Delší, ale trochu drahý

14. dubna 2008, 00:00 - Erich Handl
14. dubna 2008, 00:00

VYZKOUŠELI JSME - MINI CLUBMAN - I s malým vozem Mini lze podnikat. Značka totiž nabídla prodlouženou verzi, která má větší kufr. Vznikl tak malý kombík, který má ambici hrát roli stylového vozu úspěšné podnikatelské rodiny.

První Morris Mini byl ve Velké Británii vyroben v roce 1956 jako reakce na ropný šok po suezské krizi. Podivná „krabice na mýdlo“ budila nejdříve rozpaky, ale nakonec se stala jedním z ostrovních symbolů. Montáž jednoho kusu prý netrvala ani dvě hodiny. V různých variantách se vozítko vyrábělo až do roku 1982. Návrat přišel na přelomu tisíciletí. Nový Mini zahájil společně s inovovaným Volkswagenem Broukem retro mánii, kterou živí nostalgie po minulých desetiletích.

TECHNICKÉ ÚDAJE

  • *model - Mini Clubman typ vozu - pětimístné kombi motor - naftový čtyřválec objem válců - 1,6 litru max. výkon - 80 kilowattů max. rychlost - 193 km/hod zrychlení 0-100 - 10,4 sekundy spotřeba - 4,1 l/100 km kufr - 260/930 litrů cena (základ) - 627 400 Kč Krátký třídveřový model je skvělá designová věc, ale příliš toho neuveze. Výrobce proto přišel s prodlouženou verzí Clubman, která má suplovat kombík. Navzdory tradici dostala dokonce naftový motor. Auto se prodloužilo o 24 centimetrů a vzadu se objevil zavazadelník s objemem 260 litrů (tedy o 100 litrů větším než u krátké varianty). Při sklopení opěradel sedaček jej lze zvětšit až na 930 litrů. Vznikne tak dokonce téměř rovná ložná plocha. Novinkou jsou také malé čtvrté dveře na pravoboku, které usnadňují přístup na zadní sedadla. Jinak vše zůstalo – hravá příď s velkýma očima, půvabná palubní deska s velkým ciferníkem i přehršel páček, podobných ovladačům v letadle. Lze s tímto autem podnikat? Clubman toho neuveze málo, se sklopenými opěráky JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ**

Clubman nemá verzi N1, ale může suplovat malý kombík. Je praktičtější než krátký Mini a uveze více nákladu než třeba miniauta z Kolína. Je ale handicapovaný vysokou cenou, za přibližně 600 tisíc korun si lze koupit tři vozy z TPCA. Clubmana si lze představit jako služební vozítko úspěšných kreativců, umělců či reklamních agentur. Na ulici je totiž nepřehlédnutelný a uveze dost propagačních předmětů.

lze vozit věci takových rozměrů, jaké má třeba pračka. Vzadu je nyní také poměrně dost místa pro nohy, rozvor se zvětšil o osm centimetrů. Testovaný diesel byl výkonný a přitom hodně úsporný. Jenže jsou tady i minusy, z nichž mnohé přešly z krátké verze. Podvozek je dost tuhý, řidič stále pořádně nevidí dopředu přes vysokou palubní desku a ani nahoru na semafory kvůli dlouhému „kšiltu“ střechy. Při testu nás zaskočilo nejen nepřesné řazení, ale také skutečnost, že opěradla zadních sedaček jsou sice dělená, navzdory tomu je ale nutné sklopit obě zároveň. Nelze tedy jedno ponechat třeba pro dětskou sedačku a druhé poklopit kvůli kočárku, lyžím či štaflím. To je u kombíku zásadní problém!

Výsledek testu? Clubman rozšířil možnosti značky Mini, ale neposunul ji za horizont stylového autíčka. Zůstaly mu půvaby krátké verze, ale také její nešvary. S těmi se lze u krásného auta smířit, nikoli ovšem s cenou. Ta začíná na 627 400 korunách u testované verze a může vyšplhat až na závratných 850 tisíc korun. Za ty si milovníci stylu můžou pořídit dva krátké vozy Mini a živnostníci dvě velké dodávky.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče