Deprese z Václaváku

29. června 2012, 14:29 - Mgr. Dáša Hyklová
29. června 2012, 14:29

Zdejší lidé nežijí módou jako například v Miláně, kde i trafikant vypadá jako manekýn, říká návrhář

Čeští výrobci bižuterie musejí více myslet na světového zákazníka, ne se stále ohlížet do minulosti, míní světový módní návrhář žijící v Česku již 25 let. Má i další radu na úspěch. „Stačí mít dobrý marketing a pak už se to rozkřikne. Zeptejte se Ježíše Krista anebo firmy Swarovski. Ten druhý neudělal nic jiného, než zkomercionalizoval české know-how,“ říká Osmany Laffita.

Kdy jste se poprvé setkal s českou bižuterii? Když jsem přijel před 25 lety do tehdejšího Československa, Jablonex byl na výsluní. Po revoluci následované rychlým a krátkým vzestupem se společnosti začaly vytrácet, slučovat, měnit jména. Výsledkem byl typický postkomunistický scénář české ekonomiky. Kráva se dojila, dokud měla mléko, a pak ji vyhodili na smetiště. Manažeři si vzali, co mohli, a odešli. Zbylo však „know-how“. Jen pár lidí si uvědomilo, že to je možná to nejdůležitější. Šéfové utíkali z pole, ale nechali tam „semínka“.

Jsou Češky nápadité, co se týče módy a nošení šperků? Hahahaha, možná za sto let. Zdejší lidé nežijí módou jako například v Miláně, kde i trafikant vypadá jako manekýn. Češi, když mají peníze, tak první, co si koupí, je auto. Strašně rád jezdím do Barcelony. Sednu si na hlavní třídě Gran Via do kavárny a pozoruji tamní lidi, jak chodí, jak se oblékají. Miluji to, vždy mě to inspiruje. Dostávám tam spoustu nápadů. Tady si sednu na Václavák a po chvíli musím jít domů, protože mě to stresuje a vždy z toho dostanu depresi.

Jaký je tedy český zákazník? Dnes je typický český zákazník konzervativní a velice nudný. Mám pocit, že zdejší lidé mají zafixovaný jeden konkrétní styl a nechtějí zkoušet nové věci. Po revoluci bylo jasné, že to chvíli potrvá, než se tu začnou nosit veselejší barvy. Socialismus však již skončil před 23 lety a mně připadá, že se lidi pořád oblékají skoro stejně. Nastala sice změna, zejména u mladší generace, ale v rámci celé společnosti není výrazná. Říká se, že za tento fakt může bývalý režim. Není to pravda. Já pocházím z komunistické země a Kubánci jsou veselí, smějí se, oblékají se barevně a nenechají si to zkazit ani politikou. Je však pravdou, že náladu lidí na Kubě ovlivňuje prostředí. Máme moře, pláže. Tady za mojí špatnou náladou často stojí počasí.

Čím je bižuterie pro módní průmysl? Samozřejmě záleží na módních domech, ale momentálním trendem je, co se třpytí, to se prodává. Ne všichni zákaznici si mohou dovolit diamanty. Křišťálové šperky však ano. Doplňky představují podstatnou část obratu v módě. A šperky jsou jejich součástí.

Zajímají vás trendy v moderní bižuterii? Samozřejmě, to je jako ptát se doktora, zda sleduje vývoj léků.

Jsou čeští výrobci v tomto směru „in“? Výrobu máte skvělou, máte dobrou pracovní sílu, ale nemáte dostatek nápadů. A to se netýká pouze bižuterie, ale i dalších odvětví. Je přirozené, že se to řada firem teprve učí. Tuzemští producenti by však měli zapomenout na „českého zákazníka“ a zaměřit se na toho „světového“. V dnešním světě globalizace je to nutnost. Američan z New Yorku chce jiný šperk než Rus v Moskvě, a to přesto, že oba výrobky mohou být z křišťálových komponentů. Ani jeden z nich však nebude vyhledávat vzory a styly československé éry roku 1970. Když jsem začal jezdit před lety do Jablonce nad Nisou a tehdejší výrobci mi představili produkty, tak mi to připomnělo dobu komunismu. Tenkrát to bylo super, dnes to již lidi nevyhledávají. Já si bižuterii navrhuji sám. Ke každé módní kolekci vymýšlím vždy i vlastní šperky.

Spolupracuje se vám s našimi výrobci dobře? Výborně. Zadám jim, co potřebuji, a oni to vyrobí. Z tohoto pohledu je to sen žít v České republice. Můžu si vymyslet v podstatě cokoliv. Po prvním náznaku myšlenky „kdo to bude nosit“ od nich dostanu, co jsem chtěl… a prodám to. Ti, kteří se pohybují v módním průmyslu, chápou, že móda je také o rychlosti a okamžité reakci na požadavky trhu.

Má naše bižuterie šanci na návrat na světové trhy? Stačí mít dobrý marketing a pak už se to rozkřikne. Zeptejte se Ježíše Krista anebo firmy Swarovski. Ten druhý neudělal nic jiného, než zkomercionalizoval české know-how.

Nosíte vy sám bižuterii? Jasně, jsem známý tím, že se mi líbí vše, co se třpytí, a tyto výrobky jsou vyrobeny zde, v České republice. V bižuterii je nejdůležitější efekt. Tento druh doplňku bude zákazníkem rychle vyměněn. Nová sezona, nové šperky.

Osmany Rodriguez Laffita (47)

- Studoval na prestižní umělecké akademii San Alejandro ve svém rodném městě Havaně.
- Pracoval jako redaktor kubánského módního časopisu.
- Ve 22 letech se odstěhoval do České republiky.
- Během 90. let sbíral zkušenosti u světových značek Versace a Kenzo.
- V září 1999 začal dráhu módního návrháře.
- Je pověřeným kolonelem Kentucky guvernérem státu Kentucky.
- Magazín Vogue En Espanol ho vyznamenal prestižním oceněním nejlepšího návrháře Designers Choice Award
- Mezi jeho klientelu patří například Její královská Výsost princezna Ubol Ratana z Thajska, Dagmar Havlová, Ivana Trump a další slavné osobnosti, členové královských rodin a topmodelky.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče