problém. Podíl diváků Óčka prostřednictvím multiplexu nebyl nijak zásadně vysoký. Důležité především je, že má televize jasně vyprofilovanou skupinu diváků. To je pro inzerenty podstatnější než jejich počet,“ uzavírá Bičík.

Box:
Kdo kde vysílá

Multiplex 1 (provozovatel České radiokomunikace)
ČT 1
ČT 2
ČT 4 ČT 24

Multiplex 2 (provozovatel České radiokomunikace)
Barrandov TV
Nova
Nova Cinema
Prima
Prima Cool

Mulitplex 3 (provozovatel CDG)
Public TV
Z1
Noe TV (jen v Praze)

Pramen: DigiZone.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče