Děravé hokejky za čtvrt miliardy

07. července 2008, 00:00 - Petr Bayer
07. července 2008, 00:00

ZAKÁZKY FLORBALOVÉHO MISTROVSTVÍ SVĚTA - Florbal se dere na výsluní domácích kolektivních sportů. Začínají se v něm točit velké peníze. Na konci letošního roku se v Česku uskuteční další mistrovství světa v této oblíbené hře. Jeho pořádání skýtá podnikatelům velké příležitosti při zajišťování potřebného zázemí.

Koncem letošního roku zažije Česko záplavu florbalových nadšenců. Po deseti letech se totiž do země v srdci Evropy vrátí světový šampionát mužů ve sportu, který je podobný lednímu hokeji, hraje se však děravým míčkem, děravou hokejkou a v teniskách. Sedmé mistrovství světa florbalistů bude v Praze a Ostravě netradičně až v prosinci, organizátoři totiž pořádání posunuli z dosavadních jarních termínů. České podnikatele čeká skutečná vánoční nadílka.

Čtvrt miliardy pod stromeček

Pořadatelé se rozhodli zaskvět se v plné kráse a na podnikatele čeká řada příležitostí. Přímá organizace tohoto vrcholného sportovního podniku přinese zakázky za desítky milionů korun. „Celkový vytvořený objem financí navázaných na efekt mistrovství světa by se však měl pohybovat kolem čtvrt miliardy korun,“ vyčísluje prezident České florbalové unie Filip Šuman. Počítá se totiž s příjezdem více než pěti tisíc fanoušků ze zahraničí, kteří zde budou bydlet, stravovat se a samozřejmě také jinak utrácet. Nejvíce si tak přilepší firmy z cestovního ruchu a pohostinství, ostatně jako u všech velkých sportovních akcí.

Zatímco hlavní partneři šampionátu jsou již vybráni, možnost získat zakázku i umístit logo své firmy na šampionát se stále nabízí. Pořadatelé hledají například lokálního autobusového dopravce v pražské části šampionátu, který bude zajišťovat každodenní přepravu všech týmů. „Jednat budeme například i s firmami z oboru hodinářství pro pozici partnera oficiální časomíry, která bude v televizi hodně vidět v Česku i v mnoha dalších zemích,“ nabízí Šuman. Rovněž se hledá partner pro zajištění potřebné techniky a zejména pro tiskové a kopírovací služby. „Vzhledem k náročnosti celé organizace je rozhodujícím kritériem logicky cena, ale při zachování vysoké kvality. Preferujeme také partnerství, kdy vzhledem k propagaci dodavatele během mistrovství získáme službu za daleko výhodnějších podmínek,“ dodává jedním dechem Šuman.

200 milionů očí u obrazovek

Televizní společnosti budou vysílat desítky přenosů ze zápasů do celého světa. Česká televize odvysílá asi deset přímých přenosů, na Eurosportu by to mělo být mezi deseti až dvanácti přenosy. Mistrovství budou přenášet i další evropské televize, největší počet přenosů pak nabídnou skandinávské stanice. „Sledovanost bychom chtěli mít mezi 50 až 100 miliony diváků,“ předpokládá Šuman. Pro srovnání – letošní prohrané čtvrtfinále našich hokejistů se Švédskem na mistrovství světa sledoval na programu ČT2 více než milion lidí.

Přímo do hal mají florbalová utkání přilákat na 100 tisíc diváků. „V případě vyprodání pražské O2 areny během finálového utkání 14. prosince je možné překonat divácký rekord finále mistrovství světa, který drží Švédové z Globenu – 15 106 diváků,“ doufá Šuman. Mistrovství se zúčastní 20 týmů divize A i B, což je zhruba 600 hráčů a členů realizačních týmů. Dále pak zhruba 250 akreditovaných novinářů a 350 organizátorů. „Společně s dalšími skupinami by měl být celkový počet akreditovaných účastníků okolo 1500,“ dodává prezident unie.

bookmakeři chtějí medaili…

Florbal má přinést zisky i sázkařům, kteří jej povyšují mezi elitu. „Pořadatelství znamená, že se český florbal s konečnou platností zařadil po bok ostatních velkých sportovních událostí a předvede domácím divákům špičkový reprezentační tým. Věříme, že na domácí půdě má naše reprezentace šanci získat medaili. A to i díky podpoře stále větší základny fanoušků,“ soudí marketingová ředitelka sázkové společnosti Fortuna Lenka Kahalová.

Hlavním partnerem mistrovství světa se již stala Škoda Auto. „Dvanáct stříbrných vozů Škoda utvoří oficiální flotilu šampionátu. Sponzoring vrcholných mezinárodních akcí patří do naší komunikační strategie,“ uvádí mluvčí automobilky Jaroslav Černý. Dopravu mezi Ostravou a Prahou obstarají vlaky. „Jako hlavní partner a oficiální dopravce mistrovství světa florbalistů 2008 zajistíme přepravu závodních týmů, včetně jejich materiálového vybavení,“ doplňuje náměstek generálního ředitele Českých drah Petr Moravec.

…organizátoři neprodělat

Přímé náklady na základní organizaci mistrovství světa budou mezi 30 až 40 miliony korun. Nejvíce do kasy zacinkají peníze z prodeje marketingových práv, od pořadatelských měst a ze vstupného. Florbal si nárokuje pátou příčku mezi největšími sporty v zemi, mezi školní mládeží je prý už dokonce jedničkou. Přesto se marketingová hodnota tohoto sportu pouze postupně přibližuje třeba lednímu hokeji.

Letošním cílem je vyrovnaný rozpočet. Blýská se však na lepší časy. „Partneři začínají mít o náš sport čím dál tím větší zájem. Chápou, že při zájmu o aktivní oslovení zejména mladší části veřejnosti je florbal naprosto ideální,“ tvrdí Šuman. Navíc i díky mistrovství světa bude zájem o florbal ještě větší. Z hlediska finančního výsledku bude ale podle Šumana organizačně velice zajímavé teprve až další mistrovství konané v České republice.

 CHCETE SE PODÍLET NA MISTROVSTVÍ?

Případní zájemci o podnikatelskou příležitost na mistrovství světa ve florbalu se mohou hlásit na e-mailu jirovsky@wfc2008.cz

Ve školách má jedničku

Šampionát zahájí 6. prosince v ostravské ČEZ Aréně. Diváci zde zaplňují ochozy i na zápasy „pouhé“ domácí extraligové soutěže, pořadatelé proto očekávají plná hlediště. Přímo v Ostravě jsou totiž dva špičkové týmy, poblíž navíc i Havířov a Třinec. „Zájem by měl být i ze strany škol, kde připravujeme pro děti na tribunách soutěž v tom, komu budou fandit. Atmosféra v hledišti by proto měla být vynikající,“ láká člen organizačního štábu Rolf Franke.

Už listopadový turnaj série Euro Floorball Tour potvrdil, že o diváky se organizátoři rozhodně bát nemusí. „Florbal se stále více dostává do povědomí veřejnosti. Věřím, že obě ostravské arény budou vyprodány,“ míní náměstek ostravského primátora Lubomír Pospíšil. Ostravská radnice považuje šampionát za jednu z nejdůležitějších sportovních akcí na území města v tomto kalendářním roce a těší se, že druhé největší moravské město si tak udělá dobré jméno u nás i v cizině.

Dobrovolníci z celé Evropy

Uspořádání se neobejde bez dobrovolníků, kterých bude potřeba 250 až 300. Na fotbalovém Euru se jich hemžilo asi pět tisíc. Florbaloví dobrovolníci budou sloužit u akreditací, lékařské pomoci, doprovodu týmů, informačních technologií či jako roztleskávačky. Do řad pomocníků se hlásí nadšenci z České republiky, Maďarska, Švýcarska nebo Lotyšska. „Zájmem jsme mile překvapeni. Nejčastěji jsou to lidé ve věku 15 až 25 let. Výjimkou ale není ani o dvacet let starší zájemce,“ poznamenává další člen štábu Jan Jirovský. Adepty už vyzkoušeli přímo v akci třeba během loňského listopadového turnaje v Ostravě. Objevili se také v Teplicích, kde se juniorská reprezentace utkala ve třech zápasech s Finskem. „Přece jen byl by velký risk pustit někoho bez zkoušky do organizačního štábu mistrovství světa,“ uvědomuje si Jirovský.

Šampionátu v domácím prostředí se nemohou dočkat ani samotní hráči. „Motivace startovat na mistrovství světa je obrovská. Co druhý den projíždím kolem ČEZ Arény, vždycky se zastavím, podívám se na halu a říkám si, že si v ní za půl roku možná zahraju. A udělám proto maximum,“ slibuje český reprezentant Tomáš Sladký.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče