David Klimeš: Registr vozidel je vizitkou státní správy

25. července 2012, 08:02 - David Klimeš
25. července 2012, 08:02

Ministr dopravy Pavel Dobeš by se skutečně měl poroučet z vlády. Ani ne tak kvůli samotnému krachu nového centrálního registru vozidel, který nefunguje a z červené škodovky vám na počkání udělá zelený přívěsný vozík. Jiní ministři způsobili lidem horší a dražší bolehlavy. Neuvěřitelná je ale arogance, s níž ministr odmítá svou politickou odpovědnost.

Dobeš prý není „připraven přijímat osobní zodpovědnost za projekt, který byl připraven na úrovni náměstků“. Pokud tedy nešéfuje svým podřízeným, nemá na ministerstvu opravdu co pohledávat. Ale není v tom sám. Táhlá kauza vzniku nového registru na sebe totiž za ta léta pozoruhodným způsobem nabalila špatná a ještě horší rozhodnutí státní správy na všech možných úrovních.

Na počátku totiž stojí těžko uvěřitelná neschopnost státních úředníků převést agendu z jednoho rezortu na jiný. A stát se tím dokonce ani netají, naopak se tím chlubí. Aby mohl firmě ATS Telcom přiklepnout práci na registru bez výběrového řízení, odůvodnil stát v zakázce výjimku právě svou impotencí. Když vláda v roce 1998 schválila, že zajištění registru přejde postupně na ministerstvo dopravy, slíbila rezortu i několik pracovníků z ministerstva vnitra. Jenže vnitro své lidi dopravě nepřepustilo. A v odůvodnění, proč tolik hoří rychlé přiklepnutí zakázky firmě ATS Telcom, si kvůli tomu můžeme přečíst těžko uvěřitelnou větu: „Jelikož se neuskutečnil předpokládaný převod pěti pracovníků z vnitra na dopravu, zůstala by oblast podpory provozu nového Centrálního registru vozidel bez personálního zajištění.“ Přeloženo do češtiny: Protože se za celou dekádu nedokázalo pět ajťáků přesunout z jednoho rezortu do druhého, musíme si rychle a bez výběrového řízení najmout firmu za desítky milionů. Neuvěřitelné.


Čtěte také:

Dobeš má s registrem čas do pátku, jinak končí


Kdo tuto absurdní zakázku pro ATS Telcom vypsal, měl by být na dopravě tvrdě pohnán k odpovědnosti spolu s Dobešem. Není vyloučeno, že registr setne hlavy i na jiném ministerstvu než na dopravě. Jen ať se vnitro s dopravou kočkují, kdo špatně zajistil funkci té které databáze. Čím více špíny na sebe ministerstva naházejí, tím je pravděpodobnější, že se celá kauza neodbude jen na úkor firmy ATS Telcom. Což bude jen dobře.

Registr vozidel je totiž dokonalým symbolem marnosti české státní správy, protože se v něm pojí snad všechny známé šlendriány dohromady. Dobrý záměr nikdy nezískal podobu jasného a systematického jízdního řádu realizace. Ministerstva vnitra a dopravy dokonale předvedla, jak v Česku spolupracuje státní správa – nijak. A nakonec se zoufalý stát obrátil bez výběrového řízení na soukromníka. To jsou hlavní průšvihy vzniku registru. Fušeřina firmy ATS Telcom je jen jejich logickým dovršením.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Nejzadluženější státy světa
Když v cizině nabouráme, nebo nám auto ukradnou
Srovnaní cen potravin, nápojů a taxi v nejoblíbenějších dovolenkových destinacích
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
Auta
Test ojetiny: Ford Mondeo je už v letech a nabídka pěkných…
Porsche připravuje Boxster a Cayman GTS. Čtyřválcový motor ale zůstane
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec první BMW
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Technologie
Šestnáctijádro Intel Core i9-7960X by mohlo mít frekvenci 2,5 GHz, našlo se v Geekbench
Archos 50 Saphir: odolný obrněnec s velkým akumulátorem (recenze)
AMD neotevře kód své analogie Intel ME. Secure Processor zůstane „blackboxem“
Mapy.cz pro Android jsou kompletně offline včetně plánování tras
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít