Deset mýtů o elektronických kuponech

25. května 2010, 11:42 - Karel Feix
25. května 2010, 11:42

Projekt elektronizace papírových dálničních známek doprovází mnoho nesmyslů

Zavádění mýtného systému před několika lety opřádaly desítky hloupostí a fám. Vytvářeli je konkurenti, oponenti i novináři. Hysterii podlehli i někteří experti z Českého vysokého učení technického. Tvrdilo se, že mýtný systém je nemoderní, nic se jím nevybere a nebude fungovat. Výsledek? Za tři roky stát vybral dvacet miliard korun a mýtné funguje s více než 99procentní efektivitou. České mýtné si přijíždějí prohlédnout desítky zahraničních delegací ročně. Úspěch vynikne, srovná-li se s chaosem, který doprovázel zavedení mýta na Slovensku. I projekt elektronizace papírových dálničních známek doprovází mnoho nesmyslů a mýtů. Deset největších mýtů se pokusím vyvrátit.

Spravedlivější platby

Prvním mýtem je, že pomocí eKuponů mají lidé platit za kilometry. To je nesmysl. Zákon, kterým poslanci zavedli elektronickou formu dálniční známky, stanovuje, že na časovosti plateb za dálnice se nic nemění. Motoristé budou nadále kupovat známku na rok, měsíc nebo na deset dnů. Druhý mýtus spočívá v tom, že elektronické krabičky nepůjde použít k platbám za kilometr. Ministerstvo dopravy však už plánuje eKupony jako mezikrok k budoucím platbám osobních aut za ujeté kilometry. Spravedlivějšímu placení za dálnice se nevyhneme a systém je koncipován tak, že elektronické krabičky bude možné později použít k platbě za ujeté kilometry.
Dle třetího mýtu zavedením eKuponů hrozí občanům ztráta soukromí a takzvaný „velký bratr“. Naopak, poslanci požadovali anonymitu každé elektronické krabičky. Při jejím pořizování nemusí motorista udávat ani jméno, ani státní poznávací značku, a proto je anonymita stoprocentně zajištěna. Krabičku bude moci sdílet více aut v rodině. Nebude možné nijak sledovat konkrétní osoby a jejich pohyb na dálnicích. Potvrdil to i přísný a nezávislý Úřad pro ochranu osobních údajů.

Výhody

Čtvrtý mýtus spočívá v tom, že stát přijde o peníze, protože provoz eKuponů je dražší než papírové známky. S elektronickou krabičkou je spojena elektronická kontrola, která nahradí současnou, málo efektivní namátkovou. To znamená takřka stoprocentní odhalování neplatičů za dálnice – poctivci přestanou doplácet na nepoctivce. Očekává se, že tím dosažený vyšší výběr peněz bude státu kompenzovat nárůst provozních nákladů. Pátým mýtem je, že přenositelnost krabičky v rodině způsobí ztrátu státnímu rozpočtu. Možnost sdílet jednu elektronickou krabičku pro více automobilů v rodině přináší občanům prospěch, obzvlášť za obtížné hospodářské situace. Bude ji mít auto, které právě využívá dálnici, a nikoli to, které je v garáži. Nejde tedy o ztrátu státního rozpočtu, ale o peníze, které zůstanou v peněženkách daňových poplatníků.
Dle šestého mýtu budou elektronické krabičky krást a zneužívat zloději. To je zbytečné strašení. Každou krabičku bude chránit individuální PIN kód, podobně jako je tomu u platebních karet. Pokud by přece jen uživateli eKupon někdo ukradl či jej ztratil, snadno jej zablokuje a učiní nepoužitelným. Na rozdíl od papírové známky má eKupon desítky dalších výhod – od klouzavé platnosti přes delší trvanlivost krabičky až po moderní způsoby nabíjení prostřednictvím mobilu či internetu.

Impulzem byla nehoda

Sedmý mýtus spočívá v tom, že eKupony jsou zbytečným projektem budovaným na zelené louce. Je tomu přesně naopak. Stát vlastní robustní mýtný systém s desítkami funkcí, které umožňují vedle kvalitně fungujícího vybírání poplatků i další využití. Konkrétně jde například o poskytování dat pro telematické aplikace a statistiky o intenzitách dopravy, zavádění dopravně-informačních systémů, řešení ke zvyšování bezpečnosti dopravy, dopravní management, rozšíření kilometrového mýta na osobní automobily, zpoplatnění městských center, parkovací systémy či logistická řešení pro dopravce. A stát se nyní rozhodl aplikaci mýta rozšířit o elektronizaci dálničních známek.
Osmým mýtem je, že snahu elektronizovat dálniční známky vyvinula společnost Kapsch. Nápad použít mýtný systém i pro dálniční známky osobních aut se však objevil v roce 2008 v rámci takzvaného bezpečnostního čtyřlístku ministerstva vnitra, dopravy a policie. Impulzem tehdy byla dosud největší hromadná nehoda na českém území na dálnici D1. Stát potřeboval získat on-line data o dopravních tocích, aby zvýšil bezpečnost silničního provozu. Úvaha ministerstev vycházela z aplikací, které mýtný systém dokáže coby nadstavba k výběru poplatků a jejichž seznam jsme museli jako jeho dodavatel státu předložit.

Nepochopení technologií

Dle devátého mýtu se financování infrastruktury pomocí PPP obejde bez plateb za kilometry. Hitem budoucího financování výstavby dálnic jsou takzvané PPP projekty – zapojení soukromého kapitálu do výstaveb či rekonstrukcí silnic s odloženou splatností nákladů. Projekty PPP však nejsou možné, aniž by byly zavedeny kilometrové platby všech vozidel na dálnicích. Stejné je to v celé západní Evropě. V ní se vybrané mýtné používá na splátky soukromé firmě budující nebo udržující dálnice.
Desátý mýtus spočívá v tom, že by satelitní mýtný systém byl pro elektronické známky výhodnější. To je největší nesmysl, který se objevil i během diskuse v Senátu. Jde o zásadní nepochopení technologií. Elektronické krabičky – ať už pro časové nebo kilometrové platby za dálnice – lze použít jen v mikrovlnném systému. Proti masivnímu nasazení satelitu hovoří nejen investiční náklady – satelitní krabičky jsou několikanásobně dražší a při milionech uživatelů by stát zaplatil enormní částky – ale i provozní. Pro platby se totiž využívá GSM technologie, a proto by vysoké náklady potěšily jen mobilní operátory. Satelitní systém je navíc přímo synonymem pro „velkého bratra“, protože při něm nelze zajistit soukromí občanů. Dokáže totiž každého motoristu sledovat téměř až do garáže.

Situace

Hrozí občanům v důsledku zavedení eKuponů ztráta soukromí a takzvaný „velký bratr“?
Naopak, poslanci požadovali anonymitu každé elektronické krabičky. Při jejím pořizování nemusí motorista udávat ani jméno, ani státní poznávací značku, a proto je anonymita stoprocentně zajištěna.

Souvislosti

Je zbytečným strašením, že elektronické krabičky budou krást a zneužívat zloději. Každou krabičku bude chránit individuální PIN kód, podobně jako je tomu u platebních karet. Pokud by přece jen uživateli eKupon někdo ukradl či jej ztratil, snadno jej zablokuje a učiní nepoužitelným.
Na rozdíl od papírové známky má eKupon desítky dalších výhod.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kde vám zítra za vysvědčení dají slevu nebo dárek?
Kolik si koupíte za 1000 Kč na dovolené v Turecku nebo v Chorvatsku?
10 věcí, které by měl OSVČ znát o placení zdravotního pojištění
Hypotéky jsou více regulované a dražší, přesto zájem o ně roste
Co je třeba mít při silniční kontrole u sebe, abyste nedostali pokutu?
Auta
Fiat slaví už podruhé 60. narozeniny modelu 500. Tentokrát…
Totálka do šrotu? Kdepak. Z těchto vraků dělají v Rusku zánovní ojetiny
Pouštní supersport Zarooq SandRacer 500 GT jde do výroby. Stojí přes 10 milionů
Galerie: Range Rover nafocený na nejhezčích místech Severní Ameriky. Pokochejte se
BMW chystá ostré SUV X3 M jako soupeře pro Porsche Macan Turbo
Technologie
Intel uvádí první disk s 64vrstvou NAND, SSD 545s. Slibuje vysoký výkon i ve velké zátěži
Intel Core i5-7400: jak si vede čtyřjádrový Kaby Lake za 5 tisíc? (uživatelská recenze)
Levné telefony budou výkonnější a déle vydrží. Díky Snapdragonu 450
iPhone slaví 10 let. Na svět přišel bez MMS, Javy, Flashe, GPS i videa
Potvrzeno: Samsung chystá duální foťák a okopíruje přitom princip od Huawei
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít