Desetiletí ve službách krásné knihy

12. května 2003, 00:00 - Petr Bým
12. května 2003, 00:00

Nakladatelství AULOS Lepty Pavla Sukdoláka a Adrieny Šimotové, litografie Květy Pacovské, reliefní grafika Olbrama Zoubka - zdánlivě slušně sestavená malá sbírka české moderní grafiky. Jde ale o příklady ilustrací knih nakladatelství Aulos. Stejně zvučně znějí i jména autorů textů: Neruda, Prevert, Kafka, Emily Dickinsonová.

Nakladatelství AULOS

Lepty Pavla Sukdoláka a Adrieny Šimotové, litografie Květy Pacovské, reliefní grafika Olbrama Zoubka - zdánlivě slušně sestavená malá sbírka české moderní grafiky. Jde ale o příklady ilustrací knih nakladatelství Aulos.

Stejně zvučně znějí i jména autorů textů: Neruda, Prevert, Kafka, Emily Dickinsonová. Dlužno ovšem dodat, že literatura samotná je v případě bibliofilských publikací - a právě ty Aulos vydává - na druhém, možná až na třetím místě. Základní součástí bibliofilie je totiž „doprovod“ textu v podobě originálních ilustrací. Klíčovým parametrem je rovněž typografie, knihařské zpracování i volba materiálů. Někdy jde o materie skutečně výjimečné, tak např. pro Poeův „Rukopis nalezený v lahvi“ byl zvolen papír z drcených mořských řas z benátské laguny. Aulos, jehož majitelem, ředitelem a jediným zaměstnancem je Zdeněk Křenek, začal bibliofilie vydávat před deseti lety. Personálně i „ideově“ tak navázal na ediční činnost Lyry Pragensis. Vzhledem ke zkušenostem i kontaktům, které během svého působení v tomto vydavatelství získal, se Křenkovi podařilo seskupit kolem Aulosu výjimečné výtvarníky. Vedle již zmíněných k nim patří třeba V. Boštík, J. Šalamoun a S. Kolíbal i mladší generace, zastoupena například M. Rittsteinem či P. Niklem. Uplynulá dekáda pro Aulos představuje více než čtyři desítky titulů, které díky svým kvalitám získaly vydavatelství na našem knižním trhu výjimečné a takřka monopolní postavení. Knihy z Aulosu také pravidelně získávají ocenění Nejkrásnější kniha roku. Ceny pochopitelně odpovídají renomé tvůrců a vydavatele, náročnosti výroby i exkluzivitě materiálů. V zásadě se pohybují v rozmezí 2-9 tis. korun.

„Není to málo, ale v podstatě jsou naše knihy levné. Velmi často obsahují číslované a signované originály - pokud byste chtěli od téhož autora koupit podobnou práci, stála by vás podstatně více. Také jsem už na aukcích narazil na prodej jednotlivých listů z našich knih“, komentuje otázku ceny Zdeněk Křenek. Bibliofilů - navíc movitých - u nás mnoho není. Odpovídají tomu i náklady jednotlivých publikací, které se počítají v desítkách kusů. Prodej je poněkud neobvyklý - většina publikací je vyprodána až po několika letech. „Poněkud paradoxně se počátkem minulé dekády naše knihy prodávaly snadněji. Dnes je čím dál, tím více vidět, že lidé mají za co utrácet, jsou věci důležitější, či atraktivnější. Naštěstí se to vyrovnává nákupy ze strany podniků, které naše publikace používají jako dary. Hlavně díky tomu naše poslední kniha - báseň E. Dickinsonové s grafikou Adrieny Šimotové - byla prodána ještě dříve, než vyšla.“ V domě U zlatého půlkola, kde má Aulos prodejnu, se tedy nestojí fronty, ale zájemci o krásné knihy sem už mají vyšlapanou cestu. Není to konečně nic překvapivého. Už v roce 1790 tady sídlila Česká expedice - vydavatelství a knihkupectví Matěje Václava Krameria.

Ilustrace Petra Nikla k publikaci Oskara Wilda

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče