Design je součástí firemní kultury

30. července 2010, 17:00 - Pavla Kotyzová, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
30. července 2010, 17:00

Vzhled výrobku je jednou z nejdůležitějších složek korporátní identity vaší firmy. Proto by v sobě měl spojovat její filozofii a firemní hodnoty.

Autor: Coca-Cola

Firma, která si přeje odlišit sebe a svoje produkty od ostatních, být snadno zapamatovatelná a mít konkurenční výhodu, musí vystupovat na veřejnosti jednotným způsobem – jde o takzvanou Corporate Identity. Ta se tvoří pomocí vizuálního stylu firmy, způsobem komunikace se všemi skupinami veřejnosti a řízenou firemní kulturou. V neposlední řadě je výrazně ovlivňován i produktem firmy, jeho úrovní a jeho designem.

Firma komunikuje prostřednictvím jména, vizuálně značkou a designem svých produktů a jejich obalů, pomocí toho, co se odráží v představivosti lidí, kteří již mají se značkou zkušenost. Veřejnost vytváří na základě chování firmy, představ, postojů, názorů, informací a zkušeností veřejné mínění, z něho pak vzniká image firmy.

Posláním komunikace není jen přímo podporovat prodej výrobků či služby, ale zároveň se po­starat o vytvoření takové atmosféry ve veřejnosti, která napomáhá tvorbě dobrého jména firmy. Veřejnost, kterou firma oslovuje, má na ni vliv svou činností nebo se jí dotýká, se podle zájmu a vlastností dělí na několik skupin, z nichž každá vyžaduje jiný přístup a působí na ni jiné komunikační prostředky. Na jejich správné volbě závisí úspěch. Chybí-li informace, vzniká prostor pro dohady, fámy a nepřesnosti.

Ať je výrobek jedinečný

PŘIJĎTE NA SEMINÁŘ O DESIGNU
Více se o využití designu v marketingu dozvíte na semináři Design produktu jako součást obchodní značky. Koná se 1. června v agentuře CzechTrade, Ditrichova 21, Praha 2. Na semináři se bude mimo jiné mluvit o úspěšném využití designu ve firemní komunikaci, uvedeny budou i případové studie. V rámci akce vystoupí mimo jiné odbornice na design Pavla Kotyzová a Vedrana Ajdin. Přihlásit se můžete na webové stránce http://www.czechtrade.cz/kalendar-akci/ seminar-design-produktu-jako-soucast-obchodni-znacky/.

Nejviditelnějším subsystémem Corporate Identity je design. Jde o vizuální vyjádření obsahu značky a charakteristiky produktů, jejichž forma a obal jsou zpracovány profesionálním designérem a jsou vytvořeny v souladu s potřebami a očekáváním zákaz­níka. Funkcí produktu není jen uspokojit primární zákazníkovu potřebu. Je třeba mu dát odlišení, jedinečnost, smysl, vlastní přidanou hodnotu, design.

Vizuální prezentace má pro vznik dobrého image firmy velký význam. Dobře připravená koncepce musí být vytvořená na základě znalosti firmy a její filozofie, odpovídat jejím potřebám. Tvorbu všeho, čím firma vizuálně komunikuje, řídí takzvaný Design manuál. Jeho stavebními kameny jsou značka, písmo, firemní barva. Součástí manuálu mohou být i základní pravidla pro tvorbu obalů, vyřešení tvaru a způsobu potisku, typografická úprava průvodních tiskopisů.

Značkou může být i obal**

Značka firmy je výtvarnou zkratkou její filozofie a prvním kontaktním prvkem v komunikaci s veřejností, odlišuje ji od ostatních. Dobrá značka musí mít tyto vlastnosti: maximální zjednodušení obsahu i formy, jistou míru informace, jedinečnost a zapamatovatelnost, opticky příz­­nivý vzhled. Může být slovní, obrazová, prostorová nebo kombinovaná.

Značkou se může stát i typický obal. Významným faktorem, působícím na image firmy, je zájem využívat průmyslový design ve vývoji výrobků, kdy firma spolupracuje s profesionálním designérem. Upraven je vzhled výrobku, někdy i zlepšena uživatelská funkce, je posílena identifikace produktu, je více propojen se značkou.

Sebedokonalejší vnější obraz produktů a firmy by však nevedl k dobré image bez současně a dobře vykonávané jednotné firemní komunikace, řízené firemní kultury a bez produktu firmy, který je nositelem kvalitního obsahu i formy.

Je důležité komunikovat s určenými skupinami veřejnosti a předkládat doklady o jedinečnosti a odlišnosti svých produktů, získaných díky spolupráci s designéry, zvyšovat jejich hodnotu. Firma si tak vytváří konkurenční výhodu a zvyšuje možnost expanze na zahraniční trhy.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče