Delší záruční doba ovlivní trh s počítačovými komponenty

13. ledna 2003, 00:00 - Dvoustranu připravil Aleš Vokál vokal@profit.cz
13. ledna 2003, 00:00

Mnohé obchody zapomínají, že i když výrobce má záruku kratší než 24 měsíce, zbytek doby musí záruku držet prodejce na vlastní náklady. Podle zákona 136/2002 Sb. je při prodeji spotřebního zboží záruční doba 24 měsíce. To znamená, že oproti doposud platné úpravě se zákonná záruční doba prodloužila o 18 měsíců.

Část obchodů s výpočetní technikou si ale bohužel neuvědomuje, že ačkoliv do svých reklamačních řádů připíší klauzuli ve smyslu „je-li záruka na zboží zkrácena, tak je zákazník na tuto zkrácenou záruku upozorněn a koupí souhlasí s dohodnutou délkou záruky“, je tato klauzule podle zákona neplatná, pokud se nejedná o zboží použité - tam zákon dává možnost zkrátit záruku až na dobu 6 měsíců ode dne koupě. Zákon 136/2002 Sb. § 627, odst. 3 totiž říká, že „jakákoliv ujednání mezi prodávajícím a kupujícím, uzavřená před uplatněním práva z odpovědnosti za vadu prodané věci, pokud by v jejich důsledku toto právo zaniklo nebo bylo omezeno, jsou neplatná“. Z tohoto odstavce tedy logicky vyplývá, že pokud kupujeme nové, nepoužité zboží, řekněme například procesor, záruka se na něj vztahuje po dobu 24 měsíců od data prodeje, a to nehledě na klauzule uvedené v ceníku nebo reklamačním řádu prodejce. V této situaci tak mohou problémy prodejcům způsobit paradoxně nikoliv zákazníci, ale sami výrobci. Mnoho z nich poskytuje na své zboží záruku jen jeden rok a zbytek záruční doby vyplývající ze zákona je nucen prodejce nést sám na vlastní riziko a náklady spojené s případnými reklamacemi. U mnoha výrobců (především asijského původu) tato skutečnost může způsobit opravdový problém. Podle některých analytiků by toto prodloužení záruční doby, kdy část nese na svých bedrech prodejce, mohlo způsobit i zdražení dotčených komponent tak, aby prodejci byli schopni pokrýt možné zvýšené náklady s reklamačními řízeními. Podle vyjádření některých obchodníků z českých velkoobchodů s výpočetní technikou se tato situace bude také řešit zkrácením záruční doby u produktů, kde výrobce poskytuje záruční dobu delší, něž je zákonná norma, a z těchto „ušetřených“ reklamací pak profinancovávat zvýšení záruční doby u produktů, kde výrobce dvouletou záruční dobu neposkytuje. Na analýzu celkového vývoje trhu v souvislosti se zvýšením záruční doby je ještě příliš brzy, ale budeme pro vás situaci nadále monitorovat a přineseme aktuální analýzy - jakmile budou k dispozici.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody…
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Toyota Yaris GRMN zní hodně naštvaně. Na český trh dorazí začátkem příštího roku
Technologie
Cnews FM: Zneužívá Microsoft monopolní postavení vůči výrobcům antivirů? [podcast]
Je v pořádku, když vám šéf čte e-maily?
Asus uvádí levnější 10Gb/s síťovku. XG-C100C stojí pod tři tisíce a umí i 2,5/5,0Gb režim
Sega vdechne život starým hrám. Na mobilech zdarma vydala Sonica a další pecky
Vědci vymysleli další způsob, jak udělat foťák tenký jako papír
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít